در نشست خبری سیدهادی شیخ الاسلامی، مدیرعامل بیمه میهن با علی اکبر ترکاشوند، رئیس کمیته اربعین بیمه مرکزی جزئیات پرداخت خسارت زوار اربعین تشریح و از دو اپلیکیشن اختصاصی بیمه میهن برای خدمات رسانی به زوار رونمایی شد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از مدیریت روابط عمومی بیمه میهن، سید هادی شیخ‌الاسلامی، مدیرعامل شرکت بیمه میهن، با اشاره به پیش بینی حدود ۲۰ آمبولانس در مرزهای کشور در کنار مجموعه هلال‌احمر،گفت: علاوه بر این، تفاهم‌نامه‌هایی برای حمل اجساد امضا شده، پنج دستگاه چهار تخته برای حمل اجساد در مرز مهران پیش بینی شده است. هماهنگی های لازم با بیمارستان‌های در استان‌های مرزی کشور انجام شده که چنانچه تعداد اجساد زیاد شد، با مشکل مواجه نشویم و اجساد در سردخانه‌ها نگهداری شوند.گرچه پیش بینی می کنیم در شرایط عادی احتمالا تعداد فوتی ها بین ۲۰ تا ۳۰ نفر باشند اما بیمه میهن به عنوان بیمه گذار باید برای هر بحرانی آماده باشد.

شیخ‌الاسلامی از راه اندازی دو سامانه در شرکت بیمه میهن برای اربعین یکی برای بیمه شده‌ها که همه اطلاعات از طریق این سامانه اطلاع رسانی می‌شود و یک سامانه مجزا برای سرویس دهنده‌ها برای بیمه شده‌ها خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان‌های بسیاری در داخل خاک ایران و عراق به زائران خدمات رسانی می‌کنند، عنوان کرد: جلسات هماهنگی سازمان‌ها برگزار شده است.

برگزاری جلسات هماهنگی با سفارت عراق و ستاد مرکزی اربعین

وی با اشاره به جلسه با سفیر ایران در عراق و انجام هماهنگی‌های لازم، اظهار کرد: ستاد مرکزی اربعین در کربلا و ستاد معین در نجف و کاظمین ، همچنین استقرار افراد دو زبانه فارسی-عربی در مراکز درمانی پیش‌بینی شده که مشخصات آن‌ها در سامانه‌های مذکور درج شده است. البته ترجیح می دهیم افراد برای درمان بیماری‌های خاص به ایران منتقل شوند چرا که هزینه‌های درمان در عراق به صرفه نیست.

جزئیات خط ارتباطی و کد ussd برای ارتباط زوار با ستاد مرکزی

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: زائرین می‌توانند از خط ارتباطی ۹۶۸۸۹ در داخل خاک ایران و همچنین داخل خاک عراق برای طرح مشکلات استفاده کنند. در خاک عراق نیز با کد ۰۲۱ تهران با هزینه خط ثابت کشور با ستاد مرکزی اربعین در ارتباط باشند.

وی در خصوص پرداخت هزینه‌های درمانی توضیح داد: با توجه به محدودیت‌های شبکه بانکی عراق پرداخت هزینه درمانی باید فیزیکی باشد و برای این موضوع انتقال ارز انجام و زیرساخت‌های مالی آماده شده است.

نحوه پرداخت غرامت فوت افراد در کربلا

وی در مورد غرامت فوت افراد نیز توضیح داد: بخشی از پرداختی داخل خاک ایران انجام می‌شود. همچنین طبق توافق‌نامه زمینی در کربلا و نجف پیش‌بینی شده که اگر فردی فوت کرد، در صورت رضایت خانواده امکان دفن این افراد در زمین‌های مذکور وجود دارد.

نحوه پرداخت خسارت زوار اربعین

شیخ‌الاسلامی در ادامه در مورد نحوه پرداخت خسارت توضیح داد: زائرینی که دچار مشکل می‌شوند یا به هلال احمر مراجعه می‌کنند که هلال احمر این افراد را به مراکز درمانی منتقل خواهد کرد. در این شرایط کارشناس بیمه اعزام و بعد از بررسی مدارک هزینه نقدی پرداخت می‌شود. افرادی که در جاده‌ها دچار مشکل می‌شوند نیز همین روند را طی خواهند کرد. افرادی که فوت می‌کنند نیز بعد از انتقال به خاک ایران، به شرط تکمیل مدارک، خسارت تا ۷۲ ساعت به حساب ذینفعان واریز خواهد شد.

ثبت نام در سامانه سماح شرط سفر به عراق برای پیاده روی اربعین

در ادامه این نشست، علی اکبر ترکاشوند رئیس کمیته اربعین بیمه مرکزی با بیان اینکه امسال تقاضا برای بسته‌های مختلف و بیمه تکمیلی وجود داشت، گفت: بر این اساس سه بسته بیمه‌ای پیشنهاد شد و مبلغ نهایی متقابل با نرخ حق دیه است. زائرینی که در سامانه سماح ثبت نام می‌کنند می توانند خدماتی دریافتی را مشاهده کنند.

رئیس کمیته اربعین ادامه داد: پوشش بیمه زائرین اربعین سال قبل افراد را از ۵۰ کیلومتر قبل از مرز پوشش می‌داد که امسال به ۱۰۰ کیلومتر قبل از مرز رسیده، همچنین امسال بیمه مواکب و مسئولیت ایجاد شده و بیمه شخص ثالث تخفیف خواهد داشت.

ترکاشوند تاکید کرد: اگر زائران بیمه نداشته باشند برای ورود به بیمارستان‌های خصوصی عراق باید صد دلار به عنوان ورودی پرداخت کنند. در پایانه‌ها نیز امکان فروش بیمه وجود دارد.

حمایت تمام قد صنعت بیمه و بیمه مرکزی از بیمه میهن

ترکاشوند با اشاره به اینکه سال قبل بیمه مرکزی در بحث بیمه زائرین اربعین از انتخاب بیمه‌گذار تا سنجش عملکرد شرکت بیمه‌گر ورود کرد، گفت: بیمه مرکزی از بیمه میهن به عنوان بیمه‌گر اربعین حمایت تمام قد خواهد کرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با راهور عنوان کرد: در این جلسه موضوع اصلاح نقاط حادثه خیز و اسکان برای زائرین مورد بررسی قرار گرفت. همچنین صنعت بیمه وکالت زائرینی که با خودروهای عراقی در خاک عراق دچار حادثه می‌شوند را بر عهده می‌گیرد.