واگذاری انجام امور بیمه ای وزارت نیرو به شرکت مادرتخصصی ساتکاب، با وجود افزایش قیمت خدمات و محصولات در حوزه های مختلف، «کاهش رشد هزینه ها» و «افزایش مطلوب کمی و کیفی پوشش دهی خدمات بیمه در حوزه درمان صنعت آب و برق در این وزارتخانه را به همراه داشته است.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت ساتکاب، بیمـه بـه عنـوان یکـی از ابزارهای کارآ، منجر به مدیریت ریسک و تأمین امنیت و آرامش خاطر از یک سو، و از سوی دیگر باعث رشد سلامت و ارتقاء بهبود خدمات هر سازمانی خواهد شد

در این راستا وزارت نیرو نیز انجام امور بیمه ای وزارتخانه را به شکل جامع به شرکت مادر تخصصی «ساتکاب» واگذار نمود تا با تعیین «بیمه گر» انجام این امور را به شکل مطلوب اجرایی کند.

فرآیندی که علاوه بر تامین سلامت کارکنان وزارت نیرو، منجر به کاهش هزینه های جانبی در این زمینه نیز شد.
به این منظور گفت و گوی زیر را با “حسین نوری”، «نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی ساتکاب» انجام دادیم تا با رَوَندِ اجرایی این پروسه بیشتر آشنا شویم .

چرا تجمیع انجام شد و منافع آن چیست؟
شورای رفاهی وزارت نیرو که متشکل از معاونین محترم وزیر و نمایندگان شرکت های مادر تخصصی که عمدتا مدیران عامل آن هستند و در آن جلسات نظرات همکاران را منتقل می کردند که با توجه به اینکه هزینه های پرداخت بیمه بسیار زیاد بوده و اما خدمات دریافتی متناسب با آن نیست، از این رو به ساتکاب از سوی کمیته رفاهی و همچنین مجامع شرکت های مادر تخصصی ماموریت داده شد که برای این امر برنامه ریزی کنند از انتهای سال ۱۳۹۸ که این ماموریت به ساتکاب داده شد در مرحله اول در یک اقدام کوتاه مدت با رایزنی ها و اقداماتی که با شرکت های بیمه گر انجام داد سال گذشته توانستیم در یک مذاکره تنگاتنگ و فشرده هزینه بیمه ای را که بیمه گر ها پیشنهاد داده بودند را کاهش دهیم و منجر به آن شد که کلیه شرکت ها با این عدد پیشنهادی که مورد توافق قرار گرفته بود، قراردادهای خودشان را با بیمه گرها منعقد کنند.

در گذشته چطور بیمه گر انتخاب می شد و نحوه انجام فراخوان به چه صورت بوده است؟
در گذشته بیمه گرها با نمایندگان وزارت نیرو به یک عددی مورد توافق می رسیدند و بدلیل اینکه عمدتا بیمه گرها اطلاعاتشان بر سیستم چیره بود و تعیین کننده بودند. بدلیل اینکه سال گذشته ابتدای کار بود توانستیم مزایایی را برای همکاران در نظر بگیریم .
نهایتا در ادامه راه برای سال ۱۴۰۰ پس از تصویب مجامع عمومی شرکتها به ساتکاب ابلاغ شد که به نمایندگی از وزارت نیرو فراخوان مدیریت تجمیع بیمه ها را بعهده بگیرد. ساتکاب اقدام به فراخوان کرد و از بین کلیه بیمه ها با ارزیابی که صورت گرفت که شرکت های بیمه گر مورد ارزیابی قرار گرفتند و پس از ارزیابی اسناد لازم منتشر شد و بیمه گرها اعداد پیشنهادی خود را برای بیمه۱۴۰۱ -۱۴۰۰ ارائه دادند.

در اینجا لازم بود که دغدغه ها و نکات ویژه ای را برای طرح پیش بینی کنیم که در اسناد فراخوان مورد پیش بینی قرار گرفت و پس از ارزیابی های مختلف از لحاظ تعداد نمایندگی، سرمایه شرکت، توانگری مالی، خدمات خوب، مراکز درمانی طرف قرارداد از جمله آیتم هایی بود که مورد توجه قرار گرفت و نتیجتا فراخوان را برگزار کردیم.
در اینجا یک اتفاق بسیار مهم صورت گرفت، این فراخوان بدلیل اینکه رقابت ایجاد می کرد اغلب بیمه گرها در یک اقدام عجیب همگی یک قیمت را اعلام کردند و چند شرکت دیگر قیمتهای واقعی را اعلام کردند. ما بدنبال کاهش هزینه های کارکنان و بازنشستگان وزارت نیرو بودیم تا خدمات افزایش پیدا کند و منجر به همین اقدام شد.

