درواقع نگاه تخصصی مترتب بر مناطق ویژه در قالب نوع کاربری تعریف شده‌، امکان ایجاد فعالیت‌های اختصاصی متناسب با کاربری را برای صاحبان سرمایه و تخصص مرتبط فراهم می‌سازد که این مهم عمدتا می‌تواند موجب تمرکز بر گسترش و ارتقاء تولیدات‌، فرآوری کالا و محصول و ارزش افزوده کالا و محصول گردد.

درآمد نیوز – آذین ، درواقع نگاه تخصصی مترتب بر مناطق ویژه در قالب نوع کاربری تعریف شده‌، امکان ایجاد فعالیت‌های اختصاصی متناسب با کاربری را برای صاحبان سرمایه و تخصص مرتبط فراهم می‌سازد که این مهم عمدتا می‌تواند موجب تمرکز بر گسترش و ارتقاء تولیدات‌، فرآوری کالا و محصول و ارزش افزوده کالا و محصول گردد.

مناطق ویژه اقتصادی که با نگاه تخصص‌محور و در راستای توانمندی منطقه‌ای ایجاد می‌شود، عملا با برنامه‌ریزی صحیح و ایجاد زیرساخت‌ها و روساخت‌ها مناسب و متناسب و همچنین ایجاد مشوق‌های اقتصادی قابل‌توجه و نیز ارتقاء امنیت اقتصادی برای صاحبان سرمایه و فن‌آوری‌، می‌تواند موجب حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری هدفمند در منطقه شده که این مهم علاوه‌بر امکان دستیابی به فن‌آوری نوین، موجب فراهم‌آوری اشتغال و درآمد پایدار منطقه‌ای می‌گردد‌.

امکان واردات مواد اولیه در مناطق ویژه اقتصادی بدون اخذ عوارض گمرکی و تبدیل این مواد خام به ارزش افزوده کالا در جهت صادرات‌، موجب کاهش قیمت تمام‌شده کالا و کاهش هزینه‌های مشمول گردیده و شرایط مناسب‌تری را برای رقابت‌پذیری موثر در بازارهای هدف ارائه محصول فراهم می‌آورد، که این امر از اصول بازاریابی در فروش محصول بوده است‌.

جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد بعداز توسعه زیر ساخت ها

امکان ترانزیت کالاهای تولیدی بین مناطق ویژه اقتصادی و آزاد در راستای صادرات، عملا از مزیت‌های مهمی است که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها مبتنی بر کاهش عوارض مشمول ناشی از ترخیص قطعی کالا‌، در بازارهای رقابتی موثر باشد‌. درواقع در مناطق ویژه اقتصادی عدم‌پراکندگی در فعالیت‌های اقتصادی بر‌اساس نوع کاربری، موجب ایجاد و تمرکز بر فعالیت‌های اختصاصی و احداث کارخانجات‌، کارگاه‌ها و پایانه و ترمینال‌های اختصاصی شده که این مهم چنانچه همراه با بهره‌گیری از تکنولوژی بازاریابی نوین باشد، می‌تواند موجبات ایجاد هاب منطقه‌ای محصول یا محصولات خاص را در منطقه فراهم آورد.

حسن موسوی فرد، کارشناس مناطق آزاد درخصوص افزایش ظرفیت مناطق آزاد به خبرنگار ما گفت: ظرفیت های مناطق آزاد و تجاری در جنوب و شمال کشور باید بررسی شود و بهتر است که مناطق آزاد دیگری تاسیس نشود .

وی در ادامه بیان کرد: مسئله مناطق آزاد زیر ساختارهای تجاری و تولید همچنان فراهم نشده است  و مناطق آزاد در حال حاضر زمین خالی است که باید توسعه داده شود چرا که در حال حاضر خدمات بانکی، بیمه ای، کاریاتبی، حمل و نقل با مشکل رو به رو است حتی فرودگاهی درست هم ندارداول باید این زیر ساخت ها توسعه پیدا کند بعداز آن نوبت به جذب سرمایه گذار است.

این کارشناس در ادامه درخصوص بخشش های مالیاتی و … گفت: با بخش های مالیاتی نمی توان شرکتی را به سرمایه گذاری ترقیب کردبا توجه به انیکه در حال حاضر کشورهای همسایه به دنبال این هستند که در  مناطق آزاد  با ایران همکاری داشته باشد .

همکاری ایران با کشورهای دیگر در مناطق آزاد

وی در بخش دیگر از مصاحبه خود متالی درخصوص همکاری کشورهای همسایه با مناطق آزاد گفت: در حال حاضر کشور روسیه نیز به دنبال این است که با مناطق آزاد شمالی شراکت کند و این شراکت دو طرفه خواد بود. روسیه با بندر امیرآباد توسط روسیه ها به دنبال توسعه ناوگان تجاری است و فرصت های دیپلماسی ایجاد خواهد شد.

حسن موسوی فرد در پایان درخصوص دولت سیزدهم اظهارداشت: تحرکات دولت سیزدهم در بخش وزارت خارجه رشد جدی داشته است و تجرکات خوبی نیز درخصوص فضا سازی در مناطق آزاد و مناطق ویژه هستند و مناطق آزاد در دولت سیزدهم رشد چشمگیری خواهد داشت.