وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر نقش بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در توسعه کشور، به تاثیر و توانایی سرمایه‌های اجتماعی در خلق ثروت اشاره کرد و گفت: برخی کشورها صرفا به‌واسطه داشتن سرمایه اجتماعی قوی در خلق ثروت موفق بودند.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از شاتا، علیرضا رزم‌حسینی در آیین افتتاح معدن سنگ آهن چاه‌ پلنگ شمالی در استان اصفهان، که امروز (۳۱اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) برگزار شد، صنعت فولاد را یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: تولید ۲۹ میلیون تن فولاد خام و صادرات ۶ میلیون تن فولاد در سال گذشته، یک کارنامه موفق برای بخش تولید و صنایع معدنی است؛ ما در حال حاضر در رتبه دهم جهانی در این حوزه هستیم و با توجه به برنامه های وزارت صمت و پروژه‌هایی که در بخش خصوصی وجود دارد امیدواریم در سال‌های آینده این رتبه ارتقا یابد.

واردات مواد اولیه تولید و کالاهای اساسی با ارز ناشی از صادرات

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه اگر صادرات غیرنفتی و صنایعی مانند فولاد وجود نداشت، شرایطی اقتصادی در سال‌ گذشته به مراتب مشکل‌تر بود، تصریح کرد: سال گذشته حدود ۳۸ میلیارد دلار واردات داشتیم که ۱۳ میلیارد دلار آن کالای اساسی و تجهیزات و دارو و ۲۵ میلیارد دلار آن مواد اولیه تولید، کالاهای واسطه‌ای و تجهیزات کارخانه‌های تولیدی بود و بخش اعظم تامین ارز با همت صادرکنندگان و از طریق ارز صادرات انجام گرفت.

رشد هشت درصدی صنعت علی‌رغم همه محدودیت‌های اقتصادی

رزم‌حسینی با اشاره به اینکه ایران علاوه بر محدودیت‌های کرونایی که در اقتصاد تاثیر داشت، تحت تاثیر تحریم‌‌های اقتصادی نیز بود، اظهار داشت: علی‌رغم فشارها و محدودیت‌هایی که وجود داشت توانستیم در بخش تولید رشد قابل توجهی داشته باشیم و در بخش صنعت رشد هشت درصدی را تجربه کنیم و بدون شک اگر قدرت‌های جهانی اجازه دهند جمهوری اسلامی به زودی جزء کشورهای توسعه یافته خواهد بود.

جذب سرمایه با ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به معادن و ذخایر خوب معدنی در کشور اشاره کرد و افزود: کشور ما سرمایه مادی مناسبی دارد و در صورت ایجاد بستر مناسب و امنیت سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایرانی در داخل و خارج از کشور وارد میدان خواهند شد.

خلق ثروت با کمک سرمایه‌های اجتماعی

رزم‌حسینی در ادامه بر اهمیت و نقش سرمایه‌های اجتماعی و نیروی انسانی متخصص در رشد اقتصاد کشور تاکید کرد و بیان داشت: در این حوزه نیز سرمایه‌های مناسبی در کشور داریم؛ سرمایه‌های اجتماعی قوی که می‌توانند خلق سرمایه مادی هم داشته باشند؛ برخی کشورهای اروپایی علی‌رغم داشتن سرمایه مادی، صرفا بواسطه سرمایه اجتماعی که در اختیار داشتند، خلق ثروت کردند و موفق بودند.

بنگاه‌های اقتصادی محور توسعه در منطقه 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت ذوب آهن نطنز و دیگر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند محور توسعه منطقه باشند، گفت: با وجود چنین بنگاه‌هایی نباید در روستاها و شهرهای اطراف مشکل اشتغال‌زایی وجود داشته باشد البته این به معنای حذف مشاغل دیگر نیست بلکه به معنای سرمایه‌گذاری در منطقه است تا با توجه به استعدادهای که در منطقه وجود دارد شغل‌های متناسب ایجاد شود.

وی در پایان با تاکید بر حمایت وزارت صمت از حوزه تولیداجازه صدور مجوز برای واحد‌های تولیدی فولاد و صنایع فولادی به شرط تامین مواد اولیه توسط خود سرمایه‌گذار را یکی از این اقدامات دانست.

گفتنی است معدن سنگ‌آهن چاه پلنگ شمالی با ذخیره قطعی بالغ بر ۲۰ میلیون تن و ذخیره استخراج سالیانه ۵۰۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری هزار میلیارد ریال، موجب ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۵۰ نفر را فراهم می‌کند.