دکتر زالی پیگیر هستند که محدودیت‌ها در قالب دورکاری اعمال شود. در آخرین مصوبات ستاد ملی مقرر شد در صورت تایید پیشنهادات توسط وزیر کشور و وزیر بهداشت، یک هفته محدودیت‌ها اعمال شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: پیگیر اعمال محدودیت‌ها در تهران،‌ در قالب دورکاری کارمندان هستیم.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از ایلنا‌، سیما سادات لاری در نشست خبری که در استان مازندران برگزار شد، درباره عدم پرداخت کارانه کادر درمان و کاهش درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها گفت: اکنون درآمدهای اختصاصی در بیمارستان‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است،‌ چرا که بیماران برای اعمال متفرقه مراجعه نمی‌کنند‌، از طرفی هزینه بیماران کرونایی بسیار سرسام آور است و تامین امکانات و تجهیزات حفاظتی بار زیادی را به بیمارستان‌ها تحمیل کرده است. 

او ادامه داد: دستگاه‌های سی تی اسکن و اکسیژن‌ساز مستعمل و مستهلک شده و نیازمند تعمیرات و تامین بیشتری هستند و اینها بار مالی زیادی را متوجه بیمارستان‌ها کرده است. 

لاری با بیان اینکه کارانه همکاران در بیمارستان‌ها تابع سامانه قاصدک و درآمد اقتصادی بیمارستان است، گفت: از آنجایی که درآمد اختصاصی بیمارستان کم شده، قدرمطلق کارانه‌ها نیز کاهش پیدا کرده است. 

او با اشاره به تمهیدات درنظر گرفته شده در این زمینه گفت: با توجه به کاهش درآمد بیمارستان‌ها کارانه همکاران ما در بیمارستان‌ها نیز کم شده است و باید برای آن فکری اندیشیده شود. 

لاری با بیان اینکه پرداخت کارانه در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی در حدود ۸ ماه عقب افتاده است، گفت: البته برخی دانشگاه‌ها آن را مدیریت کردند. در ستاد وزارت بهداشت طرحی مطرح شد که اساسی برای کارانه در نظر گرفته شود،‌ اما این طرح هنوز مصوب نشده است. 

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اعتراضاتی که نسبت به کاهش پرداختی به کادر درمان صورت گرفته است، گفت: تنها در شهرستان بابل شاهد  اعتراض بودیم که باید مدیریت شود. 

او تاکید کرد که آن اعتراض تاثیری بر خدمات دهی همکاران ما به مراجعان نداشته است. 

لاری همچنین درباره تامین واکسن کرونا گفت: مهمترین اقدامی که صورت گرفته است،‌ مشارکت در طرح جهانی کووکس بود،‌چرا که مدیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید داشتند بهترین راه برای دستیابی عادلانه واکسن مشارکت در کووکس است، ‌زیرا یک سرمایه‌گذاری برای تامین واکسن است. در ستاد ملی مصوب و رئیس جمهور موافقت کردند که پیش‌پرداخت در کووکس توسط ایران انجام شود و این معتبرترین جا است و اگر تولید واکسن به نتیجه برسد  بهترین جا برای سرمایه‌گذاری در زمینه واکسن است.

او با بیان اینکه ایران فعالیت خود را تنها به این مشارکت متوقف نکرده است، گفت: اقدام کردیم تا در جاهایی که ممکن است واکسن مطمئن تولید شود خریداری صورت گیرد و بیشتر به دنبال این هستیم که تنها به کارآزمایی بالینی بسنده نکنیم و انتقال دانش واکسن در کشور را داشته باشیم و در همین رابطه در حال مذاکره با جاهایی هستیم که انتقال دانش را انجام دهیم و بتوانیم واکسن را تولید کنیم. گرچه هنوز واکسن موثری تولید نشده است که مراحل کار آزمایی بالینی به نتیجه برسد و باید این مساله را نیز در نظر گرفت که اگر واکسنی تولید شود نیز ممکن است تنها ۲۰ درصد جامعه ما را در بر گیرد که شامل گروه‌های آسیب‌پذیر می‌شود. 

او ادامه داد: همیشه این سوال وجود دارد که ایمنی واکسن چقدر است و با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی مبتلایان به کرونا،‌ معلوم نیست واکسنی که تولید می‌شود چقدر بتواند اثربخش باشد و ممکن است به دو دوز و یا دوزهای بیشتر واکسن نیاز باشد. 