برای کارکنان و بازنشستگان چه نتایجی دارد؟
در یک جمله برای همکاران شاغل و بازنشسته، «خدمات بسیار بهتر با حق بیمه مناسبتر» .

با تجمیع چه تغییراتی انجام پذیرفت؟
قبل از تجمیع در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ مدیریت بیمه ها به صورت غیرمتمرکز بود، همانطور که بیان شد تورم و حق بیمه متناسب هم افزایش پیدا می کرد لیکن در سال جاری با مدیریت متمرکز رشد قیمت بسیار کمتر و خدمات ارزنده تر شده است.
در سالهای گذشته از اموال و تاسیسات برای بیمه استفاده نمی شد ولی در سال ۱۴۰۰ استفاده می شود که باعث کاهش هزینه ها و افزایش خدمات شد. در گذشته ما توازن خدمات بیمه در یک استان و در مناطق نداشتیم در یک استان شرکت های آب و برق بیمه های متفاوتی را داشتند.

ولی در حال حاضر دیگر در هر استان بیمه ها یکسان خواهد بود و خدمات هم یکسان خواهد شد. طرف های قرارداد به جای اینکه پراکنده باشند حالا متمرکز شدند و خدمات بهتری را به همکاران در پیش خواهیم داشت که خودش کمک کننده خواهد بود تا مراکز درمانی ویژه ای را هم برای همکاران در آینده در نظر بگیریم.

در گذشته تنوع بیمه و خدمت به شرکت های تابعه استانی چون پراکنده بود باعث ناراحتی همکاران می شد. با این مقایسه بعضی از شرکت ها از امکانات و رفاهیات زیادی برخوردار می شدند و این تجمیع باعث یکسان شدن شرایط برای تمامی شرکتها شد.در گذشته اگر اموال ما به طور پراکنده بیمه می شد از خدمات استفاده نمی شد از منافع بهره برده نمی شد ولی این بار چون مدیریت یکپارچه شد ما با بیمه ها در منافع شریک می شویم . این قانون بیمه مرکزی ایران است و این خودش بسیار کمک کننده است .

اگر قرار بود مانند گذشته اقدام شود امروز بیمه چگونه بود؟
در طی سه سال یعنی از سال ۹۸ به ماقبل هزینه عینک و دندان برای همکاران ثابت بود. دندانپزشکی برای هر خانواده دو میلیون تومان بود ولی در سال گذشته و در حال حاضر هزینه دندان برای هر نفر سه میلیون تومان یعنی بُعد خانواده، در وزارت نیرو ۳٫۴ است خانواده ای که دو میلیون تومان به عنوان دندان دریافت می کرد الان با بُعد ۳٫۴ ،ده میلیون و دویست هزار تومان دریافت می کند. که با این حساب خدمات متوسط دندان پنج برابر شده است .

انحصار در بین سه بیمه گر همیشه وجود داشت ولی دیگر انحصار شکسته شده و هر سال با یک یا چند بیمه گر در صورت خدمات بهتر قرارداد بسته می شود. قبلا آمار اطلاعات درمان و اموال وجود نداشت ولی از امسال به بعد این امکان فراهم شده است.
لازم به توضیح است که قبلا بر اساس مذاکره و توافق انجام می شد ولی الان فراخوان و رقابت می باشد که رقابت به نفع همکاران ما و به نفع صنعت آب و برق می باشد .

برای کارکنان و بازنشستگان چه نتایجی دارد؟
حق بیمه پیشنهادی بیمه گر در سال گذشته اگر قرار بود بر اساس همان توافقات پیش برویم هزینه هنگفتی را برای همکاران ما و بازنشستگان و همچنین وزارت نیرو بهمراه داشت ولی با دخالت و با ماموریتی که وزارت نیرو گرفت و ساتکاب مجری آن شد، سال گذشته حدود ۲۵۹ میلیارد تومان صرفه جویی کردیم .

