گچساران – درآمد نیوز – مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سد در حال احداث چمشیر در گچساران اختصاص یافته است.

درآمد نیوز – بهروز مرادی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از  روند احداث سد در دست اجرای چمشیر اظهار داشت: این اعتبار از محل اعتبارات داخلی و فاینانس خارجی برای عملیات اجرایی تا آبگیری اولیه این سد اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی سد چمشیر جلوتر از برنامه زمان بندی است بیان کرد: آبگیری اولیه این سد در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ انجام می شود.
مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران تصریح کرد:در صورت تامین بقیه اعتبار مورد نیاز این سد به طور کامل تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می شود.
مرادی ابراز داشت:تاکنون ۲۴۰ میلیون یورو سرمایه گذاری برای ساخت سد چمشیر در گچساران انجام شده است.
وی ظرفیت سد چم شیر را ۲/۳ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: طول تاج سد ۷۰۴ متر و ارتفاع آن ۱۵۵ متر از کف رودخانه است.  مرادی با بیان اینکه عملیات احداث سد مخزنی چم شیر گچساران هم اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: در زمان حاضر کارهای اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد و نیروگاه، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال اجراست.  سد چم شیر دارای یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب حجم بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.  تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به ۵۶۰ متر خواهد رسید.  هم اکنون ۸۰۰ نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند. تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل اب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب از مهمترین مزایای احداث سد چمشیر است.
تولید ۲۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از دیگر مزایای این سد است.  سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.  مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.