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چرا پراکندگی و چنددستگی در اعمال محدودیت‌های کرونایی در استان‌ها به وجود آمده و در شرایطی که اصفهان تعطیل شد،‌ تعطیلی‌ها برای مازندران که در شرایط قرمز قرار داشت اعمال نشد، گفت: از روز اول گفتیم که در مساله کرونا شرایط فرهنگی حتی به تفکیک شهرستان‌ها متفاوت است. آنچه که به  عنوان قرمز بودن استان‌ها اعلام می‌شود روند خطرناک بودن شیوع را نشان می‌دهد، وگرنه درست این است که بگوئیم در حال حاضر ۱۵۸ شهرستان کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و باید به تفکیک شهرستان صحبت کنیم. بنابراین هرچقدر بتوانیم منطقه‌ای‌تر تصمیم بگیریم؛ ‌تصمیمات عاقلانه‌تر است. 

لاری گفت: اکنون شرایط اصفهان با مازندارن اصلا قابل مقایسه نیست. مازندران پیک را طی کرده و شرایط آن پایدارتر است. به طور میانگین ده درصد بستری‌‌های کرونا فوت می‌شوند و میانگین مازندران در موج دوم هشت درصد بوده است که از میانگین کشوری هم پایین‌تر بوده است. 

او درباره شرایط تهران نیز گفت: دکتر زالی پیگیر هستند که محدودیت‌ها در قالب دورکاری اعمال شود. در آخرین مصوبات ستاد ملی مقرر شد در صورت تایید پیشنهادات توسط وزیر کشور و وزیر بهداشت، یک هفته محدودیت‌ها اعمال شود. دکتر زالی دراین باره نامه نوشتند و بحث دورکاری را تاکید کردند و محدودیت‌های سطح سه و چهار شامل بستن سالن‌های ورزشی، تالارها، آرایشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و مساجد برای تهران اعمال شود.

لاری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره قاچاق واکسن آنفلوانزا گفت: وزیر بهداشت از دو ماه پیش برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کرد تا بتوانیم امسال ۱۶ میلیون دوز واکسن انفلوآنزا داشته باشیم. سال گذشته در بخش بهداشت بین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن به طور رایگان توزیع و جمعیت تحت پوشش واکسینه شد.

او ادامه داد: امسال قرار شد این عدد به دو میلیون دوز برسد، ‌اما چیزی که اکنون در کشور موجود است تنها یک و نیم میلیون دوز است که در اختیار بخش بهداشت قرار گرفته است. در تمام دانشگاه‌ها توزیع از دو روز گذشته در دانشگاه‌ها با اولویت زنان باردار،‌ افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، صعب العلاج، زندانیان،‌ مراکز بهزیستی،‌ جانبازان و گروه‌های پرخطری که مستقیما با بیماران کرونایی مواجه هستند، آغاز شد.

لاری از درخواست ایران به سازمان جهانی بهداشت برای تامین واکسن آنفلوآنزا خبر داد و گفت: احتمال می‌دهیم تا پایان مهرماه یک پارت واکسن نیز توسط این سازمان به ایران وارد شود که در بخش بهداشت توزیع می‌شود.

او درباره مشکلی که در ورود واکسن به کشور رخ داد، گفت: مدت‌ها با بانک مرکزی برای دریافت ارز رایزنی کردیم و پس از دریافت آن به دلیل تحریم‌ها در تبادلات ارز دچار مشکل شدیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه رایزنی در این زمینه ادامه دارد، گفت: امیدواریم بتوانیم با ارز دولتی واکسن به قیمت ۴۴هزار تومان تامین کنیم و اگر تقاضا بیشتر بود،‌ با ارز نیمایی بتوانیم واکسن وارد کنیم. اما آنچه اکنون به عنوان پیش فروش تبلیغ می‌شود، جزو دو میلیون و ۵۰۰ هزار دوزی است که به صورت رایگان در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده است و واکسن دیگری نداریم که در مورد آنها کلاهبرداری، یا پیش فروش و پیش خرید صورت گیرد.

او به ارائه آماری در زمینه کرونا نیز پرداخت و گفت: بیماری کووید ۱۹ همه افراد در همه گروه‌های سنی را درگیر می‌کند اما ۵۰ درصد افرادی که بستری شدند، کسانی بودند که بیماری زمینه‌ای داشتند و ۷۰ درصد فوتی‌ها نیز سالمندان بالای ۶۰ سال بودند.

لاری گفت: در کودکان میزان بستری از زمان شیوع کرونا تا تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۲٫۴ درصد بوده که موارد محتمل و مشکوک بوده است که از این میان ۱٫۴ درصد کودکان بستری ابتلای قطعی به کرونا داشتند و نیم درصد هم فوتی‌ افراد ۶ تا ۱۸ سال در اثر کرونا را داشتیم.