درآمد نیوز -موج سوم کرونا در کشور به تاخت می‌تازد و هم اکنون وضعیت کرونا به شکل بغرنج و رکورد کشته شدگان به شکل دردناکی بالا رفته است. این درحالی است که به نظر می رسد، تمهیدات دولت در این زمینه کارآمد نبوده و اتخاذ دیرهنگام بسیاری از تصمیم گیری‌ها تبعات ناخوشایندی به دنبال داشته است.

درآمد نیوز – موج سوم کرونا در کشور به تاخت می‌تازد و هم اکنون وضعیت کرونا به شکل بغرنج و رکورد کشته شدگان به شکل دردناکی بالا رفته است. این درحالی است که به نظر می رسد، تمهیدات دولت در این زمینه کارآمد نبوده و اتخاذ دیرهنگام بسیاری از تصمیم گیری‌ها تبعات ناخوشایندی به دنبال داشته است.
به گزاش درآمد نیوز؛ بنا به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در تازه ترین آمار، متأسفانه ۲۷۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۹ هزار و ۳۴۹ نفر رسید. وی با اشاره به اینکه تاکنون چهار میلیون و ۳۹۸ هزار و ۷۲۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است، ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۱۳ هزار و ۲۱۹ نفر رسید.
لاری با بیان اینکه ۴۶۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند، اضافه کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند همچنین استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.
در همین حال سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان نیز اعلام کرد که متأسفانه ویروس کرونا دچار جهش‌هایی شده است و این‌که بیماری‌افزایی آن چقدر افزایش پیدا کرده است مشخص نیست، اما در گرفتار کردن مردم جهت زیادی داشته و زنگ خطر جدی برای همه مردم ایران است.

آمارها ۲ برابری است
این درحالی است که به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعداد فوت شدگان کرونایی بیش از آمار اعلامی است، آمار فوت شدگان را باید ۲ برابر حساب کرد.
وی درباره این موضوع تصریح کرد: در طی روز‌های گذشته به طور میانگین در هر شبانه روز ۲۷۲ و ۲۵۲ فوتی کرونایی داشتیم. مردم نباید این میزان را در جمعیت ۸۰ میلیونی بسنجند و بگویند فوتی زیاد نبوده است. قبل از کرونا آمار فوتی‌ها یک هزار تا ۱۰۵۰ نفر بوده است و در تمام سال ۳۸۰ هزار فوتی در کشور داشته‌ایم. وقتی روزانه ۲۵۰ نفر در کشور بر اثر کرونا فوت کنند، فقط ۲۵ درصد آمار فوتی‌های قبل است. آماری که توسط وزارت بهداشت درباره فوت شدگان منتشر می‌شود، افرادی هستند که تست PSR آن‌ها مثبت است.
حریرچی افزود: این اقدام با توجه به شیوه نامه‌های سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود. تعداد زیادی بیمار در بیمارستان‌ها هستند که آن‌ها را به عنوان افراد کرونایی درمان می‌کنیم در حالی که علائم آن‌ها با آنچه سازمان بهداشت جهانی معرفی کرده است یکسان نیست و در نتیجه فرد کرونایی محسوب نمی‌شود.