امسال که فراخوان گذاشته شده است حدودا ۳۳۱ میلیارد تومان، کاهش هزینه و صرفه جویی برای همکاران داشتیم که با جمع عدد ۳۳۱ و ۲۵۹ ، حدود ۵۸۰ یا ۵۹۰ میلیارد تومان کاهش هزینه داشتیم یعنی امسال قرار است که ۱۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد بسته شود، چیزی بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان باید قرارداد بسته میشد که این هزینه بایستی بین خانواده ها تفکیک میشد.( اعم از کارکنان و بازنشستگان و بخشی هم خود شرکت ها و ادارات و سازمانهای وزارت نیرو، پس هزینه کاهش یافته و منافع و خدمات برای همکاران افزایش داده شد).

آیا ساتکاب به جای شرکت ها قرارداد می بندد؟
خیر ، استقلال شرکت ها به هیچ عنوان مخدوش نمی شود شرکت ها خودشان قرارداد را می بندند.

جهت حل مشکل خدمات آنلاین ۲۴ ساعته چه کاری انجام شده است؟
در امسال یکسری اتفاقات جدیدتری را تمهید کرده ایم که در آن همکاران می توانند اپلیکیشن موبایلی داشته باشند به جای اینکه اسناد پزشکی را به صورت حضوری به نمایندگی بیمه تحویل دهند از طریق موبایل ارسال کنند که بر حسب مدارک، سنجش های لازم صورت می گیرد. در گذشته عادت داشتیم به نمایندگی بیمه مراجعه کنیم ولی با سیستم امروز ارتباطی و الکترونیکی که پیشرفت کرده دیگر نیازی به حضور در نمایندگی جهت تحویل نیست خود موبایل نقطه تماس همکاران و بازنشستگان با بیمه گرهاست. درگذشته اگر قرار بود همکاری، در نیمه شب و روزهای تعطیل دچار مریضی شود و نیاز به مراکز درمانی پیدا کند، امکان تماس نبود اما در روش جدید، مرکز تماس ۲۴ ساعته آنلاین رو برقرار شده است.

آیا می توان از منافع و گردش مالی این پرتفوی بزرگ بهره گرفت؟
در گذشته از گردش مالی بیمه هیچ بهره ای نمی بردیم ولی با توافق صورت گرفته از گردش مالی بیمه تسهیلات ارزان قیمت هم برای همکاران ما انشااله انجام خواهد شد و قول گرفته شده که در مراحل بعد محاسبه شود.

آیا مراکزی برای خدمات بهتر درنظر گرفته شده است؟
در گذشته مراکز درمانی ویژه برای صنعت اب و برق نداشتیم ولی در آینده ای نزدیک و در هر مرکز استان و در شهر های پرجمعیت و یا جاهایی که ضرورت دارد حتما این را پیش بینی کردیم و راه اندازی خواهیم کرد .

اگر بخواهید منافع طرح را بگویید چه نکات بارزی وجود دارد؟
رشد هزینه پرداختی حق بیمه کاهش پیدا کرد.
خدمات افزایش یافت مانند:هزینه های دندان پزشکی، عینک.
بازنشستگان از سال گذشته و امسال هزینه های دندان پزشکی و عینک دریافت می کنند که در سالهای گذشته خدماتی دریافت نمی کردند.
خدمات بیمه ای بهتر بطور شبانه روزی دریافت میگردد.

آیا برای نیروهای شرکتی هم فکری کرده اید؟
شرکت های بیمه گری که قرار شده قرارداد بسته شود برای نیرو های شرکتی هم بیمه تکمیلی در نظر گرفتیم برای بیمه های آتش سوزی و خسارت مسکن و خودروهای شخصی در حال مذاکره هستیم که بیمه های ویژه و قیمت ویژه با تخفیف خوب دریافت کنیم.

از چه تاریخی اجرایی میگردد؟
ما وظیفه داشتیم فراخوان را برگزار و نتیجه را اعلام کنیم و پس از تایید معاونت محترم تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو عملیات مدیریت تجمیع بیمه ها را به اجرا بگذاریم و در حال حاضر منتظر ابلاغ می باشیم.