به گزارش درآمد نیوز به گزارش روابط عمومی بانک صنعت و معدن به نقل از شادا، در این جلسه که صبح امروز دوشنبه بیست و سوم مردادماه برگزار شد، دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، دکتر شریف زاده معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد و دارایی، دکتر اسکندری مدیر کل […]

به گزارش درآمد نیوز به گزارش روابط عمومی بانک صنعت و معدن به نقل از شادا، در این جلسه که صبح امروز دوشنبه بیست و سوم مردادماه برگزار شد، دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، دکتر شریف زاده معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد و دارایی، دکتر اسکندری مدیر کل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی، نمایندگانی از بانک مرکزی، وزارت صنعت معدن تجارت، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه و سازمان حسابرسی و دکتر علی خورسندیان مدیرعامل این بانک به همراه اعضای هیات مدیره و هیات عامل و جمعی از مدیران این بانک نیز حضور داشتند.
در این جلسه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک صنعت و معدن در خصوص صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ ارائه شد و به تصویب اعضای مجمع رسید.
همچنین مدیر عامل بانک صنعت و معدن در مجمع عمومی عادی سالیانه بانک صنعت و معدن ضمن سپاس از تعامل وزارت امور اقتصادی و دارایی و تلاش اعضاء مجمع و تقدیر از زحمات مدیران و کارکنان این بانک، گزارشی از عملکرد یک سال گذشته این بانک ارائه داد.
وی از پرداخت بیش از ۵۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی و ریالی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و اظهار داشت:
بالغ بر ۵۱ هزار میلیارد تومان از مطالبات این بانک در سال گذشته وصول شده و گشایش اعتبارات اسنادی ریالی این بانک نیز در سال ۱۴۰۱ به میزان هزار۱۴ میلیارد تومان بوده است.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن در این مجمع، به تأمین مالی طرح‌های بزرگ و پرریسک و کم‌بازده توسط این بانک اشاره کرد و توضیح داد: برنامه بانک صنعت و معدن، حمایت از این طرح‌ها با توجه به شعار سال یعنی «مهار تورم و رشد تولید» است.
وی با اشاره به اشتغال بیش از ۸۷ هزار نفر، به طرح‌های به بهره‌ برداری رسیده شده توسط این بانک و افزایش تولیدات در حوزه‌های مختلف مانند پتروشیمی، فولادی، ساختمان و کاشی، سیمانی، داروسازی، صنایع شیمیایی، زیربنایی و طرح‌های آب‌شیرین‌کن، خودروسازی، شرکت‌های دانش‌بنیان و … اشاره کرد.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن در گزارش خود به ترکیب منابع انسانی، اطلاعات مالی و عملکردی، خلاصه صورت سود و زیان این بانک و خلاصه صورت وضعیت مالی بانک اشاره کرد و گزارشی آماری از عملکرد تسهیلات و اعتبارات، درآمدهای بانک و ترکیب درآمدهای مشاع، ترکیب منابع سپرده ای (ارزی و ریالی)، مانده تسهیلات (خالص) ارائه و عنوان کرد که مانده خالص تسهیلات ۲۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است.
وی همچنین جمع بدهی‌های بانک صنعت و معدن به بانک‌ها و موسسات اعتباری را ۸۸ هزار میلیارد تومان، جمع کل سرمایه‌گذاری در سهام و سایر اوراق را ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و در نهایت به مقایسه عملکرد و بودجه در سال ۱۴۰۱ پرداخت.
دکتر خورسندیان بالا بودن نسبت مطالبات غیرجاری به کل مطالبات بانک را که عمدتاً ناشی از حجم بالای تسهیلات ارزی در پرتفوی تسهیلاتی این بانک است را یکی از چالش های اساسی بانک دانست و افزود: عدم امکان وصول مطالبات ارزی به دلیل افزایش شدید نرخ ارز طی سنوات اخیر، عدم بازپرداخت بدهی ارزی و ریالی توسط شرکت‌های دولتی و یا وابسته به تصمیمات مستقیم دولت، صدور برخی از احکام قضایی بازدارنده وصول مطالبات (نظیر عدم امکان غیرجاری نمودن شرکت‌های بدهکار یا شروع اقدام قانونی برای آنان جهت حفظ اشتغال) و پایین بودن هزینه عدم ایفای تعهدات از سوی مشتریان و «یادگیری منفی» آنان از سایر بدهکاران از جمله موانع اصلی بر سر راه وصول مطالبات ارزی این بانک است.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن از تداوم پایین بودن نسبت کفایت سرمایه بانک، کاهش قدرت تسهیلات دهی بانک در سالهای اخیر به دلیل کمبود منابع مالی برای طرحهای ایجادی، منفی بودن وضعیت باز ارزی بانک، خارج از دسترس بودن بخشی از منابع ارزی بانک به دلیل تحریم‌ها و در دسترس نبودن ارز باکیفیت، اعمال سپرده قانونی با نرخ ۱۵ درصد از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا.، در صورت تخطی از حد مجازکنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها و خروج نیروهای متخصص از بانک که ناشی از شکاف قابل ملاحظه بین حقوق و مزایای دریافتی، در مقایسه با نرخ تورم کشور و حقوق در سایر بانک ها و موسسات مالی است را از دیگر مشکلات و چالش های این بانک عنوان کرد.
