به صورت کلــی صــدور مجــوز واردات کالاها در اختیار هیات دولت و ستاد تنظیم بازار است و گاهی این اختیار به وزارتخانه‌های مرتبط اقتصادی نظیر صمت و جهاد تفویض می‌شود

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو

به صورت کلــی صــدور مجــوز واردات کالاها در اختیار هیات دولت و ستاد تنظیم بازار است و گاهی این اختیار به وزارتخانه‌های مرتبط اقتصادی نظیر صمت و جهاد تفویض می‌شود؛ به عبارت ساده‌تر موضوع واردات هر نوع کالا از خودرو گرفته تا کالای اساسی در حوزه اختیارات دولت است و اینکه مجلس وارد این موضوع می‌شود و برای واردات کالاها به‌ویژه خودرو تصمیم‌گیری می‌کند تغییر در روند اقتصادی ندارد. به‌نظرم اگر مجلس قصد دارد که جلوی رشد تورم را بگیرد و مساله تورم را حل کند باید به‌جای این اقدامات، تلاش خود را بر حذف ردیف‌های زائد ارزی بگذارد. مجلس باید انواع و اقسام نهادها و ارگان‌های موازی‌ که در کشور فعالیت موثری دارند ادغام یا حذف کند و دولت را به سمت کوچک‌شدن سوق بدهد. تا زمانیکه این اقدام مهم صورت نگیرد وضعیت تورم در کشور حل نمی‌شود و هر راه‌حلی هم در این راستا پیشنهاد شود شکست خواهد خورد. به‌نظرم هیچ‌کدام از روش‌هایی که مسئولان اقتصادی و نمایندگان مجلس برای مدیریت بازار خودرو در پیش گرفته‌اند نمی‌توانند هیچ کمکی به بهبود یا تغییر رویه موجود کنند. اصولا روند بازار خودرو کاری به اقدامات دولت و مجلس ندارد و براساس عرضه و تقاضا خودش را تنظیم می‌کند. الان هم به واسطه اینکه قیمت‌ خودروها از قدرت خرید مردم فاصله زیادی گرفته و همین موضوع باعث شده تا بازار خودرو دچار یکی از شدیدترین رکودهای تاریخ شود و بعید هم به‌نظر می‌رسد که در مدت چهار یا پنج سال آینده از این رکود خارج شود. برخلاف اینکه برخی فکر می‌کنند شرایط رکودی می‌تواند به کاهش قیمت خودرو بیانجامد، باید بگویم رکود همیشه منجر به کاهش قیمت نمی‌شود به این دلیل که یک فاکتور دیگر به اسم‌ «سیاست‌ پولی» وجود دارد که تورم را ایجاد می‌کند که این دو عامل ترکیبی به نام «رکودتورمی» را می‌سازند؛ یعنی در‌عین‌حالی که قیمت‌ها رو به افزایش می‌گذارند معامله‌ای هم اتفاق نمی‌افتد. در حال حاضر رکودتورمی را می‌توان در بازار کالاهای اساسی هم دید و همین چند روز پیش بود که اعلام شد ۵۰ هزار تن گوشت قرمز در سردخانه‌ها وجود دارند، اما فروخته نمی‌شوند. یعنی به‌رغم اینکه مشتری توان خرید ندارد فروشندگان هم توان کاهش قیمت را ندارند، چراکه هزینه‌ها به شکل وحشتناکی برای عرضه کننده افزایش یافته است و از طرفی مردم پولی ندارند که برای خرید پرداخت کنند! بنابراین الزاما رکود به کاهش قیمت ختم نمی‌شود ولی در کاهش حجم بازار به شدت اثرگذار است. یعنی این کاهش حجم به اندازه‌ای می‌تواند اتفاق بیفتد که نسبت قیمت به قدرت خرید مردم تناسب پیدا کند؛ این اتفاقی بوده که طی سال‌ها افتاده است.