واژه بوروکراسی از دو کلمه برو به معنی دفتر کارکنان سازمانهای دولتی و نیز میز تحریر و کراسی به معنای حکومت و اداره کردن تشکیل شده است و یکی از معادل های فارسی آن دیوان سالاری و کاغذبازی است؛ درباره مفهوم بوروکراسی عمدتا به سه گزاره توجه می‌شود

درآمد نیوز – آذین، وقتی صحبت از بوروکراسی اداری می‌کنیم منظورمان نوع خاصی از آن است که نامتناسب با شرایط یک جامعه است یا به نحوی غیرکارآمد تدوین و رشد یافته است.

واژه بوروکراسی از دو کلمه برو به معنی دفتر کارکنان سازمانهای دولتی و نیز میز تحریر و کراسی به معنای حکومت و اداره کردن تشکیل شده است و یکی از معادل های فارسی آن دیوان سالاری و کاغذبازی است؛ درباره مفهوم بوروکراسی عمدتا به سه گزاره توجه می‌شود: نخست به معنای تشریفات زائد بکار می‌رود، یعنی کاغذبازی و مقررات اضافی؛ دوم به معنای دستگاه اداری است؛ یعنی همه ابزار و امکانات دولت مرکزی و محلی و سازمانها و نهادهای اداری و سوم نوع خاصی از شکل سازمانی که دارای ویژگی های مشخصی چون سلسه مراتب اختیار و نظام مقرارت است. به این ترتیب بوروکراسی یا دیوان سالاری نه تنها فی نفسه زائد و ناکارآمد نیست، بلکه در جوامع مدرن ضامن رشد و توسعه و منشا خدمات بسیاری شده است.

در ایران اما نظام دیوان سالاری دولتی (عمومی) طی دهه های متوالی تدریجا به سمتی رفته است که خود به عنوان یکی از موانع مهم توسعه و پیشرفت ظاهر شده است. اشاره دکتر قالیباف نیز به وجه ناکارآمد و مزاحمی است که کاغذبازی های اداری در راه توسعه کشور ایجاد کرده و لازم است اصلاح شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره علت روند کند صدور مجوزها در کشور گفت: واقعیت امر این است که با توجه به اینکه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را مصوب کردیم قطعاً تغییراتی در کشور در زمینه صدور مجوزها رخ خواهد داد.

اسماعیل حسین زهی در گفت و گو با اقتصاد پویا خاطرنشان کرد: گذشته متاسفانه قانون هایی بود که برای هر موسسه و دستگاه اجرایی قانون وجود داشت و این مسئله باعث شده بود که فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار با مشکلات زیادی همراه شود

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد:  با پیگیری هایی که کردیم مقرر شد قانون صدور مجوزهای کسب و کار تبدیل به یک قانون شود و فقط یک ارگان اجازه صدور مجوزهای کسب و کار را داشته باشد تا به این وسیله مشکلات موجود بر سر راه صدور مجوزهای کسب و کار حل شود.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: در قانون صدور مجوزهای کسب و کار یک بازه زمانی مشخصی را تعیین کرده‌ایم که در آن بازه زمانی باید مجوز صدور کسب و کار صادر شود و اگر ارگان مربوطه در این بازه زمانی مقرر اقدام به این کار نکند خود به خود فرد مجوزش را دریافت می کند.

حسین زهی در ادامه گفت:  امیدواریم که یکسان شدن درگاه صدور مجوزهای کسب و کار بتواند مشکلات موجود بر سر راه صدور مجوزهای کسب و کار و دیوان سالاری گسترده و عظیم در کشور را بگیرد.

تنگ نظری در حوزه کسب و کار سبب فساد شده است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره علت مشکلات در مسجد صدور مجوزهای کسب و کار در کشور گفت اینکه مجلس به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و تسهیل در این مسیر و حذف آنها ورود کرد یک مسئله منطقی است.

محمد وحیدی در ادامه در گفت گو با خبرنگار ما خاطرنشان کرد: اما این که در همه مواد تاکنون درست حرکت کرده باشیم درست نیست و در برخی از حوزه‌های تخصصی باید با دقت بیشتری عمل می شد مثل موزه دفترخانه ها به کارت و غیره ولی ما در کشور فضای کسب و کار به ویژه در حوزه دولت و تجارت را باید از فضای رانتی خارج کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: در وزارت جهاد کشاورزی این شهرستان مجوز صادر می‌کنند اما امضای آنها به امضای طلایی تبدیل شده و آلودگی ایجاد می‌کند به فضای راحت را ایجاد می کند در ما باید کاری کنیم که این فضای رانتی در فضای کسب و کار به حداقل برسد.

