به همت شرکت نفت ستاره خلیج فارس، آیین آغاز کاشت ۲۰۰ هکتار جنگل در استان هرمزگان با حضور وزیر کشور برگزار شد.

به گزارش درآمد نیوز  به نقل از روابط عمومی و بین الملل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، وزیر کشور در حاشیه مراسم آغاز طرح ۲۰۰ هکتار جنگل‌‌کاری در هرمزگان در جمع خبرنگاران، گفت: جزایر خلیج فارس یک ثروت بزرگ برای ملت ایران است و سیاست دولت هم استفاده و بهره‌گیری هرچه بیشتر و توسعه و آبادانی در این جزایر است.

احمد وحیدی افزود: در راستای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید و کاشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه در گذشته ظرفیت‌های تولید نهال در کشور پاسخگوی تولید این حجم از درخت نبود، عنوان کرد: در دولت سیزدهم گام‌های مؤثری برای بالابردن ظرفیت‌ها برداشته شده و خوشبختانه در استان هرمزگان نیز با همت و تدبیر استاندار ظرفیت‌ها پای کار آمده و امروز نیز طرح کاشت نهال در ۲۰۰ هکتار از اراضی استان آغاز شد که بنا است ۱۰۰ هکتار از آن درخت حرا و ۱۰۰ هکتار دیگر از سایر درختان کاشته شود.

وحیدی همچنین با اشاره به برنامه سفر به جزایر ایرانی خلیج فارس عنوان کرد: جزایر ما در خلیج فارس گنجی بزرگ برای کشور و ملت ایران هستند و باید از آن‌ها حداکثر استفاده در جهت توسعه و پیشرفت کشور شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سیاست‌های کلی اقتصاد دریامحور از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و بر همین مبنا مسئله جزایر اهمیت بیشتری پیدا کرده است و بایستی با استفاده از ظرفیت سواحل و جزایر به توسعه و رشد اقتصادی کشور با محوریت دریا کمک کنیم.

وزیر کشور، تصریح کرد: راه تحقق اقتصاد دریامحور از مسیر توسعه و شکوفا کردن ظرفیت جزایر است.

وحیدی پس از بازدید از این واحد بزرگ تولید بنزین در کشور، افزود: ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان هم اکنون جایگاهی استراتژیک در توازن انرژی کشور و منطقه دارد و توانسته است ایران را در زمینه تأمین بنزین خودکفا کند.

کاشت درخت در هرمزگان یک نوع سرمایه‌گذاری اجتماعی است

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز در این مراسم گفت: خوشحالم که امروز افتخار پیدا کردم که در یک پویش مردمی بزرگ و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مردمی مهم شرکت کنم.

علیرضا جعفر پور عنوان کرد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور و بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین کشور است که ۴۰ درصد بنزین کشور توسط این پالایشگاه تولید می‌شود در راستای توصیه ریاست جمهوری و تأکید مقام معظم رهبری و عمل به مسئولیتی که داریم به این پویش مردمی پیوستیم.

جعفرپور ادامه داد: تعهد شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در سال جاری در زمینه کاشت نهال در ۲۰۰ هکتار از زمین‌های شهرستان بندرعباس است که یک صد هزار اصله نهال حرا و یک صدهزار اصله نهال دیگر نیز در خشکی کاشته می‌شود.

وی با اشاره به تبعات زیست محیطی این نهال کاری، خاطرنشان کرد: تبعات این اقدام در آینده ای نزدیک، دست‌کم در چهار سال آینده دیده خواهد شد و اینجا تبدیل می‌شود به زیستگاه پرندگان برای زندگی و تکثیر انواع پرندگان، انواع موجودات زنده دریایی و دوزیست‌ها همچنین تبدیل به جایی گردشگری خواهد شد؛ زیرا حرکت در میان جنگل‌های حرا آرامش‌بخش است و درآینده ای نزدیک به جذب توریسم و به اقتصاد استان خصوصاً جوامع محلی کمک شایانی خواهد شد.

امسال ۳ میلیون نهال حرا در هرمزگان تولید شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان مطرح کرد: استان هرمزگان از طبیعت شکننده‌ای برخوردار است اما در طول نوار ساحل خلیج‌فارس و دریای عمان، بیشترین سطح محدوده جنگل بالغ بر ۲۴ هزار هکتار حرا دارند و طی ۲ سال اخیر ۲ میلیون نهال تولید و امسال نیز ۳ میلیون نهال حرا تولید شده است.

سید محمد نور موسوی با ذکر این نکته که در تمام کشور ۲۴۰ میلیون نهال تولید شده است، تصریح کرد: این درختان با هدف و کاربردهای زراعت چوب، جنگل کاری و بیابان‌زدایی و تقویت فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گفتنی است، این طرح در قالب کاشت ۶.۵ میلیون درخت در استان هرمزگان و زیر طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت که جزو برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم به شمار می‌آید.

هرمزگان مطابق تعهد سالانه خود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال تولید خواهد کرد که تاکنون ۳ میلیون نهال حرا در سواحل استان توسط جوامع محلی کشت شده و مابقی نیز تا پایان سال در سراسر استان کشت می‌شود.