زاهدان- درآمدنیوز- قائم مقام و معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان‌ و بلوچستان گفت: ۱۴ هزار و ۴۱۰ خانوار در طرح ساماندهی حاشیه‌ نشینی چابهار شناسایی شدند که تنها برای پنج هزار خانوار می‌توان اقدام اصلاحی انجام داد و بقیه خانوارها در حریم‌ها سکونت دارند.

علیرضا صفی‌پور روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح بازآفرینی در حوزه شهرهای زاهدان و چابهار از جمله طرح‌های بزرگ ملی است که در صورت تحقق آن، به الگویی کارآمد در حوزه باز آفرینی شهری و بافت‌های فرسوده تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: ۱۴ کلونی سکونتگاهی غیر رسمی در شهرستان چابهار شناسایی شده که اراضی ۶ منطقه کمپ، هوت آباد، رمین، عثمان آباد، احمد آباد و بله سر  به وسعت یکهزار و هفت هکتار بنام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انتقال یافته است.

قائم مقام و معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان‌ و بلوچستان با بیان اینکه ۲ هزار و ۲۰۸ واحد مسکونی این مناطق  تحت تاثیر حریم قرار گرفته اند بیان کرد: ۹۷ درصد کاربری های عمومی و ۱۷ درصد معابر نقض حریم شده که برای توسعه و اجرای برنامه های این مناطق باید مناسب سازی شوند.

 وی تصریح کرد: ۹۰ درصد طرح تفکیکی مناطق حاشیه چابهار تاکنون مشخص شده و همراهی خوبی بین مردم و بنیاد مسکن وجود دارد.

صفی پور با بیان اینکه اقدامات در حوزه حاشیه نشینی در سه فاز طراحی، انطباق با وضع موجود و اجرای طرح انجام می شود افزود: در مناطق حاشیه چابهار تهیه طرح‌های زیرساختی چون راه، مدرسه و غیره ١٠٠ درصد انجام شده، اجرای طرح با ملاحظه وضع موجود ۳۰ درصد و اجرا مطابق طرح مصوب تاکنون نزدیک به ١٠ درصد انجام شده است. 

وی اظهار داشت: ۱۷۰ میلیارد تومان در ۲ سال اخیر بابت آماده سازی و بستر سازی مناطق حاشیه ای هزینه شده است.

قائم مقام و معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان‌ و بلوچستان تصریح کرد: ۲ هزار و  ۵۰۰ فقره تسهیلات ارزان قیمت؛ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات و۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض به افراد متقاضی تاکنون تعلق گرفته است.

وی بیان کرد: یکهزار و ۵۰۰ متر بسترسازی، ۱۲۰ هزار متر زیرسازی، هشت کیلومتر جدول گذاری، هفت هزار متر مربع پیاده رو سازی، ۱۰ هزار متر مربع سنگ فرش و ۵۶ هزار متر مربع آسفالت از نیمه سالجاری تا کنون در مناطق حاشیه ای چابهار انجام شده است.

صفی پور اظهار داشت: کار ساخت ۱۵۰ واحد مسکونی انجام شده که از این میان ۶۰ واحد تسهیلات دریافت کرده و بقیه با هزینه شخصی کار ساخت مسکن را انجام می دهند.

وی عدم توسعه یافتگی، نبود امکانات مناسب، پراکندگی و زندگی نکردن در یک سکونتگاه مطلوب را از جمله مشکلات بافت‌های ناکارآمد دانست و افزود: مقام معظم رهبری تاکید فراوانی در توسعه بازآفرینی شهری و ارتقا توسعه بافت‌های ناکارآمد دارند و اقدامات مناسبی در این حوزه انجام شده و یا در حال انجام است.

قائم مقام و معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان‌ و بلوچستان گفت: سرعت کار در حوزه بافت فرسوده منوط به همکاری مردم بوده و نیاز است افراد و ارگان ها مربوطه کمک کننده باشند.