چرا مردم از ماسک استفاده نمی کنند
در این میان با توجه به این آمارها سئوالی که مطرح می شود این است که چرا با وجود اطلاع رسانی‌های مکرر از رسانه ها، آمار بالای کشته شدگان و تاکید مسئولان به این امر، مردم شیوه نامه‌های های بهداشتی را رعایت نمی کنند و حتی با وجود اعمال جریمه نیز رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را نمی‌کنند و چرا تمهیدات دولت تاکنون در این زمینه کارساز واقع نشده است؟
یکی از دلایل این امر مشکلات اقتصادی مردم است. ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: اگرچه در کشور به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تهیه ماسک یک هزار و ۳۰۰ تومانی خیلی راحت برای همه مردم در دسترس باشد؛ اما همین قیمت هم برای مردمی که با یارانه زندگی می‌کنند، سخت است.اختلاف ۵۰ درصدی و معنی دار استفاده از ماسک در ایران در مقایسه با دیگر کشورها نیز تاکیدی بر این مدعاست. به گفته حریرچی در اکثر کشور‌ها استفاده از ماسک ۹۹ درصد است، ولی در کشور ما زیر ۵۰ درصد است.
این درحالی است که به نظر می‌رسد که اگر دولت پروسه ارائه ماسک مجانی به اقشار محروم کشور را پیش می گرفت، هزینه آن به مراتب کمتر از هزینه ای بود که بابت نزدن ماسک به کشور تحمیل شده است.
از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی، ادامه روند موجود می‌تواند منجر به آن شود که بخش فقیر و کم درآمد جامعه، هم به دلیل نوع شغل، هم فشار مخارج زندگی که امکان تقبل هزینه‌های بهداشتی مرتبط با کرونا را ندارند، به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعداد فوت شدگان کرونایی بیش از آمار اعلامی است، آمار فوت شدگان را باید ۲ برابر حساب کرد. وی گفت : اگرچه در کشور به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تهیه ماسک یک هزار و ۳۰۰ تومانی خیلی راحت برای همه مردم در دسترس باشد؛ اما همین قیمت هم برای مردمی که با یارانه زندگی می‌کنند، سخت است.اختلاف ۵۰ درصدی و معنی دار استفاده از ماسک در ایران در مقایسه با دیگر کشورها نیز تاکیدی بر این مدعاست. به گفته حریرچی در اکثر کشور‌ها استفاده از ماسک ۹۹ درصد است، ولی در کشور ما زیر ۵۰ درصد است. به‌سرعت به کانون اصلی ابتلا و انتقال بیماری تبدیل شوند و این موضوعی است که دولت آنطور که باید و شاید به آن توجه ندارد. بسیاری از کشورها برای جبران خسارت‌های مالی از این اپیدمی، بودجه‌هایی اضطراری را به تصویب رساندند اما بودجه ای که به این بخش از سوی رهبری اختصاص داده شده به گفته وزیر بهداشت دریافت نشده است.
از سوی دیگر بسیاری از مراسمات غیر ضروری که در این ایام برگزار می‌شود به دلیل است که هزینه برگزاری مراسم در زمان کرونا کمتر از سایر زمانها است و این امر برای کسانی که تصمیم به برگزاری چنین مراسمی دارند ترغیب ایجاد می کند. از سوی دیگر بسیاری از صاحبان کسب و کارهایی که به چنین مراسمی مربوط می شوند نیز به دلیل طولانی شدن زمان کرونا دچار خسارتهایی شده‌اند که با برگزاری این مراسم می توانند جبران خسارت کنند ولو اینکه برگزاری آنها خطرناک و غیر قانونی باشد.
به نظر می رسد که علیرغم اتخاذ جریمه‌ها نظارت بر استفاده از ماسک در مراکز پرتردد آنچنان که باید و شاید وجود ندارد درعین حال دولت هنوز این موضوع را جا نینداخته است که باید با کسی که مردم را به کشتن می‌دهد برخورد شود. این در حالی است که کارشناسان معتقدند از آنجایی که اکنون مرگ و میر بالا رفته، باید نظارت‌ها افزایش یابد و هر زمان پایین آمد، باید آموزش و سخت‌گیری را جدی بگیریم.
حالا به باور برخی متخصصان امر و حافظان سلامت مهار این بیماری به دلیل ماهیت و ارتباط آن با افراد جامعه، نه تنها دیگر محدود به تدبیر مسئولان نیست، بلکه نیازمند تدابیری فراتر از بهداشت عمومی و تامین مجموعه‌ای از الزامات در بخش‌های مختلف است تا زنجیره انتقال این ویروس به طور کامل قطع شود.
از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی از مهم‌ترین دلایل گسترش ویروس در ایران در مبارزه با کرونا، تاخیر زیاد در آغاز مقابله با بحران است. از سوی دیگر به نظر می رسد که ناهماهنگی میان مسئولین و تمرکز نداشتن در مدیریت بحران از دیگر عوامل این مسئله است. رفتار دولت که ابتدا کرونا را کم اهمیت جلوه داد و حالا دلایل شکست این بیماری را به مسائل حاشیه ای مرتبط می کند نوعی بی اعتمادی در میان مردم ایجاد کرده است که این امر موجب شده کرونا در ایران شرایطی به غایت پیچیده‌تر داشته ‏باشد.

