این نسل از مشتریان سینا به واسطه ظهور پدیده‌هایی از جمله اینترنت، شبکه‌های پهن‌باند، شبکه‌های اجتماعی و راهکارهای پردازش داده، انتظارات بیشتری از بانک خود دارند و به دنبال راحتی، محصولات شخصی‌سازی شده و برطرف‌سازی انواع نیازهای روزانه خود هستند.

به گزارش درآمد نیوز ، این نسل از مشتریان به واسطه ظهور پدیده‌هایی از جمله اینترنت، شبکه‌های پهن‌باند، شبکه‌های اجتماعی و راهکارهای پردازش داده، انتظارات بیشتری از بانک خود دارند و به دنبال راحتی، محصولات شخصی‌سازی شده و برطرف‌سازی انواع نیازهای روزانه خود هستند.

پژوهش های مختلف جهانی اثبات کرده اند که صنعت بانکداری در رتبه دوم صنایع از لحاظ بلوغ دیجیتال قرار گرفته است که نشان می‌دهد تا چه اندازه بانک‌های جهان، تهدیدات ناشی از دیجیتالی شدن را جدی تلقی کرده‌اند و گام‌های بزرگی در این راه برداشته‌اند.

بر اساس پیش‌بینی گزارش‌های مؤسسات معتبر، دیجیتالی شدن روند غالب آینده صنعت بانکداری است و بانک‌ها برای بقا در عصر دیجیتال، چاره‌ای جز تغییر مدل کسب‌وکار خود مبتنی بر روندهای دیجیتال ندارند.

برای قرن‌ها، مدل‌های کسب‌وکار بانک‌ها در محوریت مشخص و ثابتی قرار داشته است. در سال‌های اخیر، روندهای فناوری، مدل سنتی کسب‌وکار بانک‌ها را با چالش روبرو کرده است.

خیز بلند بانک سینا برای ایجاد تحول در مدل کسب وکار

دیجیتالی شدن، زنجیره ارزش سنتی بانک‌ها را بر هم زده و نقش سنتی بانکداری را در معرض تهدید و تغییر قرار داده است. فینتک‌ها و پلتفرم‌های نوظهور دیجیتال، فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی را برای صنعت خدمات مالی پدید آورده‌اند.

در ایران نیز چندسالی است که تب تحول دیجیتال به صنعت بانکی رسیده و بانکها درصدد هستند با ایجاد نوآوری و تغییر در مدل های کسب و کار، سهم بازار خود را در میان سایر رقبا و شرکای تجاری تنوع و توسعه بخشند.

بانک سینا نیز به عنوان یکی از بانکهای جوان صنعت بانکداری ایران در سالهای اخیر تحرک و اقداماتی در حوزه پیوستن به قطار بانکداری دیجیتال صورت داده و با تنوع بخشی خدمات فناورانه خود تلاش داشته تا از این قطار پرشتاب عقب نماند اما ارائه خدمات در بسترهای فناور محور تنها ضرورت توسعه و توفیق در بانکداری دیجیتال نیست و بانک باید علاوه بر این، بازنگری های جدی نیز در مدل های کسب و کاری خود انجام دهد.

از همین روست که به نظر می رسد بانک سینا در این زمینه با تحولات تازه ای روبه رو است و به تازگی سرپرست این بانک از آغاز تدوین برنامه تحول کسب‌وکار آن خبر داده است.

به گفته غلامرضا فتحعلی، “بانک سینا برای گذار از بانکداری سنتی به بانکداری مدرن، نیاز به تغییر و بازنگری در فرآیندها، زیرساخت‌ها و محصولات دارد که همه این‌ها باید متناسب با برنامه کسب‌وکار بانک باشد. در تدوین مدل کسب‌وکار بانک سینا به پرسش‌های اساسی پاسخ داده می‌شود که این پرسش‌ها مشخص می‌کنند اولویت‌های بانک در جذب مشتری، طراحی و ارائه محصولات و کانال‌های ارائه خدمات کدامند.”

تغییر مسیر حساس بانک سینا از بانکداری سنتی به بانکداری جدید
شاید بتوان این مرحله را یکی از حساسترین و چالش برانگیزترین مراحل عمر این بانک دانست. بانک سینا که به عنوان دارایی موثر بنیاد مستضعفان و با سهامداری عمده این نهاد سنتی در ایران شناخته می شود به نظر می رسد در تلاش است با پوست اندازی جدید در فعالیت های بازار خود، ضریب نفوذ بیشتری در بازار بانکی و اقتصاد کشور به دست آرود. بهرحال نباید فراموش کرد صنعت بانکداری در ایران امروز بیش از هر زمان دیگری با بهره‌گیری از پتانسیل اینترنت و توسعه‌ی روش‌های جدید و سودآور در کسب‌وکار ، ظرفیت تحقق مزایای رقابتی بسیاری را کسب کرده و در حال حاضر، بانکهای کشور چشم‌انداز بسیار متفاوتی را پیشِ روی خود مشاهده می‌کنند. بانک سینا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

البته که بانک سینا از منظر نسبت‌های احتیاطی، نسبت کفایت سرمایه، نسبت مطالبات غیرجاری و. سایر شاخص های مالی در میان بانکهای ایرانی در وضعیت مطلوبی قرار دارد اما تغییرات فضای کسب و کار از جمله ورود رقبای جدید و بازیگران غیرسنتی در حوزه خدمات مالی، تغییرات رگولاتوری، پیشرفت های فناورانه و تغییر ذائقه مشتریان چالش‌هایی را با خود به همراه می‌آورند که حل آن‌ها نیازمند برنامه‌ریزی است. بدیهی است که مدل‌های کسب‌وکار و مولفه‌های آن‌ها در راستای پاسخ‌گویی به این محرک‌های تغییر باید مورد ارزیابی مجدد واقع ‌شوند و بانک‌ سینا نیز از این حیث متفاوت نخواهد بود.

در عین حال بانک سینا با توجه به ساختار چابک و زیرساخت های در اختیار، از جمله بانکهایی است که اتفاقا می تواند این تغییر پارادایم را به سرعت و دقت در مدل کسب و کار خود پیاده سازی کند. همانطور که سرپرست این بانک نیز تاکید کرده علاوه براینکه سهم بازار بانک سینا در بازار پول باید افزایش یابد، باید از بانکداری سنتی به سمت بانکداری جدید و سرویس‌محوری حرکت پرشتاب تری در پیش گیرد و با ارائه خدمات و محصولات متنوع، تقویت زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک در جهت افزایش سهم منابع بانک گامهای موثرتری بر دارد.

بر همین اساس پیشنهاد می شود بانک سینا با توجه به نقاط قوت و ضعف فعلی، موضوعاتی از جمله تجربه دیجیتال مشتری، داده و تحلیل داده، اومنی چنل ، دیجیتالی کردن فرآیندها، توسعه زیرساخت چابک، محتوای دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی، بانکداری مبتنی بر تلفن همراه، پرداخت دیجیتال و نوآوری باز به عنوان ابعاد بانکداری دیجیتال تدوین مدل جدید کسب و کار خود را بازنگری و تدوین نماید./ منبع خبر: تیتر ۲۰