وزیر اسبق صمت معتقد است دولت جدید باید نقشه مورد توافق از رشد اقتصادی در همه حوزه‌ها را تدوین کند.

 به گزارش درآمد نیوز – وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: دولت ها باید شاخص های اقتصاد کلان مانند تولید ناخالص داخلی، درآمد سرانه و ضریب جینی، حجم تجارت خارجی با تراز مثبت و … را به معنای واقعی و جدی بهبود دهند و دولت جدید نیز باید در این مسیر گام بردارد.

مهدی غضنفری در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: اینکه هر دولتی که بگوید چنین شاخص هایی بیهوده است و می خواهد سیاستگذاری مختص به خود را داشته باشد و ریل گذاری متفاوتی داشته باشد، نوعی قصه پردازی است و هیچ کدام نتیجه بخش نخواهد بود، چرا که می‌خواهد از واقعیت های اقتصادی فرار کند.

وی ادامه داد: شاخص های اقتصادی مانند عملکرد تب در بدن یک بیمار است که اگر کنترل نشود ممکن است تشنج ایجاد شود؛ بنابراین اگر شاخص ها وضعیت خوبی نداشته باشند و در مسیر رشد کنترل نشوند، مردم دچار ناآرامی و آسیب خواهند شد.

وزیر اسبق صمت تاکید کرد: ممکن است دولتی هم مانند دولت سیزدهم به ریاست جناب آقای رییسی وضعیت بسیار نا به هنجار و بی‌سامان و به اصطلاح یک زمین سوخته را بخواهد تحویل بگیرد که با حجم بسیاری از بدهی و اعداد و ارقام بسیار نجومی از نقدینگی و انبوهی از مردم که دچار فقر گسترده هستند روبروست؛ بنابراین چنین دولتی ممکن است بگوید در ۶ ماهه ابتدایی نمی‌توانم رشد اقتصادی را رقم بزنم و درآمد سرانه را ایجاد کنم، بلکه ابتدا باید ناهمواری ها را هموار کنیم. در این شرایط باید یارانه ها را سر و سامان دهند و مردمی که در این ۸ سال دچار فقر گسترده شدند را نجات دهد. ریل گذاری و سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت هایی که در ۸ سال گذشته انجام نشده، ۶ ماه دیگر هم محقق نشود.

به گفته وی، دولت جدید در  ۶ ماه نخست باید با آرامش و طمانینه با مردم گفت و گو و نیازهای اولیه آنها را رفع کند و چرخ های زنگ زده و قفل شده تولید را تا حدودی باز کند تا روان شود. اما در آینده باید به سمت نرخ رشد و بهبود شاخص های کلان اقتصادی که دارای زیرمجموعه های بسیاری است برود. به عنوان نمونه شاخص کلان تولید ناخالص داخلی که شامل تولید صنعتی، کشاورزی، نفتی و پتروشیمی و تجارت و … است و باید همه این مولفه ها بهبود پیدا کند تا شاخص اصلی رشد یابد.

این کارشناس اقتصادی افزود: تیم اقتصادی دولت جدید باید نقشه مورد توافق از رشد اقتصادی در همه حوزه ها تدوین کند و با کار گروهی و منسجم کمک کنند تا شاخص های اقتصادی رشد و بهبود پیدا کند.

غضنفری یادآور شد: ما یک اقتصاد حقیقی داریم که شامل صنعت و معدن و بازرگانی و کشاورزی و … است و یک اقتصاد اعداد و آمار داریم که حساب و کتاب اقتصاد تلقی می‌شود و با عنوان اقتصاد کلان از آن یاد می‌شود. دولت جدید باید با مردم روراست باشد و کم کاری خود را مانند دولت قبلی با روش های نادرست، توجیه نکند.