تهران- درآمد نیوز- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بخشی از افزایش قیمت مسکن و خودرو مربوط به رشد قیمت محصولات فولادی در پی عرضه کم محصولات در بورس و واسطه‌گری برخی خریداران محصول ارزان است که با تمرکز عرضه محصولات فولادی در بورس کالا آرامش و تعادل به بازارها باز می‌گردد.

به گزارش ایرنا، عرضه کل تولید فولاد در بورس کالا و فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری، موضوع مورد تاکید این روزهای کارشناسان، دولت و نمایندگان مجلس است تا با تحقق آن، علاوه بر کنار رفتن واسطه‌ها و حذف فاصله زیاد قیمت‌های رسمی و غیررسمی، انگیزه تولید در صنایع بالادستی و پایین‌دستی افزایش یابد.
«غلامرضا مرحبا»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس امروز (دوشنبه) در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه به منظور حمایت از تولید و تعادل بازار، کل محصولات فولادی کشور باید در بورس کالا عرضه شود، افزود: برای تنظیم بازارها، یک اصل بدیهی وجود دارد که آن، شفافیت در زنجیره تولید است.
وی بیان‌داشت: با عرضه زنجیره تولید فولاد در بورس کالا، علاوه بر آنکه تولید و فروش شرکت‌ها شفاف می‌شود، از ایجاد رانت جلوگیری شده و تولید و توزیع ساماندهی می‌شود.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه عرضه فولاد در بورس کالا از اتفاقات خوب اقتصادی کشور در سال‌های گذشته بوده است، اظهار داشت: ریشه التهاب‌های قیمتی در ماه‌های گذشته به عرضه بخشی از فولاد کشور در خارج از بورس بوده است که همین موضوع باعث چندگانگی قیمت شد، محصولاتی که در بازار آزاد نیز عرضه شد، قابل دسترس بود و به این ترتیب عرضه کم محصول در بورس به افزایش قیمت‌ها دامن زد.
مرحبا با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت مسکن و خودرو به رشد قیمت محصولات فولادی مرتبط است، گفت: وقتی برخی تولیدکنندگان با عرضه کم در بورس و فروش در بازار آزاد به فکر منفعت شخصی خود بودند، قیمت مسکن و خودرو نیز متأثر از قیمت فولاد و واسطه‌گری برخی خریداران محصول ارزان، افزایش یافت و مشکلات اقتصادی مردم بیشتر شد که این چرخه معیوب عرضه به زودی سامان می‌یابد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: تمرکز عرضه محصولات در بورس کالا به نفع تولید و مردم است، بدون شک اگر همچنان بخشی از محصولات خارج از بورس معامله شود، مشکلات ماه‌های گذشته ادامه می‌یابد.