به گزارش درآمد نیوز محسن نادری، مدیرعامل شرکت همراه (جاده، ریل، دریا) گفت : شرکت هیمکو در راستای اینکه بتواند بار را از مراکز صدور بار مانند کارخانجاتی که تولیدکننده مواد فله معدنی و یا محصولات فولادی هستند، از واگن‌ها یا کامیون‌ها دریافت کرده و در بنادر تخلیه کند، برای احداث یک پایانه مکانیزه ریلی […]

به گزارش درآمد نیوز محسن نادری، مدیرعامل شرکت همراه (جاده، ریل، دریا) گفت : شرکت هیمکو در راستای اینکه بتواند بار را از مراکز صدور بار مانند کارخانجاتی که تولیدکننده مواد فله معدنی و یا محصولات فولادی هستند، از واگن‌ها یا کامیون‌ها دریافت کرده و در بنادر تخلیه کند، برای احداث یک پایانه مکانیزه ریلی قراردادی با سازمان بنادر منعقد کرده‌است.

وی ادامه‌داد: این پروژه ۱۰ میلیون تنی در غرب بندر شهید رجایی به‌عنوان قطب اصلی فعالیت‌های فله معدنی در کشور می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات و راهنمای تولید و ساخت پایانه‌ها در آینده نزدیک کشور باشد.

مدیرعامل شرکت همراه گفت : گام اول در این پروژه، احداث بخش دو میلیون تنی برای ساماندهی حمل و نقل مواد فله معدنی و انبارهای سنتی در غرب بندر شهید رجایی است.

گام دوم به میزان ۵ میلیون تن تجهیزات و امکانات در سایت به‌صورت مکانیزه و با احداث یک واگن‌برگردان و تجهیزات مکانیزه ریلی و متریال هندلینگ را در آنجا خدمت رسانی کنیم و در گام سوم با احداث اسکله و توسعه کار تا ۱۰ میلیون تن مواد فله معدنی و ۲ میلیون تن گوگرد را پوشش می‌دهیم.

وی ادامه‌داد: علاوه بر این پایانه، ۳۰ دستگاه واگن خریداری کرده‌ایم که تمرینی است در حوزه فعالیت‌های لجستیک ریلی و حمل ونقل ریلی که بعد از احداث این پایانه به ۶۰۰ واگن ارتقا پیدا خواهد کرد.

نادری با اشاره به‌هم تراز بودن مسیر اقتصادی معدن با نفت در کشور گفت: یکی از چالش‌های اصلی شرکت‌های معدنی و فولادی حمل و نقل و لجستیک است که طبعاً برای مواد فله معدنی که مصرف کننده اصلی این موضوع هستند و تناژ بالا را جابه‌جا می‌کنند، حمل‌ونقل ریلی از حمل‌ونقل جاده‌ای مناسب‌تر است؛ اگر بتوان نیازهای مراکز صدور بار که پایانه‌های خوبی دارند و متصل به ریل کشور هستند را برطرف کنیم، ظرفیت‌های ریلی کشور تا چندبرابر قابل استفاده می‌شود و می‌توان در ۵ سال آینده شاهد تحولات جدی در صنعت حمل ونقل مواد فله معدنی و محصولات فولادی در کشور باشیم.

مدیر عامل هیمکو با تأکید به اینکه کشور ما تشابه زیادی با کشور برزیل در حوزه معدن دارد گفت: امروزه هزینه حمل‌ونقل جاده‌ای دو برابر ریلی تمام می‌شود بنابراین باید برنامه‌ریزی شود و دولت بخش ریل موجود را در قالب ROT و BOT به معدن‌داران واگذار کند در این صورت صنعت معدن و لجستیک به‌شدت فعال می‌شود.

نادری در پاسخ به این سؤال که جهت توسعه بخش معدن چه باید کرد، بیان‌کرد: اگر به‌دنبال پیشرفت در حوزه معدن هستیم سه گام اساسی را باید در سه مرحله کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت برداریم: در اولین گام، بایستی پایانه‌ها راه‌اندازی شود و پایانه‌های موجود در کوتاه‌مدت به بلوغ برسند و بتوانیم پایانه‌های بیشتری به سازمان‌های بندری و ریلی کشور اضافه کنیم تا از ظرفیت‌های موجود کشور بهره ببریم.

وی تصریح‌کرد: در میان مدت باید سیاستگزاری در زمینه حمل‌ونقل ریلی بر مبنای نیاز مصرف‌کننده اصلی طراحی و اجرا شود و در بلند مدت اگر در کشور به‌دنبال توسعه زیرساخت‌ها در تمام حوزه‌ها و اتمام پروژه‌های ناتمام هستیم باید موقعیت جدیدی مثل یک وزارت جدید به نام وزارتخانه ساخت تشکیل دهیم و تمام معاونت وزارتخانه‌ها که که برای ساخت‌وساز و اجرای پروژه‌ها هزینه می‌کنند و افرادی که از دولت بودجه دریافت می‌کنند را زیرمجموعه این وزارتخانه قرار دهیم تا بتوان چالش‌های اصلی را مدیریت و پروژه‌های مختلف را در اولویت‌بندی قرارداد .با این سه گام می‌توان به‌سرعت ظرف ۳ تا ۵ سال آینده شاهد پیشرفت و تحولات ویژه با امکانات موجود در کشور باشیم.

یادآور می‌شود شرکت هیمکو در صنعت پایانه‌داری، لجستیک و حمل‌ونقل ریلی فعالیت دارد و با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (و معادن) و همچنین مشارکت سایر شرکت‌های بزرگ معدنی ایران همچون تجلی توسعه معادن و فلزات، شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، چادرملو و گهرزمین و شرکت سرمایه‌گذاری امید تاسیس شده و در حال فعالیت است.