با گذشت بیش از ۱۴ روز از اعتراضات به فوت تلخ مهسا امینی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که متولدین دهه ۸۰ بخش قابل توجهی از اعتراضات را تشکیل می‌دهد.

درآمد نیوز – با گذشت بیش از ۱۴ روز از اعتراضات به فوت تلخ مهسا امینی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که متولدین دهه ۸۰ بخش قابل توجهی از اعتراضات را تشکیل می‌دهد.

حسین جلیلی بال/نسلی ناشناخته که شاید پیش از این کسی گمان نمی‌کرد که بتوانند چنین کنش‌هایی از خود بروز بدهند.

تفاوت نسل ها روز به روز نمایان می شود

امان الله قرائی مقدم درخصوص تفاوت های این نسل بانسل های گذشته به خبرنگار ما گفت: این جوانان به سنت ها کاری ندارند و سنت ها را قبول نخواهند داشت بنابراین این اختلاف بین نسل ها باعث شده تا جوانان به خیابان بیایند و این شلوغی ها را ایجاد کنند.

وی در ادامه بیان کرد: از نظر جامعه شناسی جامعه با مشکلات زیادی رو به رو است و این تقابل بین سنت ها و مدرن است و این نسل تا حرفش را به کرسی ننشاند کوتاه نخواهد امد و این یک راهکار دارد این است که یکی باید کوتاه بیاید که قطعا این نسل کوتاه نخواهد امد.

مردم به دنبا شنیده شدن هستند

این جامعه شناس بیان کرد : ۴۰ سال است که صدای نسل ها شنیده نشده بنابراین این اختلاف روز به روز بیشتر شده است و این که مردم برای خواسته خود به بیرون بیایند طبیعی است و حال برای اینکه جلوی این نسل باید از سنت ها فاصله بگیرم به طور مثال همین حجاب را باید با نسل جدید همراه شویم.

امان الله قرائی مقدم در ادامه از تقابل نسل ها گفت: شکاف نسلی از ابتدای زندگی بشر در جوامع مختلف وجود داشته و در شرایط کنونی نیز وجود دارد. همواره بین نسل گذشته و آینده اختلاف نظرهایی وجود داشته و این اتفاق در جامعه ما نیز رخ داده است. نسل امروز با والدین خود شکاف نسلی داشتند و فرزندان نسل امروز نیز با آنها شکاف نسلی دارند و این یک  روند تاریخی است که در جامعه رخ می‌دهد. آنچه در این زمینه حائز اهمیت است درک این شکاف نسلی و دغدغه‌هایی است که در نسل‌های مختلف تغییر می کند. اگر جامعه‌ای بتواند این تغییر دغدغه‌ها را درک کند بهتر می‌تواند به آنها پاسخ بدهد و در مقابل اگر جامعه‌ای نتواند این تغییر را درک کند باید به شکل‌های دیگری در این زمینه هزینه پرداخت کند.

فاصله ها بیشتر می شود

وی یک نکته در این خصوص گفت:نکته مهم دیگر اینکه فاصله ایجاد شده شکاف نسلی در گذشته و اکنون تغییر کرده است. شاید در گذشته سال‌ها طول می‌کشید که دغدغه‌های یک نسل تغییر کند و بین نسل‌ها تغییر ایجاد شود. این در حالی است که در شرایط کنونی به دلایل مختلف و از جمله افزایش آگاهی و وجود شبکه‌های اجتماعی فاصله شکاف نسلی بسیاری کم شده و حتی به ده سال رسیده است.در گذشته اغلب فرزندان به دلیل فقدان آگاهی مانند والدین خود رفتار می‌کردند و حتی مانند آنها فکر می‌کردند. فرزندان در اغلب موارد کاری را انجام می‌‌دادند که والدین آنها انجام می‌دادند و کمتر در این الگو دستکاری می‌کردند یا توانایی تغییر این نوع الگوبرداری را نداشتند. نکته دیگر اینکه نقش گروه همسالان نیز در نسل جدید تغییر کرده و بیشتر شده است.

در گذشته گروه همسالان نیز با تغییرات جدی مواجه نبودند و از توانایی کافی برای تغییر برخوردار نبود. این در حالی است که در شرایط کنونی وضعیت گروه همسالان نیز تغییر کرده و این گروه از تأثیرگذاری زیادی برخوردار شده است. از منظر جامعه‌شناختی شکاف نسلی یک امر طبیعی است و اگر وجود نداشته باشد جامعه می‌میرد.من مدت‌ها قبل عنوان کرده بودم زنگ‌ها برای ما به صدا در می‌آید و به همین دلیل باید در افکار خود خانه تکانی صورت بدهیم.

