رئیس هیات عامل ایمیدرو، گفت: نظرات پیشنهادی برای اجرای هرچه مطلوب‌تر فاز عملیاتی سند جامع گوهرسنگ ها، طی دو هفته آینده نهایی و ارایه شود.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، وجیه اله جعفری که در دوازدهمین جلسه ویدئوکنفرانسی شورای سیاستگذاری صنعت گوهرسنگ ها سخن می گفت، پس از ارایه گزارش شورا برای دو افق ۱۴۰۵ و ۱۴۱۰ صنعت گوهرسنگ ها و همچنین انعکاس نظرات اعضا، تصریح کرد: شورای سیاستگذاری صنعت گوهرسنگ ها از ۹ کمیته تخصصی تشکیل شده که پیشنهادهای اولویت دار دریافت و آن را برای هماهنگی یا رفع چالش های موجود، در اختیار نهادهای بالادستی قرار می دهد.

وی در این جلسه که آقاجانلو معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی، بهرامن رئیس خانه معدن، دهقانی مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه گذاری های معدنی، پیش بین رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران و همچنین نمایندگان بانک مرکزی، اتاق اصناف، گمرک و تشکل های خصوصی حضور داشتند، یادآور شد: وزیر صنعت معدن و تجارت سند ملی توسعه گوهرسنگ ها – به عنوان سند فرابخشی- را به تازگی ابلاغ کرده که بر اساس آن، ایمیدرو (معاونت طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی) متولی و مجری این سند است و مسوولیت هماهنگی بین نهادهای بالادستی و پایین دستی، تشکل ها و بخش خصوصی و سایر ذینفعان برعهده دارد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، با بیان اینکه در مسیر عملیاتی شدن این سند کلان، نیازمند هماهنگی با دولت و تدوین کنندگان برنامه هفتم توسعه کشور هستیم، گفت: محور این هماهنگی ها دبیرخانه شورا است که زیر نظر معاونت طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو، فعالیت می کند.
جعفری با تاکید بر اینکه “ملاک و چارچوب فعالیت ما سند جامع گوهرسنگ ها” است ، افزود: نشست های شورای راهبری صنعت گوهرسنگ ها را به صورت فصلی و با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت برگزار می کنیم و شورای سیاستگذاری هم ابتدا به صورت دو هفته یکبار (برای رفع نیازهای اولویت دار) و سپس به صورت ماهانه، جلسات را برگزار کند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: ایمیدرو، تنها به وظیفه خود در سند جامع گوهرسنگ ها و نیز انجام هماهنگی می پردازد و دخالتی در امور دیگر نخواهد داشت.
در ادامه اعضای شورای سیاستگذاری صنعت گوهرسنگ ها به همراه نمایندگان گمرک، بانک مرکزی، اتحادیه طلا و جواهر به ارایه نظرات و پیشنهادهای خود درباره اولویت رفع چالش های حوزه تجارت، تولید، استانداردها، قوانین و مقررات، صادرات و واردات، مجوزهای قانونی، فعالیت بازارچه ها، آموزش و رقابت در بازارهای جهانی پرداختند.
پیش از این، سید ابو محمد هاشمی مجری « طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور» خلاصه‌ای از روند شکل‌گیری و تصویب سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور را ارائه کرد. همچنین وی با بیان نحوه شکل‌گیری سرفصل های استراتژی توسعه صنعت گوهر سنگ، شرح وظایف و مسئولیت‌های هر یک از دستگاه های ذیربط که در جلسه معاونان وزارت صنعت معدن و تجارت، مصوب شده است را تشریح کرد.