رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به گفته های امروز احمد رضوی نیک رییس انجمن نوردکاران به اقتصادآنلاین گفت: اینکه امروز آقای رضوی نیک اعلام کردند ما فولادسازان و انجمن فولاد رانتخوار و مافیا هستیم،

به گزارش درآمد نیوز- رضا شهرستانی افزود: از کل زنجیره فولاد کشور، بخش نورد ۷ درصد را شامل می شود و اعضای انجمن نوردکاران که حتی مجوز قانونی فعالیت هم ندارد تنها ۳ درصد از این میزان ۷ درصد را شامل می شوند؛ در نتیجه ۳ درصد از کل زنجیره فولاد با رهبری آقای رضوی نیک، کل ساختار و فعالیت ۹۷ درصد تولید فولاد کشور را زیر سوال می برد و این گفته های عجیب تنها یک فرار رو به جلو است. این را هم بدانید که ۴ درصد مابقی نوردکاران کشور این انجمن تازه تاسیس و غیرقانونی را به رسمیت نشناخته و قبول ندارند.

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد گفت: نکته بعدی این است که حاضرم به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره انجمن فولاد، تمامی حساب های شخصی و شرکتی خودم را در معرض تمام نهادها قرار دهم تا مشخص است رانتخوار و مافیا ما هستیم یا افراد دیگر.

به گفته شهرستانی، فردی که فعالیتش مشکل دارد، سعی می کند مشکلات را گردن دیگری بیاندازد تا توجهات را به جای دیگری معطوف کند تا برنده این ماجرا خودش باشد؛ نوردکاران این موضوع را دنبال می کنند.

رعایت کف عرضه! با آمار حرف بزنیم

شهرستانی در رابطه با ادعای رعایت ۲۰۵ درصدی تعهد عرضه نوردکاران در بورس کالا، عنوان کرد: انجمن نوردکاران حالت شترمرغی در بازار فولاد بازی می کند یعنی زمانی که به آن گفته می شود بار ببر، می گوید مرغم و وقتی درخواست تخم گذاری می شود، ادعای شتر بودن می کنند.

او گفت: نوردکاران از آمارهای عرضه کل نوردی ها که اصلا عضو این انجمن نبوده و عمدتا شرکت های خصولتی هستند به نام خود استفاده کرده و بهره می برند درحالی که شرکت های خود مصرفی به عبارت بهتر دارای واحد ذوب و نورد باید نسبت به شمش مایحتاج خود مستثنی شوند.

شهرستانی ادامه داد: نوردکاران همواره مدعی ظرفیت ۱۲ میلیون تنی هستند درحالی که آمار نشان می دهد تنها ۷٫۵ میلیون تن مصرف داخلی نورد بوده و ۲٫۵ میلیون تن به صادرات اختصاص دارد که البته این صادرات هم زیر قیمت های شمش در حال انجام است. لذا از۱۰ میلیون تن مطرح شده ۳٫۸ میلیون تن خود مصرفی ها هستند که باید از این آمار کسر شوند و از ۶٫۲ میلیون تن باقیمانده ۴٫۸ میلیون تن کوره های القایی هستند که مواد اولیه خود را از بازار آزاد تامین و شمش را در بازار آزاد به فروش می رسانند.

او افزود: براساس این آمار ۱٫۴ میلیون تن تولید نوردکاران بوده که با احتساب پرت فرآیند، چیزی حدود ۱٫۷ میلیون تن شمش نیاز است که باید از طریق بورس تامین شود. این شرکت ها علیرغم خرید شمش به میزان بیش از دو میلیون تن اما تنها ۳۶ درصد محصول خود را در بورس عرضه کرده اند و بازهم ادعای رعایت کف عرضه را دارند.

هیچ آمار شفافی از نوردی های وجود ندارد

وی در بخش دیگری از صحبت های خود و در پاسخ به اتهام وارد شده به انجمن فولاد به عنوان مافیای فولاد گفت: حرف زدن راحت است اما ما با آمار موثق کار داریم. براساس همین آمار تنها یک شرکت نوردی بورسی است و طبق بررسی های کدال درحالی که باید براساس مصوبه وزارت صمت، تفاوت قیمت شمش و نورد با احتساب همه موارد ۱۱ درصد باشد، این شرکت بورسی بالای ۲۰ درصد سود خالص کسب کرده است و از آنجا که شرکت دیگری در بورس حضور ندارد باید این شرکت را ملاک محاسبات قرار داد و خواهیم دید رانت در کدام بخش زنجیره نهفته شده است؛ چون شفافیتی در این حوزه وجود ندارد حالا پیدا بکنید پرتقال فروش را.

وی درباره فولادسازان هم گفت: تمامی فولادسازان در بورس حضور دارند و با توجه به نظارت دقیق بر روی آنها، عملکردشان کاملا شفاف بوده و در کدال موجود است و این صحبت های صورت گرفته نوردکاران، سیستم قانونی کشور را زیر سوال می برد.

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد در پایان تاکید کرد: برای روشن شدن کل موضوعات، شرکت متعلق به رئیس هیات مدیره نوردکاران به لحاظ میزان تولید و وضعیت شرکت رصد و بررسی شود تا مشخص شود کسی که چنین ادعاهایی را دارد چه عملکردی دارد.