در فرهنگ ما ایرانی‎ها، مفروش کردن سطح خانه یا سایر اماکن از اهمیت بسیاری برخوردار است. هیچ کفپوشی برای‎مان لذت‌بخش تر از قدم گذاشتن روی یک فرش نرم و زیبا نخواهد بود.

در فرهنگ ما ایرانی‎ها، مفروش کردن سطح خانه یا سایر اماکن از اهمیت بسیاری برخوردار است. هیچ کفپوشی برای‎مان لذت‌بخش تر از قدم گذاشتن روی یک فرش نرم و زیبا نخواهد بود. اهمیت این موضوع برای مساجد و فضاهای مذهبی بیشتر هم خواهد بود. به این خاطر که امکان نمازگزاردن را آسان‎تر می‎کند. یکی از بهترین انتخاب‎ها برای پوشاندن کف مساجد و نمازخانه‎ها استفاده از فرش سجاده ای است. در این مطلب قصد داریم تا مروری بر ویژگی‎های این فرش و مزایای آن داشته باشیم.

بهترین فرش برای مساجد و نمازخانه‌ها

فرش سجاده ‎ای چیست؟

فرشی است با عرض کم و طول زیاد که روی آن طرحی از سجاده قرار دارد. علت این نام‎گذاری هم طرح آن است. فرش سجاده ای با نام‎های دیگری مانند فرش نمازخانه یا فرش محرابی هم شناخته می‎‏شود و زیبایی، یکدست‎بودن و سهولت استفاده و شست‎وشو سبب شده تا استفاده از آن‎ها در مراکز مذهبی رواج یابد.

از انواع این فرش می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع محرابی: این فرش دارای نقوش اسلیمی است و کاملا مشابه یه سجاده است.
  • نوع تشریفاتی: این نوع از فرش‎ها دارای طرح سجاده نیستند اما دارای طرح‎‌های اسلیمی و جای مهر است.
  • نوع یکپارچه: این نوع از فرش‎ها هم دارای طرح اسلیمی هستند اما جای مهر روی آن مشاهده نمی‏شود.

مزیت استفاده از فرش سجاده ‎ای چیست؟

از چند صد سال پیش این باور بین مردم شکل گرفته است که استفاده از سجاده حین نماز باعث می‏شود تا از عذاب آفتاب سوزناک در دنیای پس از مرگ در امان بمانند. اما حمل سجاده‎های بزرگ به مساجد و یا استفاده از سجاده‎های عمومی برای بیشتر مردم دشوار می‎نمود. به همین خاطر طراحان به فکر تولید فرشی افتادند که حالت سجاده داشته و استفاده از آن‌ها در مساجد آسان‎تر است. و اما مزایای فرش سجاده ای چیست؟

ایجاد نظم و مشخص کردن قبله

فرش‎ سجاده ای به این خاطر که دارای عرض کم و طول زیاد است، به راحتی می‎توان آن را متناسب با ابعاد مسجد یا نمازخانه خریداری و تنظیم کرد. همچنین قرار دادن آن در جهت قبله باعث می‎شود تا نمازگزاران سریع و بدون مشکل جهت قبله را تشخیص دهند.

حمل‌ونقل و شست‎وشوی آسان

فرش سجاده‎ ای به خاطر ساختار خود به راحتی جمع شده و می‎توان آن را برای شست‎وشو به مکان دیگری انتقال داد. این در حالی است که جمع کردن فرش‎های عادی کار سخت‎تری است. همچنین در صورتی که بخشی از فرش کثیف شود به راحتی می‎توان همان ناحیه خاص را شست بدون این که بخش‎های دیگر فرش خیس شود.

پوشش تمامی مناطق و تعویض و ترمیم سریع

به خاطر شکل خاص این نوع از فرش سجاده ای می‎توان آن را با شکل هندسی نمازخانه‎ها و مساجد انطباق داد. همچنین با یک برش ساده می‎توان اطراف ستون‎ها و … را نیز پوشاند. همچنین این نوع از فرش‎ها را به راحتی می‎توان تعویض کرد و یا اگر بخشی از آن نیاز به ترمیم داشته باشد انجام آن به سهولت انجام می‎گیرد.

