تهران – درآمد نیوز – صبح روز دوشنبه ۱۹ آبان «رضا اردکانیان» وزیر نیروی ایران و رییس ایرانی کمسیون همکاری‌های مشترک ایران و قطر به دوحه سفر کرد تا ضمن ابلاغ پیام رییس جمهوری کشورمان به امیر قطر به تلاش برای افزایش همکاری‌ها سرعت دهد و برگزاری اجلاس هفتم کمیسیون مشترک نتایج نهایی این تلاش‌ها شد.

به گزارش درآمد نیوز، «رضا ادرکانیان» رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر باهدف  تسلیم پیام ریاست جمهوری اسلامی ایران به امیر قطر صبح روز دوشنبه نوزدهم آبان وارد دوحه شد.
سفر وزیر نیروی ایران و رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطرعلاوه بر تسلیم پیام رییس جمهوری کشورمان به امیر قطر هدف دیگری را هم مد نظر داشت و آن توسعه و تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور بود.
وزیر نیرو در این سفر دیدارهایی را با«علی الکواری» رئیس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور و وزیر صنعت و تجارت قطر و همچنین وزیر مشاور در امور انرژی قطر و سایر مقام‌های ارشد اقتصادی و سیاسی قطری  انجام داد که توسعه روابط اقتصادی و برنامه‌ریزی برای برگزاری هرچه سریع‌تر هفتمین کمیسیون مشترک دو کشور در آینده نزدیک از برنامه‌های اصلی وزیر نیرو در این سفر بود.
همچنین اردکانیان در این سفر و در دیدار با «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر، با تحویل پیام کتبی رئیس جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور تاکید کرد.
«حسن روحانی» رییس‌جمهوری اسلامی ایران در پیام خود با اشاره به توافق‌های قبلی دو کشور به ویژه در دیدار سال گذشته امیر قطر از تهران بر آمادگی کشورمان جهت اجرایی کردن همه توافق‌ها تاکید کرده بود.
اردکانیان، وزیر نیرو علاوه بر تسلیم پیام رییس جمهوری کشورمان  از کمک های دارویی دولت قطر در جریان مقابله با شیوع ویروس کرونا (کووید – ۱۹) تشکر و قدردانی کرد.
ایران شریک راهبردی برای قطر
امیر قطر نیز در این دیدار با تشکر از پیام رییس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران را شریک راهبردی خود می‌دانیم و همکاری بین قطر و جمهوری اسلامی ایران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛ امیدواریم هرساله روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.
تاکید بر گسترش همکاری های برقی
اردکانیان در نخستین دیدار رسمی خود در محل وزارت انرژی قطر با «سعد شریده الکعبی» وزیر مشاور در امور انرژی قطر دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار، طرفین برای گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه برق تاکید کردند و بر توسعه و ادامه همکاری خود در زیر چتر مرکز مدیریت منطقه‌ای آب شهری که زیرمجموعه یونسکو است، تاکید داشتند.
آمادگی برای تاسیس مرکز همکاری های جهانی برای آب های نامتعارف همچنین طرفین آمادگی خود را برای همکاری در تاسیس مرکز «همکاری جهانی برای آب‌های نامتعارف» اعلام کردند.
گسترش همکاری‌های ایران و قطر در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر
درادامه سفر و در دیدار وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزیر صنعت و تجارت قطر، دو طرف بر گسترش همکاری‌های ایران و قطر در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کردند.
اردکانیان وزیر نیروی ایران و رئیس ایرانی کمیسیون‌ همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در محل وزارت صنعت و تجارت قطر با “علی الکواری” رئیس قطری کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور و وزیر صنعت و تجارت قطر دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار طرفین ضمن تاکید بر حسن روابط دو کشور دوست و همسایه به بررسی راه‌های گسترش این روابط پرداختند. دو طرف ضمن تعیین نمایندگان خود برای پیگیری موضوع ابراز امیدواری کردند که برگزاری هرچه پربارتر اجلاس هفتم کمیسیون بتواند نقش موثری در توسعه روابط دو کشور داشته باشد. همچنین طرفین بر گسترش همکاری‌های خود در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر توافق کردند و طرف ایرانی نیز آمادگی خود را برای میزبانی از هیات‌های تخصصی قطر جهت آشنایی با توانایی‌های ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد.
توسعه روابط وزارت نیروی ایران و شرکت آب و برق قطر
همچنین در این دیدارها وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران و شرکت آب و برق قطر، بر ضرورت تقویت همکاری‌های دو جانبه تاکید کردند.
“محمدعلی فرحناکیان” مشاور وزیر در امور بین‌الملل و رییس مرکز امور بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق وزارت نیرو، عصر روز سه‌شنبه با “عیسی الکواری” مدیرعامل شرکت آب و برق قطر در محل این شرکت دیدار کرد.  طرفین در این دیدار با ارزشمند برشمردن گفت‌وگوها و مذاکره های قبلی بین حوزه‌های آب و برق ایران و قطر، بر لزوم تقویت روابط فی‌مابین تاکید کردند.  مقرر شد مباحث تخصصی بین شرکت قطری و واحدهای ذیربط وزارت نیرو، پیگیری شود تا هر دو کشور در راستای همکاری نزدیک به نتایج خوبی دست پیدا کنند.
توافق ایران و قطر برای اجلاس هفتم کمیسیون همکاری‌های مشترک
در نهایت «محمدعلی فرحناکیان» دبیر ایرانی کمیسیون همکاری های مشترک و «احمد آهن» همتای قطری توافق کردند هفتمین اجلاس این کمیسیون با حضور مقام‌های عالی‌رتبه قطری ۲۴ و ۲۵ نوامبر (۴ و ۵ آذرماه) جاری در ایران برگزار شود.
دو طرف با تاکید بر علاقه‌مندی ایران و قطر در گسترش روابط اقتصادی دوجانبه و ارتقای سطح تجارت فی‌مابین، راهکارهای عملی تحقق این هدف را بررسی کردند.
همچنین متن سند تفاهم‌نامه اجلاس هفتم کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور که پیشتر در پنج کمیته تخصصی توسط متخصصان حوزه‌های ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، در این دیدار نهایی شد.