تهران – درآمد نیوز – خبر کشف واکسن کرونا که عصر دیروز اعلام شد با ایجاد فضای مثبت برای افزایش فعالیت‌های تجاری در جهان، ‌قیمت نفت را افزایش داد و طلای سیاه به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه بازگشت.

کرونا بیش از هر عامل دیگری در ۹ ماه گذشته بر قیمت نفت اثر گذار بود. در همین بازه زمانی، ‌قیمت نفت تا ۱۵ دلار در هر بشکه نیز پایین آمد و حتی نفت شاخص آمریکا به زیر صفر رفت.
کرونا حتی باعث شد، تولیدکنندگان بزرگ نفت که در زمستان سال گذشته نتوانسته بودند بر سر ادامه فریز نفتی توافق کنند،‌ مجبور شوند تولید خود را تا ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
همه این‌ها البته به آن دلیل است که با شیوع کرونا برخی فعالیت‌های اقتصادی متوقف شد،‌ رفت و آمدها کاهش داشت و سفرهای هوایی نیز به حداقل رسید.
مهمتر از همه، کرونا چشم‌انداز رشد اقتصادی در جهان را به شدت کاهش داد و بر اساس برآوردها، مجموع رشد اقتصادی سال ۲۰۲۰ منفی خواهد شد.
حالا اما در ناامیدی که پس از چند بار آزمایش بر سر ساخت واکسن کرونا به وجود آمده بود، یک شرکت داروسازی اعلام کرد: واکسنی ساخته که تا ۹۰ درصد موفق است.
همین خبر کوتاه یک خطی کافی بود تا بازارهای جهان را به جنبش درآورد.
طلا که این روزها روند افزایشی گرفته است،‌ با این خبر ۸۰ دلار از ارزش خود را از دست داد. در مقابل بورس های جهانی با رشد همراه شدند. بازار نفت نیز از این قاعده مستثنی نبود و با احتمال افزایش تقاضا بعد از توزیع واکسن در جهان، ‌در همان ساعات ابتدایی افزایشی حدود ۱۰ درصدی داشت.
رشد قیمت نفت در معاملات امروز نیز ادامه‌دار شد. نفت برنت با توجه به این عوامل،‌۰.۶ درصد رشد قیمت داشت و در هر بشکه ۴۲ دلار و ۶۷ سنت قیمت خورد.
نفت شاخص آمریکا نیز افزایشی ۰.۴ درصدی داشت و ۴۰ دلار و ۴۷ سنت داد و ستد شد.
به گزارش ایرنا، قیمت نفت که در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، بالای ۶۰ دلار در هر بشکه بود، ‌با آغاز همه‌گیری کرونا در جهان پایین آمد. سیاه‌ترین ماه برای طلای سیاه البته آوریل(فروردین) بود که قیمت‌ها تا کمتر از۲۰ دلار در هر بشکه رسید، تا در نهایت با تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید،‌ قیمت‌ها به مدار صعود بازگشت.
اغلب کارشناسان امیدوار بودند با آغاز فصل سرما در نیمکره شمالی زمین، تقاضا و به دنبال آن قیمت نفت نیز افزایش پیدا کند،‌ اما شیوع موج دوم کرونا مانع از دستیابی به قیمت‌های بالاتر شد.
معامله‌گران بازار نفت معتقدند: تا زمانی که درمان موثری برای کرونا در جهان پیدا نشود، نمی‌توان انتظار صعود قیمت‌ها تا بالای ۵۰ دلار در هر بشکه را داشت.