کارشناس مالیاتی در همایش تبیین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که به اهتمام انجمن مدیران حرفه ای مالی برگزار شد، مطرح نمودند؛ در وضع موجود، شکاف مالیاتی و نارضایتی مودیان زیاد بوده و در عین حال شاخص نسبت مالیات ها پائین می باشد و نارضایتی عمدتاً ناشی از ناعادلانه بودن مالیات ها ناشی می شود.

به گزارش درآمد نیوز – آذین؛ احمد غفارزاده، کارشناس مالیاتی در همایش تبیین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که به اهتمام انجمن مدیران حرفه ای مالی برگزار شد، مطرح نمودند؛ در وضع موجود، شکاف مالیاتی و نارضایتی مودیان زیاد بوده و در عین حال شاخص نسبت مالیات ها پائین می باشد و نارضایتی عمدتاً ناشی از ناعادلانه بودن مالیات ها ناشی می شود.

احمد غفارزاده مشاور مالیاتی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اهداف اصلی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در بخش مالیاتی، حاکمیت داده ها در جهت تعیین مالیات ها و هوشمند سازی فرایندهای مالیاتی می باشد و با اجرای کامل این قانون بسیاری از مشکلات در قسمت مدیریت مالیات ها و به خصوص در مرحله تشخیص و حسابرسی مالیاتی مرتفع خواهد شد و مالیاتهای واقعی و عادلانه جایگزین مالیات های برآوردی و سلیقه ای می گردد.

وی بیان داشت، با اجرای ماده ( ۴ ) قانون پایانه های فروشگاهی، اصل بر صحت اطلاعات مودی خواهد بود و اثبات تخلف بر عهده سازمان امور مالیاتی کشور می باشد که این امر نقطه عطفی در نظام مالیاتی ایران به حساب می آید. ایشان با اشاره به تاریخچه اصلاح نظام مالیاتی کشور، شروع اصلاحات را از دهه هفتاد و با مطالعات آسیب شناسی نظام مالیاتی ایران، و تصویب طرح جامع مالیاتی در قانون برنامه سوم توسعه، تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون خانه های مسکونی خالی و قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و در ادامه قانون مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد و اصلاح نظام حمایتی و هدفمند نمودن معافیت ها در تداوم اصلاح نظام مالیاتی می باشد.

وی درپایان گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در صورت تصویب نهایی و فراهم نمودن بستر اجرایی، می تواند به عنوان یک ابزار مهم تنظیم گری ایفاء نقش نموده و سرمایه گذاری را به بخش های مولد سوق دهد و این امر نیاز به رفع موانع تولید و فراهم نمودن امکانات لازم برای سرمایه گذاری در بخش های مولد می باشد.

گفتنی است این همایش با اهتمام انجمن مدیران حرفه ای مالی کشور؛ با حضور بیش از ۶۰۰ نفر از اساتید برجسته مالی و مالیاتی کشور از شرکت های دولتی و خصوصی با هدف آموزش و تبیین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در سالن نور دانشگاه الزهرا ( ع ) چهارشنبه ۱۰ اسفند برگزار شد.