مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از آغاز عملیات اجرایی سه مگاپروژه خوراک ترکیبی الفینی – آروماتیکی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از  شرکت ملی صنایع پتروشیمی، حسن عباس‌زاده اظهار کرد: به‌منظور توسعه زنجیره ارزش و تنوع سبد محصولات پتروشیمی، پنج زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن، بنزن و اوره انتخاب و راهبرد توسعه صنعت پتروشیمی براساس توسعه این زنجیره‌ها تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون میانگین قیمت محصولات نهایی پتروشیمی در هر تن ۵۰۰ دلار است، افزود: توسعه این پنج زنجیره به تولید محصولات با ارزش‌تر منجر می‌شود که قیمت این محصولات حدود ۱۵۰۰ دلار در هر تن است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش، برنامه اجرای طرح‌های پلیمری در دستور کار این شرکت است، افزود: هم‌اکنون ظرفیت تولید پلیمرها در صنعت پتروشیمی سالانه ۹ میلیون تن است که با تعریف و اجرای پروژه‌های جدید این ظرفیت در افق ۱۴۰۴ به بیش از ۲۰ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی، رویکرد اجرای طرح‌ها بر پایه خوراک ترکیبی مورد تأکید و اولویت است، اظهار کرد: اجرای سه طرح خوراک ترکیبی با ظرفیت تولید سالانه حدود ۱۲.۴ میلیون تن به‌منظور استفاده از اتان مازادی که به مقدار حدود ۴ میلیون تن در بالادست وجود دارد، تعریف و مجوز اجرای آنها نیز صادر شده است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرای سه مگاپروژه در آینده نزدیک آغاز می‌شود، اظهار کرد: شرکت پتروشیمی هرمز خلیج‌فارس با ظرفیت سالانه ۵.۸ میلیون تن و حجم سرمایه‌گذاری حدود ۴.۵ میلیارد دلار با خوراک اتان و بوتان تعریف شد که انواع پلی‌اتیلن‌ها و پلی‌پروپیلن تولید خواهد کرد. طرح دیگر خوراک ترکیبی الفینی، ویستا انرژی ارغوان در عسلویه است با خوراک اتان و بوتان و حجم سرمایه‌گذاری ۱.۶ میلیارد دلار که سالانه ۱.۸ میلیون تن ظرفیت تولید خواهد داشت. طرح سوم خوراک ترکیبی، طرح الفین آروماتیک شرکت نفت و گاز آریا، زیرمجموعه هلدینگ نفت و گاز پارسیان با خوراک نفتا و اتان با حجم سرمایه‌گذاری ۴.۸ میلیارد دلار است که سالانه ظرفیت تولید ۴.۸ میلیون تن محصول خواهد داشت.

به گفته عباس‌زاده، تکمیل زنجیره به این مفهوم است که محصولاتی مانند متانول و اتیلن را که به‌عنوان محصولات پایه و به مقدار زیاد تولید می‌شود به‌عنوان خوراک در طرح‌های پایین‌دست آنها وارد و محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید کنیم.کد خبر ۳۱۳۵۵۹