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  در ادامه تاکید کرد: حوزه تجارت گردشگری تولید در کشور مبتنی بر یک فضایی است که کاملاً رقابتی باید باشد و همه اجازه ورود داشته باشند و این افراد را به دلایل واهی و گاهاً غیرمنطقی خط بزنیم و به عده‌ای دیگر امتیاز بدهیم دقیقاً همان اقدامی که در زمینه ارز ایجاد کردیم و یک فضای راحتی را به وجود آوردیم و عده ای منتفع شدند.

وحیدی در ادامه با بیان اینکه ما در زمینه ارز به گونه‌ای رفتار کردیم که عده ای خاص از آن استفاده کرد و خروجی آن فساد آوری شد تاکید کرد: فساد اوری و تنگ نظری نسبت به برخی افراد در حوزه صدور مجوزهای کسب و کار در کشور وجود دارد.

وحیدی در ادامه تاکید کرد: بر داشتن فضای رانتی و انحصاری در فضای کسب و کار است و اصل مهمی است در تولید تجارت و پیش زمینه های رشد خدمات اجتماعی است همین تسهیل امور است.

وحیدی گفت: به عنوان مثال یکی از وسایل انحصاری در کشور خودروسازان است انحصاری که در اختیار این دو خودروسازی قرار گرفته باعث شده که کشته های زیادی را در کشور داشته باشیم و کیفیت خودروی ما پایین باشد و در مقابل جلوی واردات را هم به دلیل حمایت از تولید گرفته‌ایم و این در حالی که این قضیه برعکس است و منجر به تولید بی کیفیت می شو

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه گفت:  اگر ما چهل سال از این صنعت حمایت کرده‌ایم ولی همچنان این صنعت قدرت رقابت با نمونه خارجی را ندارد باید فضا را باز کنیم تا این مشکلات حل شود.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: ما باید از سرمایه گذار حمایت کنیم اگر فکر می کنیم اقتصاد بیمار است باید دائما اقتصاد را تر و خشک کنید ولی اگر به نقطه سلامت رسیده باید اقتصاد را رها کنید اقتصاد بسته و بیمارگونه هیچ وقت درمان میشود.

ساختار پیچیده و فاسد مجوز دهی سرمایه گذاران را فراری می دهد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات موجود در مسیر تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: به طور کلی به یک تغییر ساختار جدید در نظام اداری خودمان نیازمندیم شاید یکی از علت‌هایی که سوای خروج نخبگان علمی باعث خروج نخبگان اقتصادی شده به خاطر این ساختار موجود است.

محمد علی محسنی بند پی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ما در کشور آنقدر ساختار را پیچیده و سخت می‌کنیم که باعث خسته شدن سرمایه‌گذار از گرفتن مجوز تولید می‌شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما برخلاف کشورهای توسعه یافته که مسیر صدور مجوزها را تسهیل کرده‌اند و تا توانسته‌اند مسیر صدور مجوزها را راحت کرده اند، کار می‌کنیم.

بندپی در ادامه اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته در همه زمینه‌ها سعی کردند مسیر و فرایندها را کوتاه کنند ولی در کشور ما این وضعیت کاملاً برعکس است. در چین یا حتی سنگاپور کره جنوبی مالزی مسیر صدور مجوز و کوتاه شده و هماهنگی بین دستگاهی فراوان شده است  و در نتیجه هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست از کشورش برود.

بندپی ادامه داد: علاوه بر این در این کشورها این مسیر باعث جذب سرمایه گذاران خارجی شده است. این کشورها کشورهایی مثل سوئد و انگلستان نیستند و کشورهای همانند ما هستند.

 وی در ادامه گفت: امیدواریم درراجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و یکسان شدن سامانه صدور مجوزها موفق شویم. زیرا ما خیلی وقتها خیلی از موارد را روی کاغذ داریم ولی در اجرا ناموفق هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: باید وزارت اقتصاد و دارایی صدور تاثیر مجوزهای کسب و کار را بررسی کنند که چقدر در جامعه اجرا شده است. اینکه سامانه الکترونیک صدور مجوزها را اجرا کنیم بعد از آن باید نظارت هم داشته باشیم و متوجه باشیم که این سامانه چقدر فرآیند صدور مجوزها تحصیل ایجاد کرده است.

