حدود ۸هزار میلیارد تومان منابع در اختیار چهار بانک عامل برای پرداخت تسهیلات به کلیه متقاضیان در نوبت پرداخت، قرار گرفت.

وزیر کار گفت: حدود ۸هزار میلیارد تومان منابع در اختیار چهار بانک عامل برای پرداخت تسهیلات به کلیه متقاضیان در نوبت پرداخت، قرار گرفت. از محل اجرای این طرح حدود ۲۲۰ هزار شغل روستایی تا کنون ایجاد شده است. البته بوم گردی به خاطر کرونا با مشکل روبرو شد.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از تسنیم، پرداخت وام اشتغال روستایی و طرح اشتغال روستایی و عشایری با هدف جلوگیری از مهاجرت به کلانشهرها، کاهش حاشیه‌نشینی و ماندگاری ساکنان روستا‌های کشور در بهمن ۹۶ کلید خورد. با تصویب مجلس مجوز برداشت ۱٫۵میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال و حفظ مشاغل روستایی صادر شد.

بر اساس این طرح مقرر شد معادل ریالی ۱٫۵ میلیارد دلار (حدود ۶هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

بنابرآمارها روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در ۵مرحله اختصاص یافته است. در مرحله اول پرداخت تسهیلات موضوع این قانون در ۲۶ دی ۱۳۹۶، مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال (معادل ۳۷۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله دوم در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال (معادل ۳۷۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله سوم در ۲۶ دی ۱۳۹۷ مبلغ۱۴ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال (معادل ۱۷۵٫۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله چهارم در ۱ اسفند۹۷ مبلغ ۲۲ هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال (معادل ۲۷۴٫۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) و در مرحله پنجم در ۵ بهمن ۹۸ مبلغ ۳۰ هزار و ۶۱۵ میلیارد ریال (معادل ۲۴۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) اختصاص یافته است.

اکنون محمد شریعتمداری، وزیرکار اعلام کرده است که پرداخت مرحله پنجم اشتغال روستایی از چند روز گذشته آغاز شده است.

وزیرکار ۱۶ مهر ماه ۹۹ درباره تسهیلات اشتغال روستایی گفت: مرحله پنجم پرداخت اشتغال پایدار روستایی را از ۲ روز پیش آغاز کردیم. حدود ۸هزار میلیارد تومان منابع در اختیار چهار بانک عامل توسعه و تعاون، کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات به کلیه متقاضیان در نوبت وام های اشتغال پایدار روستایی قرار گرفت. 

وی عنوان کرد: بنابراین ۱۲هزار میلیارد تومان پرداختی گذشته با ۲۰هزار میلیارد تومان منابع از محل یک و نیم میلیارد منابع در اختیار صندوق توسعه ملی خواهیم داشت. تا کنون ۱۳۵هزار فعالیت اقتصادی از محل این منابع در سطح کشور به اجرا در آمده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: از محل اجرای منابع علاوه بر اشتغال ۲۲۰هزار نفری که تاکنون به وجود آمده است، به غیر از مرحله بوم‌گردی که در شرایط کرونا با مشکلاتی مواجه شد بقیه براساس پایش استانداران در سطح کشور، به کار خود ادامه دادند و بخشی از آنها حتی بازپرداخت تسهیلاتی‌شان آغاز شده است. امیدواریم بتوانیم پرداخت تسهیلات را به صورت چرخشی ادامه بدهیم.