قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال ۱۳۶۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. طبق این قانون، دولت مکلف شد پیش از شروع سال زراعی (پایان شهریورماه)، قیمت‌ها را بر مبنای هزینه تولید و حفظ رابطه مبادله بخش داخل و خارج کشاورزی، به شکل عمومی اطلاع رسانی کند.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از ایرنا، قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال ۱۳۶۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. طبق این قانون، دولت مکلف شد پیش از شروع سال زراعی (پایان شهریورماه)، قیمت‌ها را بر مبنای هزینه تولید و حفظ رابطه مبادله بخش داخل و خارج کشاورزی، به شکل عمومی اطلاع رسانی کند.
قیمت خرید محصولات کشاورزی مشمول قانون خرید تضمینی با درنظرگرفتن قیمت تمام شده اعم از هزینه‌های تولید هر محصول و سود متعارف و معقول هر سال توسط شورای اقتصاد تعیین و برای اجراء ابلاغ می‌شود.
براین اساس رییس سازمان برنامه و بودجه، مصوبه های شورای اقتصاد در مورد قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی برای سال زراعی ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹ را به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرد.
برابر این ابلاغ، قیمت ارقام مختلف برنج بر حسب درصد شکستگی دانه توسط وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین شده و خرید تضمینی برنج توسط سازمان مسوول خرید، منحصر به استان‌های گیلان و مازندران می شود.
همچنین در این ابلاغ که با هفت بند و یک جدول تایید و تصویب شده، علاوه بر تعیین قیمت دیگر محصولات زراعی، قیمت خرید تضمینی گندم معمولی هرکیلو گرم ۴۰ هزار ریال، عدس هرکیلو گرم ۶۸ هزار ریال، نخود هرکیلو گرم ۶۲ هزار و ۸۲۴ ریال و قیمت دیگر محصولات به ریال در نظر گرفته شده است.