علامت سوال در منع عبور و مرور
در همین حال با توجه به ایام پیش رو و تعطیلی های مربوط به آن که در ادامه میل به سفر را برای مردم به دنبال دارد، اعمال منع عبور و مرور در ۵ شهر کشور «تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه» در روزهای تعطیلی پایان ماه صفر از سوی وزیر بهداشت مطرح شده است اما مشخص نیست که چرا دولت گیلان، مازندران و گلستان را به‌عنوان کانون شیوع کرونا از لیست خود حذف کرده است.
این درحالی است که بسیاری بر این باورند که با دیدن هزاران مسافری که در تعطیلات روانه بخشهای مختلف کشور از جمله استانهای شمالی می‌شوند دولت هیچ اقدامی جهت اجرای محدودیت منع رفت‌وآمدها نداشته و خود را به بی‌خیالی زده است.
دولت بر این باور است که با تشدید شرایط فعلی و‌ اعمال جریمه‌ها امیدوار است بتواند کرونا را شکست دهد. اما حالا تخت های بیمارستانی پر شده است و بازهم دولت تلاش می کند شرایط را عادلی جلوه دهد!
مهرداد گودرزوند نماینده رودبار با انتقاد از برنامه های دولت در مبارزه با کرونا در این باره تاکید کرد: قطعاً اگر دولت می‌خواهد کرونا را در کشور کنترل کند باید برنامه‌ای ویژه برای سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه اگر مرز این استان‌ها بسته شود دولت می‌تواند در مدت ۲ هفته شیوع بیماری را در کل کشور کنترل کند افزود: اگر همان روند گذشته در مورد محدودیت‌های تردد ادامه پیدا می‌کرد شاید امروز دیگر ما کرونایی نداشتیم. نماینده مردم رودبار با بیان اینکه بدون شک اعمال محدودیت و منع رفت‌وآمد برای شهری مانند تهران امکان‌پذیر نیست اجرای این طرح را در استان گیلان امری لازم و ضروری تلقی کرد و ابراز داشت: گیلان، مازندران، گلستان، تهران، مشهد، اصفهان و شیراز شش شهری هستند که دولت باید با جدیت رفت‌وآمدها را در آن‌ها اعمال کند. مشخص نیست این‌بار و مجدداً دولت و تیم اجرایی آن به چه ‌علت و با چه استدلالی مانع از اجرای مقررات منع رفت‌وآمد با توجه به تعطیلات چند روزه پیش رو شده‌اند و این در حالی است که مسئولان بهداشتی بسیاری از شهرها که مقصد گردشگری در کشور محسوب می شوند معتقدند شروع مسافرت‌ها در زمان تعطیلات به‌معنی اوج‌گیری مجدد کرونا در این شهرها است.
مشاور وزیر بهداشت با اشاره به جزئیات منع عبور و مرور در پنج کلانشهر کشور ، گفت: تنها خودروهای سواری با پلاک هر شهر اجازه ورود به همان شهر را دارند.
علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت در این زمینه اظهار داشت: تنها خودروهای سواری با پلاک هر شهر اجازه ورود به همان شهر را دارند. این خودروها مجاز به خروج از شهر نیستند. خودروها با پلاک شهر دیگر که قصد ورود داشته باشند، تنها با ارائه کارت ملی و احراز سکونت می‌توانند وارد شوند.
مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: قرنطینه در داخل شهر انجام نخواهد شد. وهاب زاده ادامه داد: اجرای این طرح در اختیار وزارت بهداشت نیست و اینکه چگونه اجرا شود بستگی به اقدامات دستگاه‌های مجری طرح دارد. به گفته مشاور وزیر بهداشت تردد با وسایل حمل و نقل عمومی در این طرح منع نشده است.

ضروت همکاری با دولت
در این میان اگرچه کم کاری های دولت عامل بسیاری از شرایط نابسامان کنونی است اما، بی انصافی است که اگر از همکاری نکردن برخی از هموطنان نیز در این باره سخن نگفت. مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ضمن ابراز نگرانی از آمار بالای ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در مردم و همچنین جامعه پزشکی، گفت: به عنوان یک پزشک اورژانس که هر روز بیماران مبتلا به کرونا و مرگ و میرها را می بینم، از مردم می خواهم که به میدان آیند و به داد هم برسند. اگر مردم نباشد، دولت هر کاری هم که انجام دهد، نمی تواند کاری از پیش برد؛ اگر مردم حواسشان نباشد، قتل عام جمعی رخ می دهد. دکتر حسین کرمانپور در این باره افزود : امروز مهمترین دغدغه جامعه پزشکی بالا رفتن تعداد مرگ و میر هاست. بررسی های میدانی نشان می دهد که هرچه حجم بیمار بیشتر می شود، به دلیل کاهش امکانات و نیروی انسانی و افت خدمات، میزان مرگ و میر بالاتر می رود.
همه می‌دانند که اگر تأکیدات مقام معظم رهبری برای بسیج همه گروه‌ها و نهادها، نبود و مدافعان سلامت و پزشکان و پرستاران ایثارگری نمی کردند و گروه‌های جهادی و سپاه برای ضدعفونی کردن اماکن و بیمارستان‌ها و تدفین گروه گروه بیمار فوت‌شده کرونایی به میدان نمی آمدند ، چه بر سر مردم کشورمان می‌آمد.