معاون مدیرعامل در امور بانکی با اشاره به انجام پروژه ری برندینگ در بانک کارآفرین گفت: در بانک کارآفرین ، تأمین مالی شرکت‌های دانش بینیان و استارت آپی جزء دستور العمل هایی است که در سال ۱۴۰۰به‌عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی در حوزه‌های کسب‌وکار بانک مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون مدیرعامل در امور بانکی با اشاره به انجام پروژه ری برندینگ در بانک کارآفرین گفت: در بانک کارآفرین ، تأمین مالی شرکت‌های دانش بینیان و استارت آپی جزء دستور العمل هایی است که در سال ۱۴۰۰به‌عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی در حوزه‌های کسب‌وکار بانک مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 به گزارش درآمد نیوزبه نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین، دکتر علی رضا صادقی معاون مدیرعامل در امور بانکی با بیان مطلب فوق گفت: با عنایت به استراتژی سال ۹۹ بانک و تعریف خطوط جدید کسب‌وکار و توسعه مشتریان، محصولات و خدمات، و توجه ویژه به توسعه ارائه خدمات غیرحضوری در مقایسه با رقبا به نظر می‌رسید که نیاز به دمیدن روح جدید در بانک وجود داشت تا اهداف و استراتژی جدید هم به همکاران بانک و هم به مشتریان و سهامداران القا شود که بانک در حال نو شدن است، شاید بازگشتی با چهره جدید که نشان از کارآفرینی رشد و تعالی برای مشتریان و همکاران را نوید می‌دهد.
وی افزود: لذا بعد از بیست سال از شروع فعالیت بانک، تغییر در جهت ارتقای جایگاه بانک در فضای رقابتی و ایجاد حس جدید در مشتریان وفادار و جذب مشتریان جدید اتفاق می‌افتد. این تغییر، با طراحی لوگوی جدید بانک آغاز شد و تا نوگردانی سایر فرایندها ادامه پیدا کرد که تأثیر به‌سزایی را در ایجاد وفاداری و تجربه خوب برای ذینفعان به ارمغان می آورد.
به گفته صادقی، بر اساس تعریف خطوط جدید کسب‌وکار بانک که هسته اصلی آن را بانکداری شرکتی تشکیل می‌دهد، بر آن شدیم همگام با سایر رقبا، در قالبی جدید با استفاده از مفاهیم بانکداری شرکتی و سرمایه‌گذاری وتجاری/شخصی، نسبت به پیاده‌سازی آن در چارچوب ارائه خدمات جامع بانکی و مالی به مشتریان زیر یک سقف از طریق گروه مالی و بانک اقدام کنیم.

پاسخ گویی سریع به نیاز شرکتهای بزرگ

معاون امور بانکی کارآفرین اهداف اصلی این پروژه، را تغییر رویکرد و اتخاذ استراتژی جدید در ارائه خدمات ویژه به مشتریان شرکتی خواند و تاکید کرد: این حوزه به‌عنوان یکی از واحدهای نوین کسب‌وکار در ساختار بانک کارآفرین، به دنبال آن است تا با توجه به ضوابط و مقررات جاری بانک و در حداقل زمان، نیازهای بانکی و اعتباری شرکت‌های بزرگ را با بهره‌گیری از خدماتی کاملاً متفاوت از رقبا پاسخ دهد. این حوزه، با تمرکز بر شناخت دقیق مشتریان شرکتی، و اتخاذ استراتژی‌های نوین مشتری‌مداری، در تلاش است تا به‌عنوان یک شریک تجاری معتمد و کارآمد برای مشتری ارزنده، شناخته شود و نقش‌آفرینی کند. در حقیقت، تدابیر این حوزه باید به‌گونه‌ای باشد که تمامی نیازهای مالی و بانکی در قالب خدمات و محصولات قابل‌ارائه به کارآمدترین، سریع‌ترین و دقیق‌ترین شکل ممکن پاسخ‌داده‌ شود.
صادقی همچنین تاکید کرد: این تدابیر، راه‌حل‌های متنوع و اثربخش را برای کمک به رشد و شکوفایی کسب‌وکار مشتریان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. چنان‌که مفهوم تفاوت ارزش-که ابزار تمایز است- برای مشتریان بزرگ، محقق و در ذهن آنها ثبت شود که در صورت نیاز اعتباری فقط به بانکداری شرکتی بانک کارآفرین به عنوان انتخاب اول فکر کنند.

