دو بوستان ولایت و یاس فاطمی با توجه ویژه مقام معظم رهبری به توسعه فضای سبز تهران در حالی شکل گرفتند که برخی دستگاهها به فکر استفاده تجاری و اداری از این فضاهای جند صد هکتاری بودند.

 به گزارش درآمد نیوز و به نقل از مهز،گروه جامعه: ۱۷ اسفندماه سال ۹۳ یک تاریخ ماندگار در محیط زیست کشور است، روزی که جمعی از فعالان محیط زیست برای نخستین بار با آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار صمیمانه‌ای داشتند و ایشان از دغدغه‌های محیط زیستی خود سخت گفتند.

ایشان در یک بیان تاریخی مسئله محیط زیست، را مسئله این دولت و آن دولت ندانستند و تاکید کردند حل این مسئله طولانی‌مدّت است؛ و مسئله این جریان و آن جریان نیست؛ و مسئله همه کشور است؛ همه باید دست‌به‌دست هم بدهند و این مشکل را حل کنند.

در جریان این دیدار مقام معظم رهبری از نگرانی شأن برای ساخت و سازها در ریه‌های شهر تهران پرداختند و گفتند: «یک جاهایی هم هست در اطراف شرق تهران، یک بوستان بزرگی است، یک منطقه خیلی وسیعی است بین بزرگراه بابایی تا ارتفاعات قوچک؛ که زمینی است متعلّق به ارتش است و گاهی اوقات در این مسیرهای صبحگاهی در بعضی از روزها از آنجا می‌رویم و ارتفاعات را حرکت می‌کنیم، راه می‌رویم؛ من هر وقت آنجا می‌روم، دلم می‌لرزد!»

ایشان ادامه دادند: «می‌دانم ده‌ها چشم طمع‌کار متوجّه اینجا است. کارهایی هم شروع کردند، ما جلویش را گرفتیم، یک تشری زدیم، دعوایی کردیم؛ می‌دانم موقّتاً دست برداشتند، امّا منتظرند یک غفلتی صورت بگیرد؛ یا این حقیر نباشم، یا غفلتی پیش بیاید، بالاخره بروند اینجا را تصرّف کنند؛ واقعاً انسان دلش می‌لرزد؛ یک بوستان بزرگِ شاید چند صد هکتاری که مورد اختلاف بین ارتش و وزارت اطّلاعات و اینها است. به نظر من اینجا مال مردم است؛ اینجا باید به‌صورت یک گردشگاه عمومی مردمی دربیاید. مکرّر هم من این را پیغام دادم به مسئولین گوناگون، شهرداری باید برود اینجا را تصرّف کند، در اختیار مردم بگذارد.»

اقدام و پیگیری رهبر معظم انقلاب در گسترش فضای سبز پایتخت

مهدی چمران ریاست شورای شهر وقت تهران که در این دیدار هم حضور داشته است با اشاره به تلاش‌های شورای چهارم برای حفظ باغات رهبری بارها درباره حفظ فضای سبز به کمک شهر تهران آمدند به شرایط واگذاری زمین‌های محدوده شمال شرق تهران که سال‌ها مورد اختلاف بین ارتش و وزارت اطلاعات بود اشاره کرد و گفت: بلافاصله بعد از سخنان رهبری در آن دیدار با دستور شهردار وقت، سازمان پارک‌ها و بوستان‌های شهر تهران مأمور شد این محل را به فضای سبز تبدیل کند، در حالی که قرار بود در آنجا شهرک سازی شود، و وزارت اطلاعات هم می‌خواست ساختمان اداری اش را در آن محدوده بسازد و به این ترتیب ۱۴۰۰ هکتار فضا از ریه‌های تهران ساخت و ساز می‌شد.

وی افزود: سرعت عمل برای ساخت این بوستان عمومی بسیار بالا بود، شهردار وقت تهران قول داد این بوستان را برای حضور مردم در روز سیزدهم نوروز آماده می‌کند و شبانه روز کار می‌کرد.

چمران با اشاره به اینکه حضرت آقا پیش از سفر نوروزی سال ۹۴ به مشهد از روند ساخت این بوستان بازدید کردند و از اجرای طرح ابراز رضایت داشتند، اظهار داشت: این فضا به نام بوستان جنگلی «یاس فاطمی» تغییر کرد و ما آن‌را هدیه‌ای به فضای سبز تهران می‌دانستیم و در آمار توسعه فضای سبز شهری دوره خود نگنجاندیم.

رئیس سابق شورای شهر تهران به ماجرای تبدیل فرودگاه قلعه مرغی به بوستان عمومی و ورود مقام معظم رهبری برای باقی ماندن تمام فضای این محدوده برای تنفس بیشتر شهر نیز اشاره کرد و توضیح داد: پیشنهاد دادیم که فرودگاه قلعه مرغی بوستان شود و حتی با آقای حناچی که معاون وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان بود با بالگرد از این محل بازدید کردیم و پیشنهاد این بود که ۲۰ درصد این منطقه آپارتمان سازی شود و یک مرکز تجارت جهانی هم در این محدوده ایجاد شود و پول حاصل از فروش آن در مابقی محدوده بوستان سازی شود، آنجا را خریدم و نیروی انتظامی که مالک اصلی بود اجازه گرفت هایپر بسازد و برای ساخت آن گود برداری هم کرد اما حضرت آقا با شنیدن این خبر تمایل پیدا کردند از مجموعه بازدید کنند و برای شروع کار تشریف آوردند دستور دادند تمام این محدوده تبدیل به فضای سبز شود.