معادن جز آن دسته از صنایع هستند که هر کسی توانایی سرمایه‌‌گذاری در آن را نداشته و معمولا شرکت‌های خاص در این زمینه فعالیت می‌کنند و بیشتر به سمت معادنی می‌روند

پایگاه خبری درآمد نیوزمعادن جز آن دسته از صنایع هستند که هر کسی توانایی سرمایه‌‌گذاری در آن را نداشته و معمولا شرکت‌های خاص در این زمینه فعالیت می‌کنند و بیشتر به سمت معادنی می‌روند که از نظر منابع غنی هستند و زودتر به سوددهی می‌رسند و یا سال‌های طولانی توان استخراج دارند.

در یکی از جدیدترین گزارش‌های ایجاد شده در زمینه معدن، ارزشمندترین معادن دنیا دسته‌بندی شده‌اند. این ارزشمندی از نگاه‌های مختلف بوده و دلایل گسترده‌ای برای انتخاب شدن هر کدام از این معدن‌ها وجود دارد که در این مقاله به صورت مختصر به هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

شماره ۱ در فهرست، عملیات نوریلسک نیکل در شمال روسیه، به سال ۱۹۶۰ با کشف میدان Talnakhskoye باز می‌گردد، اگرچه پالایشگاهی که تولید نیکل شوروی را فرآوری می‌کند دهه‌ها قبل شروع شده بود. امروزه مجموعه‌ای از چندین معدن در اطراف نوریلسک فلزات Ni، Cu، Pt، Pd و Au را از ذخایر سولفید ماگمایی استخراج می‌کند. این معدن با داشتن منابع بسیار غنی ارزشمندترین معدن حال حاضر دنیا نام گرفته است.

دومین معدن ارزشمند در جهان که امروزه استخراج می‌شود به نام سد المپیک در استرالیای جنوبی در اواسط دهه ۱۹۷۰ کشف شد، در حالی که معدن شماره ۳ Mogalakwena در آفریقای جنوبی در دهه ۱۹۹۰ شروع به کار کرد. بزرگ‌ترین معدن مس جهان اسکوندیدا که در جایگاه چهارم از این لیست قرار گرفته است در سال ۱۹۸۱ کشف شد، اما تا قبل از سال ۲۰۰۴ به تولید فعلی بیش از یک میلیون تن در سال نرسیده بود.

بسیاری از معادن به دوران میانسالی خود نزدیک می‌شوند اما همچنان غنی و ارزشمند به شمار می‌آیند. برای مثال معدن شماره ۸ به نام مورنسی فعالیت خود را در سال ۱۸۷۳ آغاز کرد و معدن شماره چهار به نام کویاهوسی در دهه ۱۸۸۰ میلادی فعالیت خود را آغاز کرد. در میان ۲۰ معدن برتر مس در دنیا همگی میانگین سنی ۱۰۰ سال را دارند که از زمان کشف شدن آن‌ها می‌گذرد.

کشف Tenke Fungurume کنگو به دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد، اما در فهرست معدن جوانی به نام کاموا کاکولا برجسته است که اولین تولید آن تنها در ماه مه سال گذشته بود، اگرچه ذخایر مس با عیار بالا در جمهوری کنگو برای اولین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ کشف شد.

سال ۲۰۲۲ برای معدنکاران سال بسیار پرنوسانی بوده است و تعداد کمی از فلزات – از جمله مس – به بالاترین حد خود در سه ماهه اول رسیدند و در طول تابستان به پایین‌ترین حد خود در چند سال اخیر رسیدند. آمار نشان می‌دهد که تمامی فلزات سالی همراه با سقوط ۲ رقمی را تجربه کرده‌اند که نیکل در آن مستثنی است ولی مس تجربه سقوط ۲۰ درصدی را داشت.