اعتمادها از بین رفته است

این جامعه شناس درباره اعتماد از بین رفته اظهارداشت: اعتماد همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی مطرح بوده است؛ عنصری که رابطه مستقیم با مشارکت اجتماعی دارد. در صورت بالا رفتن سطوح اعتماد از خانواده و نظام خویشاوندی به مقیاس‌های بالاتری چون اعتماد به دولتمردان و  مسئولان، میزان مشارکت مردم هم در بازتولید و ارتقای اعتماد اجتماعی بیشتر خواهد شد و مردم این امر را در قالب بالاتر رفتن صداقت، وفاداری، حسن‌نیت و وظیفه‌شناسی در جامعه نشان خواهند داد. اعتماد عمومی مبنای نظم اجتماعی است به این معنی که مردم قوانین وضع‌شده از سوی مسئولان را پذیرفته و آن را رعایت می‌کنند و مسئولان برای پاسخ به  مطالبات مردمی کوشاترند. در مقابل، اگر این نظم و اعتماد وجود نداشته باشد، عملا هنجار و قوانین، جایگاهی بین مردم نخواهد داشت درنتیجه شاهد بی‌نظمی اجتماعی خواهیم بود. به همین دلیل است جوامع مختلف در تلاش برای جلب اعتماد عمومی‌اند و این مهم یک اهتمام ویژه و شفاف می‌طلبد، چراکه همان‌طور که مردم تابع قوانیند، مسئولان هم باید تابع قوانین باشند و برای مطالبات مردمی و مسئولیتی که برعهده‌ دارند دغدغه‌مند و شفاف باشند. مردم از مسئولان توقع شفافیت دارند تا بتوانند به آنها اعتماد بیشتری کنند.سطح سواد، آگاهی، توقعات مردم افزایش پیداکرده است. وقتی ما در کشور خود دچار این خلأ شویم، بیگانه هم از فرصت سوءاستفاده کرده و جنجال‌آفرینی می‌کند.

ترمیم اعتماد ها به سختی

وی برای ترمیم این اعتماد اظهارداشت:برای ترمیم اعتماد عمومی باید مسئولان با مردم شفاف‌تر باشند وقتی یک کارگر خبر حقوق نجومی را می‌شنود نمی‌توان از او انتظار داشت به  مدیران اعتماد کند . برای ترمیم اعتماد عمومی باید میزان مشارکت در مردم و همدلی در جامعه را بالا برد. وقتی مسئولان به این مساله واقف‌اند، راهکارهای موجود را بررسی و اجرایی می‌کنند. دیگر زمانی است که باید مسئولان به دنبال راهکار باشند مردم همیشه قدم اول را برداشته‌اند. نکته دیگر اینکه در جامعه امروزی مردم هوشیارتر و آگاه‌تر شده و به‌خوبی می‌بینند که برخی از موقعیت و جایگاه خود  سوءاستفاده کرده و اختلاس و … انجام می‌دهند. البته اینکه قوه قضائیه عده‌ای از آنها را بازداشت و به جرم آنها با قاطعیت رسیدگی می‌کند، خوب است. شایسته‌سالاری، قانون‌مندی، احترام به اندیشه و افکار جامعه و مشارکت و اطلاع‌رسانی به مردم بـــه‌خصوص جـــــوان‌ها در تصمیم‌هایی کـــه برای خود آنهــــا گرفته می‌شـــود، می‌تواند از بـــروز اتفاق‌ها جلوگیری کند. ولی آنهایی که رانت‌های بزرگی دارند، ‌سرمایه‌داران، ملاکان و تاجران این اجازه را به مردم طبقه پایین نمی‌دهند. جامعه را یک‌بعدی نمی‌توان اداره کرد. همان‌طور که  ژرژ گورویچ، استاد بزرگ جامعه‌شناسی فرانسه گفت جامعه منظومه‌ای متعدد از ابعاد و اجزای با سطوح و جنبه‌های گوناگون است که هرلحظه به یکرنگی جلوه می‌کند. یعنی در اداره جامعه نباید یک‌بعدی نگاه کرد و باید همه ابعاد و اجزای مختلف آن را در نظر گرفت.

این جامعه شناس در پایان بیان کرد: ۴۰ سال سنتی عمل کردند در این نسل معنا ندارد و باید کنار گذاشته شود و بهتر این است که دولتمردان با مسوولین همراه شوند و در نهایت بیان کرد اگر نوجوانان به این اعتقادهای خود برسند هر سری انتقادات جدیدی خواهند داشت و به مرور انقلاب جدیدی خواهد شد.