جمعیت جوان به عنوان مهمترین عامل اقتدار کشورها به شمار می رود. نیروی مولد و جوان به عنوان یکی ازپایه های اصلی قدرت و رشد اقتصادی – اجتماعی کشورها محسوب می شود.قدرت و توسعه هرکشور در رابطه با نیروی انسانی و جمعیت معنا پیدا می کند.

درآمدنیوز – آذین، جمعیت جوان به عنوان مهمترین عامل اقتدار کشورها به شمار می رود. نیروی مولد و جوان به عنوان یکی ازپایه های اصلی قدرت و رشد اقتصادی – اجتماعی کشورها محسوب می شود.قدرت و توسعه هرکشور در رابطه با نیروی انسانی و جمعیت معنا پیدا می کند.

در سال های اخیر، نرخ باروری کلی (میانگین تعداد فرزندان زنده ای که یک زن در طول دوره باروری خود از سن ۵۴-۱۰سالگی می تواند به دنیا بیاورد) به عنوان یکی از شاخص های کلیدی جمعیت، در کشورمان روند کاهشی داشته است.

نرخ باروری کلی دانشگاه علوم پزشکی جهرم همانند کشور روند کاهشی داشته است و از ۲/۱ در سال ۱۳۹۵ به ۶۹/۱ در سال ۱۳۹۹ رسیده است که شاهد کاهش تعداد تولد از ۲ فرزند به ازای هر زن، به حدود ۵/۱ فرزند در پنج سال گذشته بوده ایم.

با توجه به وضعیت رشد جمعیت کشور در حال حاضر، پیش بینی می شود در آینده ، ایران با پدیده سالخوردگی مواجه شود.

مطابق اطلاعات و آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش بینی می شود درسال ۱۴۲۰ (دوره ۲۰ ساله) جمعیت سالمندان کشور دو برابر شود که این روند در دیگر کشورها طی ۱۰۰ سال اتفاق افتاده است .

در حال حاضرکشور در برهه پنجره فرصت جمعیتی قرارگرفته است و به این معنی می باشد که ۵۵ درصد از جمعیت درگروه سنی ۶۴-۱۵ سال(جمعیت مولد) قرار دارد که می توان با مدیریت کارآمد رشد جمعیت را در حد مطلوب نگه داشت؛ با توجه به وضعیت فعلی جمعیت کشور و دانشگاه علوم پزشکی جهرم ۳۰تا ۲۵ سال زمان بهره مندی از این فرصت تداوم دارد.

بدیهی است سودمندی از این فرصت مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه ازامکانات بالقوه جمعیت می باشد و با برنامه ریزی های اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اجرای صحیح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، انتظار می رود مسیربرای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم گردد.

افزایش جمعیت در چند وهله باید توجه شود

امان الله قراپی مقدم جامعه شناس درخصوص افزایش جمعیت و راهکار آن به خبرنگار ما گفت: اگر بخواهیم به فرمایشان مقام معظم رهبری برای تشویق فرزندآوری توجه کنیم باید به این نکته نیز توجه شود که اگر قرار است پولی به مردم داده شود به صورت وام در وهله اول باید مهلت بازپرداخت داده شود و در وهله دوم اینکه بخشی از این پول به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: دولت با توجه به سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار و رفاه اجتماعی موظف هستند تا برای افزایش جمعیت و وجوان کردن جامعه بهترین راه این است که مردم را با ذهنیت آینده ای بهتر تحریک کرد چرا که در حال حاضر جوانان امروز همانند مادران و مادربزرگانشان فکر نمی کنند بنابراین تا وقتی آینده روشنی برای فرزند آوری نبینند ترجیح می دهند تا فرزندی به این دینا نیاورند پس اولویت باید این باشد که ذهنیت آدم ها نسبت به آینده روشن و تغییر کند.

آینده روشن باشد

این جامعه شناس در ادامه از نظریات جامعه شناسان دیگر اظهارداشت: به نظریه افلاطون جمعیت باید ثابت بماند یعنی جمعیت باید ۵ هزار و ۴۰ نفر باشد و باروری و ازدواج در دست دولت ها باشد تا اضافه نشود به گفته یک اقتصاددان مسپله جمعیت خیلی مهم است و باید افزایش پیدا کند در قرن بیشتم نیز بحث تناسب جمعیت مطرح شده است

وی در پایان بیان کرد: امکانات رفاهی باید تامین شود اعم از آموزش و پروش و … بنابراین تا این بحث امکانات رفاهی تامین نشود مردم به فکر جمعیت جوان نخواهد بود مسکن و خوراک مهمترین این آینده روشن است که باید تامکین شود بنابراین دولت ها باید تضمینی برای رفاه مردم داشته باشند تا مردم به فکر باروری باشد.

  • نویسنده : محمدرضا آذین
  • منبع خبر : پول و ارز