مجمع عمومی عادی سالیانه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای سال مالی ۱۴۰۱ برگزار شد و صورت‌های مالی این بانک با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی به تصویب رسید.

به گزارش درآمد نیوز روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک برای سال مالی ۱۴۰۱، در روز ۲۱ خرداد برگزار شد.

در این مجمع که در محل وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی و با حضور وزیر محترم اقتصادی و دارایی و معاون محترم امور بانکی و بیمه این وزارتخانه، همه نمایندگان سهامداران، مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره بانک برگزار شد، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی قرائت و گفته شد صورت‌های مالی بانک در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، از جنبه‌های مختلف مناسب ارزیابی شد. سپس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ بانک به تصویب مجمع رسید.

همچنین سازمان حسابرسی به‌عنوان حسابرس و بازرس قانونی بانک انتخاب و روزنامه اطلاعات نیز به عنوان روزنامه‌ رسمی بانک تعیین شد. همچنین مصوب شد ۱۰ درصد سود به دست آمده بین سهامداران توزیع شود.

عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای نظام بانکی، بسیار امیدوارکننده است

دکتر «سید احسان خاندوزی» طی سخنانی در این جلسه، با ابراز رضایت از گزارش قابل دفاع هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به مجمع عمومی، اظهار داشت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌عنوان یکی از نوپاترین بانک‌های کشور، به لحاظ ترکیب ذی‌نفعان و سهامداران (متشکل از تعدادی از بانک‌های بزرگ کشور) تجلی هم‌افزایی بین بانک‌های ارزشمند کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: به نظر من این گزارش و این عملکرد، در درجه اول برای همه مدیران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و در مرحله بعد، برای مجموعه نظام بانکی کشور، بسیار گزارش خوشایند و امیدوارکننده‌ای محسوب می‌شود.

خاندوزی بیان داشت: با توجه به شرایط جامعه و عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به نظر می‌رسد شاید نیاز باشد که اهداف و مطالبات بالاتری را در مجمع عمومی بانک طرح کنیم و صرفاً به تداوم مسیری که تا کنون طی شده، بسنده نشود تا ان‌شاءالله شرایط به‌گونه‌ای شود که به جهت عملکرد، گام ۱۴۰۲ این بانک بلند‌تر از سال گذشته باشد.

وی با اشاره به عملکرد مناسب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۴۰۱ در زمینه اعتبارسنجی متقاضیان وام، تأکید کرد: توقع ما این است که بانک عملکرد خود در این خصوص را به ۱۰۰ درصد برساند و تمام وام‌های پرداختی، مبتنی بر اعتبارسنجی باشد.

خاندوزی ادامه داد: همچنین گزارش ارائه شده در خصوص تأمین ۱۰۰ درصدی هزینه‌های بانک از طریق دریافت کارمزد نیز خبر بسیار خوبی است و به نظر من هر چه زودتر اجرا شود تا برکات آن برای شبکه بانکی کشور بیشتر شود؛ زیرا قاعده را عوض می‌کند و نشان می‌دهد که می‌توان با احراز مجموعه‌ای از شرایط به سمتی رفت که پیش‌تر نشدنی به‌نظر می‌آمد.

وی تأکید کرد: شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که ما رفته‌رفته به سمت کارمزد‌های ثابت برویم و در صورت امکان، دست‌کم برای بخشی از تسهیلات اعطایی بانکی، بتوانیم کارمزد صفر منظور کنیم.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با توجه به ترکیب و جنس فعالیت‌هایش، باید هدف‌گذاری بالاتری در خصوص اعطای وام‌های بدون ضامن داشته باشد و حداقل ۵۰ درصد تسهیلات اعطایی خود را به این سمت ببرد.

خاندوزی گفت: به نظر می‌رسد ما در تنظیم‌گری و رگولاتوری حوزه سیاست‌های اعتباری و تسهیلاتی، باید بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را به‌طور ویژه ببینیم، زیرا مختصات و تمایزات ویژه‌ای نسبت به وام بانک‌های متعارف تجاری، تخصصی و توسعه‌ای دارد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: به نظر من در برخی ماه‌های سال ۱۴۰۱، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می‌توانست با دست باز، تسهیلات بیشتری در اختیار وام‌گیرندگان خرد قرار دهد، اما چون در نظام تنظیم‌گری، این تمایز خیلی جدی گرفته نمی‌شود، باعث شد بانک با محدودیت‌هایی مواجه شود.

خاندوزی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در سال جاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، با رعایت همه اهداف بانک مرکزی در خصوص جلوگیری از رشد نقدینگی، سقف تسهیلات خود را خیلی بالاتر از قبل بگذارد، بدون اینکه زیانی وارد کند و موجب آثار تورمی شود.

وی یادآور شد: نوع و مدل کسب و کار این بانک و نوع بهره‌وری مشتریان از تسهیلات، حاکی از آن است که ما می‌توانیم با کمترین نگرانی، درجه آزادی بیشتری را برای پرداخت تسهیلات از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران قائل باشیم.

