فت چند هفته اخیر بازار را می‌توان منوط به همین موضوع (ضعف تقاضا) دانست و این سبب می‌شود تا روند کلی بازار منفی باشد.

علیرضا کدیور تحلیلگر ارشد بازارسهام

باید اشاره کنم، بازار سهام چند ماه است که روند ضعیفی را در پیش گرفته و به نظر من این بیشتر ناشی از ضعف طرف تقاضاست، این در حالی است که ابتدای سال و به واسطه قدرت طرف تقاضا بود که قیمت سهام به شکل قابل توجهی بالا می‌رفت و نقدینگی به سمت بازار می‌آمد و همین عاملی بود تا شاخص رشد خوبی داشته باشد.

در حال حاضر هم افت چند هفته اخیر بازار را می‌توان منوط به همین موضوع (ضعف تقاضا) دانست و این سبب می‌شود تا روند کلی بازار منفی باشد.

از طرفی دیگر بازار سرمایه به خبرهای منفی، (حتی خبرهایی که ممکن است ربطی به بورس نداشته باشد) خیلی وزن می‌دهد و این بهانه‌ای می‌شود برای ریزش بیشتر؛ در این شرایط بازار نسبت به خبرهای مثبت واکنشی نشان نمی‌دهد و این به‌خاطر شرایط کلی حاکم بر بازار است.

به علاوه در خصوص اینکه گفته می‌شود رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ تاثیر منفی را به بازار تحمیل کرد، باید بگویم این خبری بود که ظرف هفته‌های گذشته به شدت از سوی نمایندگان مطرح می‌شد و اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای نبود و نمی‌توان آن را آنچنان تاثیرگذار دانست.

بلکه این را می‌توان در همان چارچوب جو منفی حاکم قلمداد کرد. در حالت کلی ما اکنون چند ماه است شاهد این وضعیت هستیم و اینگونه نیست که تا دیروز مشکلی وجود نداشته و اکنون اتفاقاتی از این دست افتاده است. نکته دیگری که وجود دارد آن است که بازارسرمایه افت قابل توجهی داشته و به طور میانگین قیمت سهم‌ها نسبت به پیک قیمتی ۵۰ درصد افت کرده و نصف شده است.

از یک سو اتفاقاتی در فضای اقتصادکلان و بین‌الملل افتاده است که مثبت بود، به عبارت دقیق‌تر از یک سو مجموع رخدادهای چند وقت گذشته نسبت به چندماه قبل مثبت بود و سهام‌ها افت قیمتی محسوسی را پشت سر گذاشتند و این نشان‌دهنده آن است که کلیت بازار اکنون ارزنده است.

همچنین، به نظر من بخشی از منفی‌های کنونی مربوط به مکانیزم‌های معاملاتی همچون دامنه نوسان است که در بازار داریم و خیلی از کارشناسان راجع به آن صحبت کرده‌اند.

این در حالی است که وقتی اعلام می‌شود یک سهمی صف خرید یا فروش شده، بر سایر سهام گروه خود تاثیر می‌گذارد و به این شکل است که کل بازار با افزایش عرضه یا تقاضا همراه می‌شود؛ این یعنی ما شاهد یک رفتار هیجانی هستیم که با تشکیل صف‌های خرید و فروش در چند سهم شاخص‌ساز باقی سهام هم تاثیر می‌پذیرند و این در حالی است که روند بازار به هیچ عنوان استوار و پایدار نیست.

در هر حال نمی‌توان پیش‌بینی درستی از بازار طی یک ماه آینده یا بیشتر داشت چراکه رفتارها بیشتر هیجانی است و تحلیل‌محور نیست و برخی افرادی که وارد بورس شده‌اند، به ویژه در سمت حقیقی‌ها، اشخاصی هستند که آشنایی آنچنانی با قاعده‌های بازار ندارند و عملکرد آنها احساسی است.

ممکن است بازار هر لحظه برگردد و روند رو به بالایی را طی کند و امکان دارد روند فعلی ادامه پیدا کند، هر چند من فکر می‌کنم روند ریزشی کنونی دیگر شدید نخواهد بود.