روز جمعه خبری مبنی بر آزاد سازی صادرات مرغ و تخم مرغ به کویت منتشر شد این خبر می تواند از سوی نگران کننده باشد و از سوی دیگر امیدوار کننده برای تولید کنندگان. نکته نگران کننده می تواند این باشد که قدرت خرید مردم به قدری کاهش پیدا کرده است

به گزارش درآمد نیوز؛ روز جمعه خبری مبنی بر آزاد سازی صادرات مرغ و تخم مرغ به کویت منتشر شد این خبر می تواند از سوی نگران کننده باشد و از سوی دیگر امیدوار کننده برای تولید کنندگان. نکته نگران کننده می تواند این باشد که قدرت خرید مردم به قدری کاهش پیدا کرده است که مردم توان خرید مرغ ندارند بنابراین وزارتخانه تصمیم گرفته برای اینکه مرغداران ضرر نکنند این آزادسازی را انجام دهد از سوی دیگر امیدوارکننده برای تولید کننده که دیگر مرغ فاسد نمی شود می تواند مرغ را قبل از فاسد شدن به فروش برساند.

ولی اینکه تولیدات ایران به بازارهای همسایه می رود خوب و بد است و همیشه صادرات مقبت نیست چرا که تولیدکننده با دلار صادر می کند و توقع دارد که مردم هم با دلار مرغ را رد کشور خریداری کند و این میتواند قدرت خرید را کاهش دهد.

تولید همواره فراموش شد

ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی درخصوص اقتصاد ایران به خبرنگار ما  گفت: اقتصاد ایران یک اقتصادی نفتی است که در حال حاضر با وجود اینکه نفت نمی توانیم بفروشیم اقتصاد با مشکل رو به رو شده است چرا که ایران یک کشور وارد کننده است جای صادرکننده در دولت قبل ایران غلاتش را خودش تامین می کرد که به لطف روحانی و تیمش غلات را نیز وارد کردیم با توجه به اتفاقات رخ داده باید گفت که تولید رد کشور به نابودی رفته است.

وی در ادامه بیان کرد: زمانی ایران اقتصاد برتر بود در صنایع دستی اما با صنعت ماشینی اقتصاد برتر نابود شد و دیگر کسی توجهی به صنایع دستی نکردبعداز آن از انرژی استفاده شد مانند ذغال سنگ، گاز و نفت و… که این باعث شد تا ۱۸۰ کشور مواد اولیه وارد کننده باشند و این ایران را برتر کرده است چرا که نفت ایران خواهان زیادی دارد و این باعث شده تا مشکلات بیشتر شود اما خود ایران از این موضوع بهره مند نمی شود یعنی اینکه از نفت می توان ۳۰ نوع تولید داشته باشیم اما ما فقط نفت خام را می فروشیم.

سود تولید کننده کمتر شده است

این کارشناس اقتصادی درباره خروج سرمایه دارها ایرانی گفت: در کشور ما به جای اینکه از ثروتمندان مالیات دریافت کنیم از تولید کننده که سود ۱۰ الی ۲۰ درصدی دارد مالیات دریافت می کنیم و این باعث می شود تا تولید کننده واقعی نه دلالانی که به فکر سود هستند و در ایران به دلالی ادامه می دهند اما تولید کنندگان ترجیح می دهند تا در خارج از کشور تولیدات خود را ادامه دهند بنابراین راهی جز رفتن پیدا نمی کنند حال به عراق یا دیگر کشورهای همسایه مهم این است که تولید ادامه داشته باشد اما بهتر است که نگذاریم تولید فرار کند.

وی در پایان بیان کرد: رییسی در دوران ریاستش در قوه قضاییه به تولید کمک می کرد و همراه تولید بود اما در حال حاضر تولید فراموش شده است و این تولید است که به فراموشی سپرده شده است باید دید در ادامه راه ریاست قوه قضاییه را درپیش خواهد گرفت.

  • منبع خبر : درآمد نیوز از آزادسازی صادرات مرغ گزارش می دهد؛