سهامداران از افزایش سهم درصد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از نقدینگی رضایت دارند

همچنین دکتر «ابوالفضل نجارزاده» مدیرعامل بانک ملی ایران و رئیس مجمع عمومی اظهار داشت: هنگامی که بحث افزایش سهم درصد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از نقدینگی کشور مطرح می‌شود، بانک‌های سهامدار با خشنودی به از دست دادن سهم خود می‌نگرند، زیرا منابع این بانک صرف پرداخت وام قرض‌الحسنه می‌شود که مورد تأکید رئیس جمهوری است.

وی افزود: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران صورت‌های مالی شفافی دارد و امیدواریم با کمک سهامداران بانک، در سال آتی شاهد بهبود عملکرد آن نیز باشیم.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، الگوی موفق بانکداری اسلامی است

در ادامه این نشست، دکتر «آیت الله ابراهیمی» مدیرعامل بانک سپه و ناظر مجمع، اظهار داشت: از زحمات و مجاهدت‌های بسیار مطلوب و مؤثر دکتر «شمسی‌نژاد»، اعضای هیأت مدیره، مدیران و کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تشکر و قدردانی می‌کنم که الگوی موفقی از بانکداری اسلامی را به نمایش گذاشتند.

وی تصریح کرد: مؤلفه‌هایی که در گزارش ارائه شد، از جمله پوشش هزینه‌های بانک با دریافت مزد خدمت، بسیار مطلوب بود. این موضوع نشان می‌دهد که در حوزه قرض‌الحسنه کارمزد دریافت شده به اندازه مزد خدمتی است که به مشتری ارائه می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: نقدینگی بانک به‌درستی مدیریت شده است. نسبت کفایت سرمایه، مدیریت افزایش سرمایه و حفظ سود جاری به‌عنوان سود انباشته یکی از کارهای خوب انجام شده است.

وی اظهار داشت: نسبت مطالبات غیرجاری به مصارف این بانک نشان می‌دهد که بهداشت اعتباری خود را به‌خوبی رعایت کرده و مردم نیز قدردان زحمات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هستند. عملکرد بانک در این شاخص باید به اطلاع همه برسد.

ابراهیمی افزود: توسعه و تعمیق بانکداری الکترونیک و استفاده از ابزارهای نوین و ارائه کیوبانک به‌عنوان یک نئوبانک نیز اقدام مناسبی بوده و این پیشرفت‌های فنی جای تقدیر دارد. نسبت افتتاح حساب‌های آنلاین به کل افتتاح حساب‌ها نیز عدد مناسبی است.

مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: پرداخت وام قرض‌الحسنه به اشخاص حقوقی نیز اقدام بسیار مؤثری بوده و خوب است که در سال‌های بعد توسعه یابد. این موضوع می‌تواند برای شرکت‌های حقوقی بسیار حائز اهمیت باشد و به آن‌ها کمک کند.

وی در پایان با اشاره به شفاف بودن گزارش ارائه شده از سوی هیأت مدیره بانک، گفت: شاخص‌های عملکردی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حاکی از مجاهدت‌ها و دلسوزی مدیران و کارکنان این بانک است و امیدوارم موفقیت‌های این بانک ادامه یابد.

ترویج قرض‌الحسنه در دولت سیزدهم شتاب یافته است

«عیسی امامی» رئیس هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در این جلسه گفت: این بانک در ابتدا با مشارکت ۱۵هزار میلیارد ریالی سهامداران، فعالیت خود را در ۲۲ آذر ۱۳۸۶ آغاز کرد. در سال گذشته نیز با حمایت سهامداران موفق شد سرمایه ثبتی خود را به ۵۰هزار میلیارد ریال افزایش دهد.

وی ادامه داد: مقرر شد در سال ۱۴۰۲ سرمایه ثبتی بانک با دریافت مجوز از بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی دارایی به ۱۰۰هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

امامی با تشکر از مؤسسان بانک و مدیران سابق آن، گفت: خوشبختانه در دولت آیت‌الله رئیسی ترویج قرض‌الحسنه از سوی ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی شتاب یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: خوشبختانه اقدامات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مورد استقبال مردم قرار گرفته و مشتریان آن در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۴ میلیون نفر بالغ شده است.

رئیس هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در پایان خاطرنشان ساخت: از حمایت سهامداران و تلاش مدیران و کارکنان صف و ستاد و همچنین اعتماد مشتریان وفادار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که عملکرد و افتخارات بانک مدیون آن‌هاست، کمال تشکر را دارم.

۱۰۰ درصد هزینه‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با دریافت کارمزد پوشش داده می‌شود

همچنین دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با ارائه گزارش فعالیت‌های هیأت مدیره در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: این بانک در سال ۱۳۸۶ تأسیس شد و یکی از آخرین بانک‌های کشور است که فعالیت خود را آغاز کرد. این بانک در حال حاضر ۵۰۴ شعبه و ۲۶ باجه در کل کشور دارد.

