ساری – درآمد نیوز – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران با اعلام این که ۲۶ دستگاه از ۳۱ دستگاه دولتی استان بودجه‌گیر استانی هستند ، بر ضرورت واقعی‌سازی بودجه سال ۱۴۰۰ این دستگاه‌ها تاکید کرد.

حسن خیریانپور روز یکشنبه در حاشیه نشست شورای برنامه ریزی که به منظور بررسی بودجه پیشنهادی استان برای سال آینده تشکیل شد ، به خبرنگار ایرنا گفت : نباید تفاوت بودجه بین این دستگاه ها آنقدر زیاد باشد که بی عدالتی احساس شود در عین حال که نیاز است تا دستگاه ها به تناسب وظایف و هزینه هایشان ، اعتبارات لازم را هم در اختیار داشته باشند.

وی یکی از اهداف نشست های شورای برنامه ریزی بر سر تدوین بودجه سالانه را ایجاد تعادل و توازن در  بودجه بندی توصیف و تاکید کرد : انتظار این است که دستگاه ها با توجه به شرایط کشور برنامه هایشان را واقعی بینانه تنظیم کنند تا بتوانند پاسخگوی مسئولیت هایی باشند که از این ناحیه بر عهده می گیرند.

معاون اقتصادی استاندار مازندران همچنین بر ضرورت بهره گیری دستگاه های دولتی از بودجه ملی از طریق رایزنی و ارائه برنامه و تعریف ماموریت ها تاکید کرد و گفت : برخی ماموریت ها جنبه ملی دارد و باید از بودجه ملی هم استفاده شود و نباید به بودجه استانی سربار شود.

وی با اعلام این که بودجه هزینه ای دارای دو بخش «حقوق» و «سایر» است ، افزود : در بخش حقوق در دستگاه های مختلف استان افزایش بودجه برای سال آینده در مجموع متناسب بود ، اما در بخش سایر با توجه به وضعیت موجود ، جوابگوی نیاز دستگاه ها نیست.

جهش تولید در بودجه نویسی 

خیریانپور گفت : در بودجه عمرانی هم افزایش مناسب بود که در قالب «فصل» و «برنامه» در نشست امروز شورای برنامه ریزی مطرح شد ، اما با توجه به شرایط امروز کشور، تحریم ها و تاکیدات رهبری و مجموعه دولت روی برنامه های جهش تولید ، آنچه مورد تاکید است، توسعه کمی و کیفی تولید است که لازمه اش این است که بخش عمده اعتبارات عمرانی به سمت ایجاد زیرساخت های لازم سوق پیدا کند .
وی افزود: در حوزه صنعت و معدن، شهرک ها و نواحی صنعتی استان برای تولید بهتر ، کیفی تر و مطلوب تر نیاز به این دارند که از یکسری زیرساخت های مکفی از راه، برق و سوخت مطمِئن، معابر و تصفیه خانه های فاضلاب و موارد دیگر برخوردار باشند که باید در بودجه توجه شود.
معاون استاندار مازندران گفت : در حوزه کشاورزی هم به عنوان یکی از حوزه های محوری استان برای تولید و اشتغال در سه حوزه اصلاح نژاد، دام، دامپروری و باغبانی نیاز به اصلاح ارقام داریم ، ضمن این که در حوزه زراعت نیز برای افزایش تولید کمی و هم کیفی علاوه بر نیاز به اصلاح بذر، مکانیزاسیون و فراوری بشدت مورد نیاز است.

خیریانپور مهیا شدن زیرساخت های پایانه های صادراتی، شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فناوری برای بهره گیری از ظرفیت آنها را نیز دیگر نیازهای استان برای توسعه برشمرد.