وی در ادامه گزارش خود به این موضوع مهم اشاره نمود که نسبت مانده تسهیلات اعطایی به مانده سپرده‌ها در کل شبکه بانکی ۷۵ درصد می باشد در حالی که این نسبت در بانک صنعت و معدن ۴۲۵ درصد می باشد و ۵/۵ درصد تسهیلات شبکه بانکی توسط بانک صنعت و معدن پرداخت شده است.
دکتر خورسندیان اعطای تسهیلات در راستای مدیریت بحران انرژی و افزایش ظرفیت منابع آب و برق کشور و اعطای تسهیلات به مناطق کمتر توسعه یافته و طرح‌های صادرات‌گرا، دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین از دیگر دستاوردهای این بانک برشمرد.
وی از پیگیری افزایش سرمایه بانک، اجرای برنامه ویژه مدیریت وصول مطالبات غیرجاری بانک، کنترل مقداری ترازنامه بانک در راستای رفع ناترازی و مدیریت نقدینگی بانک، حمایت از ایجاد و حفظ اشتغال و تولید داخل و تامین مالی دوجانبه عرضه و تقاضا در بخش صنعت ومعدن، حمایت از صنایع کوچک و متوسط، توسعه خدمات بانکداری دیجیتال با تمرکز بر ارایه خدمات بانکداری شرکتی و افزایش درآمدهای کارمزدی، توسعه عملیات بانکداری سرمایه‌گذاری از طریق ایجاد شرکت تامین سرمایه، تکمیل و توسعه سامانه‌های بانک برای بهبود مدیریت ریسک و مولدسازی و واگذاری دارایی‌های غیرمولد و فروش اموال و املاک مازاد و سهام غیربانکی را راه حل گذر از موانع و مشکلات کنونی بانک دانست که برای اجرای آنها عزم جدی و راسخی در بانک صنعت و معدن وجود دارد.
وی تاکید کرد: درخواست داریم در زمینه افزایش سرمایه بانک و پیش‌بینی در تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، افزایش سرمایه بانک و بهبود نسبت کفایت سرمایه از محل، تعیین تکلیف بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک از طریق انتشار اوراق بهادار ویژه با تضمین اصل و سود توسط دولت، تقویت توان تسهیلات‌دهی بانک از طریق انتشار اوراق بهادار در بودجه سنواتی، عودت وجوه برداشت‌شده از حساب ریالی بانک بابت طرح‌های فاینانس در آبان ۱۴۰۱، به‌ روزرسانی تضامین دولت در خصوص طرح‌های فاینانس توسط سازمان برنامه و بودجه، تسریع در صدور تأسیس شرکت تأمین سرمایه بانک توسط بانک مرکزی با توجه به مجموعه اقدامات و پیگیری‌های صورت‌گرفته و …. مساعدت شود.
همچنین در این مجمع دکتر شریف ‌زاده معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد عنوان کرد: در ۴ ماهه نخست سال۱۴۰۲ وصول مطالبات ارزی صندوق توسعه ملی ۷۳۴ درصد رشد داشته است و تأکید شد که برخی از شرکت‌ها که بدهکار هستند، درآمد ارزی دارند و باید به شیوه‌ای مطالبات از آنها وصول شود و در این زمینه هرگونه اقدام حقوقی و تأکید شد که برخی از شرکت‌ها که بدهکار هستند، درآمد ارزی دارند و باید به شیوه‌ای مطالبات از آنها وصول شود و در این زمینه هرگونه اقدام حقوقی و قانونی و یا مذاکره که لازم است باید انجام شود و وزارت اقتصاد نیز از این اقدامات حمایت خواهد کرد. نباید بانک صنعت و معدن به دلیل عدم وصول مطالبات به تعطیلی برسد.
وی افزود: مجموعه وزارت صمت در جریان هستند که بخش زیادی از صنایع بزرگ کشور با تسهیلات بانک صنعت و معدن ساخته شده است اما هیچ گردش مالی داخل این بانک نمی‌آورند. بنابراین مجموعه وزارت صمت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی و … باید کمک کنند که بانک صنعت و معدن سرپا بماند.

مقاله اصلی