وی با اشاره به افزایش سرمایه بانک، گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران سال گذشته افزایش سرمایه داد و سرمایه آن به ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

شمسی‌نژاد اظهار داشت: رشد بیش از ۸۰ درصدی منابع بانک در سال گذشته که یکی از بالاترین ارقام در سطح شبکه بانکی بوده، جزو دستاوردهای بانک به شمار می‌رود.

وی افزود: پرداخت وام بیش از ۹۲ درصد افزایش یافته و از ۶۰ همت به ۱۱۴ همت رسیده است. همچنین سهم بانک از نقدینگی ارتقا یافته و از ۱.۵۶ درصد به ۲.۳ درصد رسیده است. کاهش نسبت مطالبات به مصارف بانک نیز از ۰.۴۵ درصد به ۰.۳۸ درصد، اتفاق مهمی است و این عدد بهترین عملکرد در شبکه بانکی محسوب می‌شود.

شمسی‌نژاد گفت: ۱۰۰ درصد هزینه‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از محل دریافت کارمزد پوشش داده می‌شود.

وی با اشاره به استقبال مردم از خدمات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، گفت: در سال گذشته بیش از ۲ میلیون نفر به جمع مشتریان بانک افزوده شده است.

شمسی‌نژاد خاطرنشان ساخت: در سال گذشته سقف وام قرض‌الحسنه از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسید و در عین حال به رکورد پرداخت بیش از ۳ میلیون فقره وام دست یافتیم.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به برنامه‌های آتی هیأت مدیره بانک در سال ۱۴۰۲، گفت: برای جایگزین کردن مزد خدمت به جای کارمزد ثابت سالانه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این موضوع در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

شمسی‌نژاد گفت: کارگروه قرض‌الحسنه در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شده و با حمایت شخص وزیر اقتصاد و نیت خیر بانک مرکزی موارد مختلف پیگیری می‌‌شود.

وی درباره توسعه خدمات غیرحضوری بانک گفت: نسبت افتتاح حساب‌های آنلاین بانک به کل افتتاح حساب‌ها تقریباً ۷۰ درصد شده است. ۳۰ درصد از وام‌های بانک نیز به‌صورت کامل آنلاین پرداخت شده و ۱۰ درصد وام‌ها نیز بدون ضامن بوده است.

شمسی‌نژاد با برشمردن برخی از اقدامات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال گذشته، خاطرنشان ساخت: انتشار اوراق قرض‌الحسنه، راه‌اندازی مرکز نوآوری بانک، ایجاد پلتفرم نئوبانک به نام کیوبانک، راه‌اندازی CRM و مرکز افکارسنجی و اقدامات فرهنگی همچون برگزاری جشنواره ملی قرض‌الحسنه برخی از کارهای انجام شده در سال ۱۴۰۱ هستند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به طرح مهریار بانک، گفت: با حمایت و مجوز وزارت امور اقتصادی و دارایی، حقوق و دستمزد ۱۳۰۰ دستگاه در چارچوب طرح مهریار پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: پرداخت وام‌های حمایتی از ۴.۵ همت به ۹.۵ همت در سال گذشته رسید. همچنین پرداخت وام قرض‌الحسنه حقوقی نیز برای نخستین بار در کشور انجام شد.

شمسی‌نژاد گفت: مجموع اقدامات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران باعث شد تا نشریه بنکر نام این بانک را در بین ۱۰۰۰ بانک برتر جهان در سال ۲۰۲۲ قرار دهد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هشدار داد: کفایت سرمایه بانک در حال حاضر ۹.۵ درصد است که عدد مطلوبی محسوب می‌شود. با این حال این نرخ در سال‌های دیگر بیشتر بوده و لازم است سهامداران بانک نسبت به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی اقدام کنند.

شمسی‌نژاد با اشاره به اقدامات بانک در حوزه مسئولیت اجتماعی، گفت: صرف برخی از منابع بانک در حوزه مسئولیت اجتماعی در سال گذشته به ۱۷ میلیارد تومان رسیده است. وجه التزام دریافتی بانک در سرفصل درآمدها نمی‌آید، بلکه در حوزه مسئولیت اجتماعی هزینه می‌شود.

وی با اشاره به افزایش سودآوری بانک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان، اظهار داشت: بانک‌های قرض‌الحسنه به علت ورود و خروج منابع و مصارف، فراز و فرودی را در طول سال تجربه می‌کنند؛ به‌طوری که معمولاً در نیمه اول سال ورود منابع و در نیمه دوم سال مصارف بالایی دارند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خاطرنشان ساخت: به علت شفایت در معاملات و مدیریت وجوه نقد، بانک مرکزی با حضور ما در بازار بین بانکی موافقت کرد. ما نیز به میزان تعیین شده از سوی بانک مرکزی، یعنی ۱۰ درصد منابع، در بازار بین بانکی ورود کردیم.

وی تأکید کرد: بخشی از منابع ما در بازار بین بانکی بود و رویکرد ما حمایت از سهامداران بانک بود. همچنین بخشی از منابع نیز صرف خرید اوراق دولتی شد. این اقدامات صرفاً با هدف مدیریت منابع و جلوگیری از اضافه‌برداشت بانک و نه کسب سود بوده است.