ایجاد یکپارچگی در صف نمازگزاران

یکی از مشکلات همیشگی متولیان مساجد نامنظم بودن صف نمازگزاران است. با استفاده از این نوع فرش سجاده ای می‎توان جای قرار گرفتن هر فرد را مشخص کرد و صفی منظم را ترتیب داد.

طرح، رنگ و اندازه‎های متنوع

این فرش‎ها اصولا با قیمت مناسب‎تری به فروش می‎رسند و طراحی‎های متنوع و متناسب با فضای اماکن مذهبی دارند. طرح‎های مختلف و رنگ‎های متفاوت باعث می‏شود تا بتوان آن‎ها را با هر فضایی سازگار کرد.

مشخصات و ابعاد فرش‎های سجاده‎ای

فرش‎های سجاده‎ای نیز مانند سایر فرش‎های ماشینی در شانه‎های مختلفی مانند ۳۵۰، ۴۴۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰،۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ در بازارها عرضه و به فروش‎ می‎رسند. هر چقدر که شانه‎ی آن‎ها بیشتر باشد، بافت و تراکم آن‎ها هم افزایش یافته و از ضخامت آن نیز کاسته می‏شود. برای مساجد و نمازخانه‎ها که مکان‎های عمومی و پررفت‎وآمدی هستند بهتر است که از فرش‎  ۵۰۰ فرش ۷۰۰ شانه استفاده کرد که هم دوام خوبی دارند و هم کیفیت آن‎ها قابل قبول است.

ابعاد این نوع از فرش‎ها اصولا با عرض ۱ متر و ۲۵ سانتی‎متر و طول دلخواه است. البته هر رول فرش سجاده ای حدود ۲۱ تا ۲۵ متر طول دارد و خریدار می‎تواند بر اساس نیاز خود، طول فرش را مشخص کند.

راهنمای خرید فرش برای مساجد و نمازخانه‎ها

اگر قصد مفروش ساختن مسجد، نمازخانه و یا سایر اماکن مذهبی را دارید، پیشنهاد می‎کنیم که از فرش سجاده ای استفاده کنید. بهترین رنگ برای این نوع از فرش‌ها رنگ‎هایی همچون آبی، سبز و زرشکی است که با فضاهای معنوی سازگارتر است و با سایر المان‎ها هم بیشتر منطبق خواهد بود.

همچنین پیشنهاد ما برای خرید فرش سجاده ای این است که از گزینه‎های ۷۰۰ و ۵۰۰ شانه استفاده کنید. به این خاطر که شانه‎های بالاتر با این که تراکم و کیفیت بیشتری دارند اما ضخامت کمتری داشته و برای مساجد مناسب نیست. شانه‎های کمتر از ۵۰۰ و ۷۰۰ هم کیفیت خوبی ندارند و خیلی سریع بافت خود را از دست خواهند داد. بنابراین بهتر گزینه‎ی پیش رو فرش سجاده ای ۷۰۰ و ۵۰۰ شانه است.

قیمت فرش سجاده ای چقدر است؟

قیمت این محصول به عوامل مختلفی مانند جنس الیاف به کار رفته، نوع و تعداد رنگ، ارتفاع نخ، تراکم، شانه و… بستگی دارد. هر چقدر که تراکم این فرش‎ها افزایش یابد، قیمت آن هم زیادتر خواهد شد. این روزها به دلیل نوسان قیمت ارز، قیمت این فرش‎ها هم بالا و پایین خواهد داشت. اما مراکزی مانند کارخانه فرش کاشان وجود دارند که این محصول را با کیفیت بسیار بالا و با قیمت مناسب و مقرون‎به‌صرفه در اختیار مشتریان خود قرار می‎دهند.