سمنان- رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه مهارت افزایی مهمترین رکن اشتغال است، گفت: بانک‌ها بر اساس پیوست ارائه شده فنی و حرفه‌ای از این پس وام اشتغال‌زایی می‌دهند.

به گزارش درآمد نیوز، علی اوسط هاشمی ظهر چهارشنبه در نشست شورای مهارت استان سمنان به میزبانی استانداری با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های مختلف مهارت آموزی تضمین کننده اشتغال است، بیان کرد: یکی از این ظرفیت‌ها آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است که در سطح استان‌های کشور می‌بایست تقویت شود.
وی با بیان اینکه مشوق‌هایی برای سوق دادن متقاضیان تسهیلات اشتغال‌زایی به سمت مهارت آموزی می‌بایست وجود داشته باشد، افزود: بانک‌ها اگر بر اساس پیوست مهارت تسهیلات پرداخت کنند، قطعاً افراد نسبت به مهیا کردن پیوست آموزشی و مهارتی اقدام خواهند کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه تسهیلات بانکی زمانی مفید هستند که فرد بتواند از آن برای اشتغال و تولید استفاده کند که این دو مقوله به آموزش و مهارت نیاز دارند، بیان کرد: اگر کار آفرین مهارت داشته باشد پرداخت تسهیلات بدون مشکل و کار موفقیت‌آمیز خواهد بود و تاکید ما نیز بر این منظور است.
هاشمی درباره مهارت افزایی در سطح کشور، توضیح داد: ایران از لحاظ دانش آموختگان در رتبه ۴۶ جهان قرار دارد از بین ۱۳۴ کشور جهان از لحاظ بیکاری دانش آموختگان در جایگاه ۱۱۹ قرار دارد و این نشان می‌دهد که تلاش‌های بیشتری باید در زمینه بیکاری دانش آموختگان با عنایت به مهارت افزایی در کشور انجام شود.
وی ارائه آموزش مهارتی متناسب با نیاز بازار را یکی از مهمترین مسائل مرتبط با حوزه مهارت و اشتغال‌زایی دانست و تاکید کرد: مهارت باید سبب بالندگی و خلاقت و همچنین ارتقا شود لذا از این جهت دارای اهمیتی بسزایی است.
رئیس فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه ارائه آموزش‌های مهارتی باید با پیشرفت فناوری همراه شود، گفت: در صورت همراهی آموزش‌ها با فناوری می‌توانیم شاهد ایجاد و تقویت مراکز تخصصی‌تری مثل شرکت‌های دانش بنیان، مراکز تخصصی هوش مصنوعی، نانو تکنولوژی و… باشیم.
هاشمی با بیان اینکه فقدان تناسب مهارت و نیاز بازار دیگر موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشیم زیرا همین امر، شکاف بزرگی را در کشور ایجاد کرده است، بیان داشت: هدایت، راهبری و سرمایه ملی رکن اصلی توسعه محسوب می‌شود اما باید توجه داشت که بازنگری در نگرش‌ها نسبت به مهارت، یکی از نیازهای امروز ایران اسلامی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه استان سمنان از لحاظ توسعه نیروی انسانی در رتبه چهارم کشور قرار دارد، ابراز کرد: رویکرد سازمان فنی و حرفه‌ای کشور توجه به ایجاد مراکز تخصصی ارائه مهارت و فاصله‌گرفتن از ارائه آموزش‌های مهارتی است که این امر یکی از موضوعات مطلوب از مسئولان فنی و حرفه‌ای استان سمنان و دیگر استان‌های کشور است.
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه باید مهارت‌افزایی به روز متناسب با بازار و فناوری، نیاز است، تاکید کرد: به دنبال حضور بخش‌های آزاد و آموزشگاه‌های خصوصی در زمینه تناسب مهارت افزایی با توجه به فناوری‌های روز هستیم که در صورت تحقق این امر می‌توانیم به ارتقای مهارت آموزی امیدوار شویم.
هاشمی با اشاره به توافق نامه فنی و حرفه‌ای کشور با استانداری سمنان برای ایجاد چهار یا پنج مرکز تخصصی ارائه آموزش‌های مهارتی به جوانان، تاکید کرد: در صورت تحقق این امر، سمنان می‌تواند یکی از استان‌های پیشرو در زمینه مهارت افزایی تخصصی باشد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه ریزش نیروی کار به دلیل فقدان تطبیق با بازار جدید است، ابراز داشت: لازمه توسعه و رشد و بالندگی همراهی تولید و فناوری است از سوی دیگر در جهان پیش بینی شده مکه تا دو سال دیگر یعنی آغاز سال ۲۰۲۲ با پیشرفت فناوری ۱۳۳ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد و لذا باید نتیجه گرفت که هر میزان مهارت دانش‌آموختگان در این مسیر قرار گیرد نرخ بیکاری کاهش می‌یابد و این اهمیت مهارت افزایی است.
رئیس فنی و حرفه‌ای کشور از میزبانی دو رویداد مهارتی در سمنان نیز خبر داد و بیان کرد: مرکز رصدخانه مهارت برای اولین بار در کشور در این استان ایجاد خواهد شد که رسالت و وظیفه آن رصد تناسب بازار با مهارت‌های مورد نیاز در سطح استان سمنان خواهد بود تا از کارهای کم اثر کاسته شود.
هاشمی از میزبانی سمنان در مسابقات ملی آزاد مهارت اصناف و مسابقات ملی آزاد قطعه‌سازی نیز خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در زمینه‌های مختلفی مانند قطعه سازی در این استان وجود دارد می‌توان شاهد جذابیت رویدادهای مذکور بود که امیدواریم نتایج خوبی نیز از این رویدادها حاصل شود.