استعلام ها باید آنلاین باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره فرآیند تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت:  زیرساخت های لازم بر کشور برای یکسان شدن پنجره واحد صدور مجوزهای کسب و کار از سوی یک ارگان فراهم نیست.

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در گفت گو با خبرنگار ما گفت: علاوه بر این دولت باید قانون دولت الکترونیک را از اینجا آغاز کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: دولت باید تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و پروانه ها و مجوزها را برای هر کسی در هر موضوعی بدهد. استعلام ها را به صورت آنلاین انجام دهد و خیلی از امور را به این وسیله حل و فصل خواهد شد.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: ولی به لحاظ اینکه ما عادت کرده ایم همیشه مانع‌تراشی کنیم همیشه حسادت را پیش گرفتیم و بخیل بودن را در ادارات پیش گرفتیم و طرف مقابل را درک نکرده ایم در فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار همیشه مانع ایجاد شده است.

 نماینده مردم ارومیه در مجلس توضیح داد: به بسیاری از افراد متقاضیان مجوز تاکنون مجوز داده نمی شد و افراد بیش از یک سال در صف گرفتن مجوز بودند ولی و در شرایط حال حاضر که مقرر شده و مجوزهای کسب و کار آنلاین صادر شده است. فقط نظارت دولت بر کسب و کار ها می تواند این مشکلات را حل کند تا به صورت آنلاین دولت بر این موضوع نظارت داشته باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: دولت باید نظارت کند که چرا مجوزها فرآیند اعطای نشان طولانی تر از زمان مصوب یعنی سه روز شده است؟ این موانع باید احصا شود.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکر گفت: علی رغم اینکه رهبری تاکید بر مانع زدایی کرده اند ولی ما مانع‌تراشی می کنیم.

بعضی از دستگاهها مانع تراشی را جایگزین مانع  زدایی کرده اند. با این افراد مبارزه خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد این افراد با این مشکلات همراه باشند.

تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باعث افزایش سرمایه گذاری می شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تاثر صدور مجوزهای کسب و کار گفت: باید همه موانع در فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار برداشته شود و به رفع انحصار ها از این مسیر کمک کنیم.

علی رضایی در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ما  اظهار کرد: وقتی که دولت تصمیم می‌گیرد که تسهیلاتی را در اختیار یک جوان و خانواده برای اشتغال آفرینی و ایجاد شغل قرار دهد باید همه عوامل مثل بانک ها و مدیرعاملان و غیره به آن کمک کنند تا این مجوزهل در اختیار آنها و به موقع قرار بگیرد.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: نباید افراد را انقدر زجر بدهیم که از گرفتن مجوز منصرف شان کنیم. لذا در شرایط خاصی هستیم و مردم در شرایط سختی هستند.

رضایی گفت: طبقه ضعیف در حال حاضر از بین رفتند و طبقه متوسط هم روز به روز در حال ضعیف شدن است و دولت و مجلس باید برای مسائل فکری کنند و به داد این مردم رسید. مردم هر روز درگیر درگیر معیشت هستند و دخل و خرجشان با یکدیگر نمی خواهند به همین دلیل باید فکری کرد که این مشکلات از مسیر صدور مجوز ها برداشته شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: در گذشته در قالب پنجره واحد صدور مجوز کسب و کارها مصوب شده بود ولی اجرایی نمی شد.  باید همه ارگان‌ها در قالب یک پنجره واحد مجوزها را صادر کنند تا کار مردم با مشکل مواجه نشود.

این عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه تاکید کرد: این مسئله باعث افزایش انگیزه در بین مردم و افزایش اشتغال در بین جوانان می شود و سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند که در داخل کشور اقدام به سرمایه‌گذاری کنند

رضایی ادامه داد: ما باید سرمایه‌گذاران را تشویق و در این شرایط فعلی بخش خصوصی را تقویت و تشویق کنیم که در کشور سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه شان را در راستای تولید و ایجاد شغل وارد عرصه کنند تا چرخه شغل به چرخش بیفتد.

  • نویسنده : محمدرضا آذین
  • منبع خبر : پول و ارز