در دهه۹۰ حدود ۲۴ درصد تورم در کشور وجود داشته است در سه اخیر کشور ما ۱۱۵ درصد تورم داشته است و این باعث شده تا کالاهای مختلف در کشور با افزایش قیمت رو به رو شود.

به گزارش درآمد نیوز ، نان از جمله مواد غذایی است که حساسیت های بسیاری پیرامون آن دیده می شود و هر گونه افزایش قیمتی با بیشترین واکنش ها روبه رو می شود.

این در حالی است که به گفته نانوایان افزایش قیمت نان خواسته آنها است تا هزینه ها متعادل شود و لذا اگر دولت هزینه هایی همچون هزینه های حامل های انرژی واحدهای نانوایی را بردارد و همچنین هزینه بیمه کارگران این صنف را خود تقبل کند نیازی به افزایش قیمت نان به عنوان قوت غالب مردم نیز نیست.

بروز بحران اقتصادی دومینو وار

با این وجود با توجه به درخواستهای اعلام شده از سوی اتحادیه های نان کشور، گمانه زنی هایی در مورد افزایش قیمت نان تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است. این در شرایطی است که در حال حاضر گندمکاران کشور نیز به دلیل پایین نبودن قیمت خرید تضمینی این محصول از تحویل گندم به دولت خودداری میکنند که این امر خود می تواند در تامین آرد دولتی نانوایان خلل ایجاد کند و خود زمینه ای برای افزایش هرچه بیشتر نرخ نان گردد.

تورم ۱۱۵ درصدی شوخی نیست

وحید شقاقی شهری؛ کارشناس اقتصادی درخصوص اعلام افزایش قیمت کالای اساسی بعداز انتخابات روز جمعه به خبرنگار ماگفت: بحث گرانی ها نمی تواند ارتباطی به انتخابات داشته باشد مسئله ریشه ای است و در دهه۹۰ حدود ۲۴ درصد تورم در کشور وجود داشته است در سه اخیر کشور ما ۱۱۵ درصد تورم داشته است و این باعث شده تا کالاهای مختلف در کشور با افزایش قیمت رو به رو شود.

وی در ادامه اظهارداشت: قیمت دارایی ها مثل زمین، مسکن،طلا و خودرو به دلیل افزایش قیمت دلار افزایش پیدا کرده است و به تدریج نیز کالاها و خدمات نیز به دنبال این افزایش با افزایش قیمت کالا مواجه شده است.

این اقتصاددان در ادامه از دلیل افزایش کالاهای تولیدی نیز اظهارداشت: مواد اولیه وتجهیزات کالاهای تولیدی وارداتی است و  این نشان از ارز بری خارجی دارد بنابراین ۷۰ درصد کالای تولیدی ارز بری خارچی دارد و این باعث می شود تا قیمت ارز مستقیم روی افزایش کالای اساسی تاثیر بگذاردو همه کالاها به دلیل وابستگی به یکدیگر افزایش پیدا خواهد کرد.

سفره های مردم خالی تر از خالی

وی در ادامه درباره افزایش قیمت نان گفت: درست است که نان یک کالای استراتژیک است اما دستمزد نیروی کار افزایش پیدا کرده اجاره بها و… نیز افزایش داشته است نانوا هم در این کشور زندگی می کند و با گرانی ها دست و پنجه نرم می کند و اگر دولت یارانه حمایتی نانوایان را افزایش ندهند نانوا مجبور به افزایش قیمت نان خواهد شد چر که راه دیگری نمی ماند که دستمزد کارگر و هزینه های زندگی را دربیاورد بنابراین این کالای استراتژیک هم اگر حمایت دولت نباشد افزایش پیدا خواهد کرد.

وحید شقاقی درخصوص دلایل اصلی این گرانی ها نیز اظهارداشت: وقتی رشد نقدینمگی روزانه ۲۵۰۰ باشد و تولیدات ما به جای تولید واقعی ارزبری خارجی دارد این دو دلیل باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی در این روزها است و نان هم درست است که ارزبری خارجی ندارد اما نانوا در این جامعه زندگی می کند و باید هزینه ها را درآورد این مسئله باعث می شود تا سفره های مردم خالی تر از خالی شود اما تا وقتی که تولیدات ما تولید واقعی نباشد این چنین رخ داده هایی طبیعی است.

وی در پایان اظهارداشت: همه کالاهای اساسی افزایش قیمت خواهند داشت چرا که معضل گرانی دومینو وار است و تا وقتی دلایلی که گفته شد برطرف نشود این گرانی ها ادامه دار خواهد بود به امید روزی که گرانی ها مهار شود.