اصل پارتو در بانک
این معاون بانک کارآفرین با اشاره به این که بی‌شک چشم‌انداز بانک در سال‌های آتی با تازه‌گردانی، بسیار بهتر خواهد شدادامه داد: فلسفه وجودی بانکداری شرکتی به اصل “پارتو” برمی‌گردد که در آن بیست درصد از مجموع مشتریان، تقریباً نزدیک به هشتاد درصد از سودآوری و ارزش‌افزوده بانک را ایجاد می‌کنند که این موضوع در این حوزه قابل‌اجرا و پیگیری است که در آن تعداد محدودی مشتری بزرگ، مناسبی برای بانک ایجاد می‌کند، یعنی مشتریانی که فقط هزینه‌زا هستند از این چرخه با پایش و بررسی، حذف می‌شوند.
وی مهمترین وظیفه این حوزه را بر سه محور، حفظ، نگهداری و جذب مشتریان ارزشمند دانست و خاطر نشان کرد: با تازه‌گردانی برند بانک، یک حس تعامل بیشتر در مشتریان بزرگ و ارزشمند ایجاد خواهد شد که این تغییر ادراک مشتریان، از عناصر هویت بصری و کلامی برند بانک تا تغییر بینش و نگرش مشتریان بزرگ نسبت به دریافت خدمات اعتباری موردنیاز را شامل می‌شود. این موضوع در حال حاضر اتفاق افتاده است؛ از تغییر رویکرد و هویت جدید بانک، ایجاد واحد بانکداری شرکتی، تغییر لوگوی بانک به لحاظ ایجاد حس زیبایی‌شناختی و… . این اتفاقات نیک، اجازه می‌دهد تا انتظارات جدیدی در ذهن مشتریان شکل بگیرد که این امر، تلاش همه کارکنان بانک را بیشتر خواهد کرد تا عملکرد خود را مطابق با انتظارات جدید ارتقا داده و با ارائه محصولات جدید و شیوه خدمت‌دهی جدیدتر، گوی سبقت را از رقبا بربایند.
به اعتقاد صادقی ، وقتی هویت جدیدی از برند بانک در ذهن مشتریان شکل می‌گیرد، بی‌شک سطح تعاملات افزایش‌یافته و شرکت‌ها بیشتر تمایل پیدا می‌کنند تا از این سطح جدید خدمت‌دهی بانک استفاده کنند. این موضوع موجب می‌شود تا سودآوری بانک افزایش یابد.
معاون امور بانکی همچنین در مورد برنامه های آتی این مدیریت تازه تاسیس نیز گفت: بانکداری شرکتی با ایجاد عمق بیشتر نسبت به کسب‌وکار مشتریان و نیازهای در حال تغییر آن‌ها به دنبال طراحی راه‌حل‌های متناسب با ویژگی‌های هر مشتری و زنجیره تأمین آن است. چون گاهی اوقات، محصولات سنتی موجود در سبد خدمات اعتباری بانکی نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای پولی کسب‌وکارهای بزرگ باشند؛ درنتیجه لازم است پابه‌پای تغییر نیازهای مشتریان، خدمات قابل‌ارائه حوزه بانکداری شرکتی نیز مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
به گفته وی ،در حال حاضر، عمده خدمات شبکه بانکی بر پایه نیازهای اشخاص حقیقی طراحی‌شده و معمولاً هم، تمرکز صرف بر بازار پول است و استفاده از سایر بازارهای مالی گاهی اوقات در خدمات قابل‌ ارائه بانک‌ها، دیده نمی‌شود، اما بانکداری شرکتی، راه‌حل محور است. بنابراین باید سعی کند با ایجاد عمق بیشتر از یک کسب‌وکار، راه‌حل‌هایی را متناسب با ویژگی‌های این گروه از مشتریان بزرگ ارائه دهد تا زمینه‌ساز چسبندگی بیشتر شرکت‌های بزرگ به بانک شود.

گام، استراتژی اصلی ۱۴۰۰

صادقی یکی از برنامه آتی مدیریت بانکداری شرکتی، را تمرکز و نفوذ در تأمین مالی زنجیره تأمین شرکت‌های حوزه بانکداری شرکتی خواند و تصریح کرد: زنجیره تأمین، زنجیره‌ای است که همه فعالیت‌های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد از مرحله تهیه مواد اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف‌کنندگان را شامل می‌شود و نفوذ در این زنجیره، موضوع یکی از مهم‌ترین اهداف این مدیریت است.
وی در توضیح بیشتر به گواهی اعتبار مولد(گام) اشاره کرد و توضیح داد: گام یکی از ابزارهای ورود به زنجیره تأمین است که به‌عنوان یک ابزار بازار محور و باقابلیت نقل‌ و انتقال در بازارهای پول و سرمایه، تسهیلات جدیدی را برای تأمین اعتبار بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌کند که بر اساس آن، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه، از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند و دارنده می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید آن نزد خود نگه دارد و یا می‌تواند به فروشنده مواد اولیه خود تحویل دهد یا اینکه در بازار سرمایه تنزیل کند.
وی ادامه داد: لذا در بانک کارآفرین این خدمت، یکی از استراتژی‌های اصلی برای سال ۱۴۰۰خواهد بود. همچنین در راستای رسالت کارآفرینی بانک، تأمین مالی شرکت‌های دانش بینیان و استارت آپی در دستور کار هست واین موضوع در سال ۱۴۰۰به‌عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی در حوزه‌های کسب‌وکار بانک است.

ایجاد نگرش جدید

معاون امور بانکی کارآفرین تغییرات هویت برند ایجاد شده در سال ۹۹ در بانک کارآفرین را باعث ایجاد نگرش جدید و پویش و بانک خواند که با شکل گرفتن دانش جدید در بانک همراه شده و تخصصی‌تر شدن خدمات بانک و ارائه محصولات متنوع با توجه به نیاز مشتریان هدف هر محصول، نشان از خواست بانک برای بالندگی و رشد و شکوفایی دارد.