دردسر مسافران ایرانی در فرودگاه روسیه، به جریان افتادن دوباره هتل در حریم ارگ کریمخانی و درخواست از رئیس جمهور برای انتخاب درست وزیر میراث از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در هفته بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته پس از اینکه کشورها در حال برنامه ریزی برای جذب گردشگران هستند از آلمان خبر رسید که براساس تصمیم سنای برلین، از چهارم ژوئیه سال جاری، ورود به موزه‌های پایتخت آلمان در اولین یکشنبه هر ماه رایگان خواهد بود.

از ماه ژوئیه، موزه‌های شهر برلین در اولین یکشنبه هر ماه، رایگان خواهد بود. هدف از اجرای چنین طرحی این است که افراد با هر سطح درآمدی در برلین بتوانند از موزه‌های این شهر بازدید کنند. این طرح که سال‌ها به دلیل مخالفت بسیاری از نمایندگان سنای برلین مسکوت مانده بود، بالاخره در سنا تصویب شد. مخالفان این طرح معتقد بودند که فروش بلیط در موزه‌ها می‌تواند بخشی از هزینه نگهداری آن‌ها را تأمین کند.

این در حالی است که ورود رایگان افراد به موزه‌ها چنین شانسی را از مسئولان آن‌ها خواهد گرفت. با این وجود بسیاری از نمایندگان سنا برلین معتقد بودند که اگر موزه‌ها یک بار در ماه نیز رایگان باشند، گروه‌های بیشتری از شهروندان می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. آن‌ها مدعی بودند که بخشی از مردم شهر برلین به دلیل هزینه بالای بلیط موزه‌ها، از رفتن به آن‌ها خودداری می‌کنند.

بسته بودن مرزهای گردشگری مالزی/ نیاز به مطالعات تطبیقی واکسن

بسته بودن مرزهای گردشگری مالزی

کاردار سفارت مالزی در ایران با بیان اینکه مرزهای این کشور به روی گردشگران بین المللی بسته است، گفت: باید مطالعات تطبیقی درباره واکسن ایرانی انجام شود تا پذیرای مسافران ایرانی باشیم.

نشست خبری کاردار سفارت مالزی در ایران با حضور خبرنگاران گردشگری در محل سفارت مالزی در ایران برگزار شد. در این نشست محد نظام بن حلیمی دبیر اول سفارت و کاردار سفارت مالزی درباره برنامه‌های این کشور در حوزه جذب گردشگر در دوران پساکرونا بیان کرد: در ماه دسامبر ۲۰۲۰ نخست وزیر مالزی طرح گردشگری ملی ۲۰۲۰-۲۰۳۰ را راه اندازی کرده است، این سیاست بر تقویت حفظ رقابت، ترغیب گردشگری پایدار و کامل به همراه برنامه‌ریزی برای جلوگیری از مخاطرات تاکید می‌کند.

وی گفت: مالزی برنامه‌های روزانه فرهنگی و نمایشگاهی در آمفی تئاتر غرفه مالزی در نمایشگاه ۲۰۲۰ دوبی برگزار می‌کند. در طول این برنامه‌ها بازدیدکنندگان نظری اجمالی اما جذاب از چگونگی کسب عنوان آسیای واقعی توسط مالزی، فرهنگ گوناگون و مردم دارای چند قومیت و ملیتی که به صورت برابر کنار هم زندگی می‌کنند و در توسعه و پیشرفت ملت سهیم هستند را کسب می‌کنند.

محد نظام بن حلیمی گفت: با توجه به بازار ایران و به محض بازگشایی مجدد مرزها، در صدد برگزاری سمینارهای جبرانی در سراسر ایران در قالب سمینارهای تجاری B2B مابین فروشندگان و سازمان‌های وابسته و سمینارهای B2C مختص مشتریان به مقصد مالزی هستیم.

کاردار سفارت مالزی در ایران بیان کرد: به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۵ سفرها به حالت عادی بازخواهد گشت و متعاقباً خاورمیانه یکی از بازارهای مهم ما خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره میزان خسارت صنعت گردشگری مالزی از زمان شیوع ویروس کرونا گفت: ورودی گردشگران بین‌المللی به مالزی حدود ۸۳ درصد کاهش در سال ۲۰۲۰ را به دنبال داشته است. این رقم معادل ۴ میلیون ورودی در مقایسه با ۲۶ میلیون ورودی سال ۲۰۱۹ است. سقوط این سفرها ضرری حدود ۷۳ میلیارد رینگیت از درآمدهای گردشگری این کشور را به دنبال داشته است.

فرمانده جدید یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی معرفی شد

مراسم تکریم سردار امیر رحمت‌اللهی فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معارفه سردار سرتیپ دوم پاسدار حسن مهری با حضور وزیر میراث‌فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ۱۸ استان کشور به صورت ویدئو کنفرانس حضور داشتند و علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هر شی‌ء تاریخی که از کشور خارج یا تخریب می‌شود در حقیقت یک قطعه از تاریخ کشور از بین می‌رود. در موزه‌ها تنها اشیا را به نمایش نمی‌گذاریم بلکه تاریخ را نیز روایت می‌کنیم، در تمام موزه‌های دنیا در کنار نمایش آثار، اسناد تاریخی را نیز به نمایش می‌گذارند.

حکم انتصاب سردار حسن مهری به عنوان فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مدت سه سال به امضای سردار اشتری توسط سردار معصوم بیگی رئیس پلیس پیشگیری ناجا اهدا شد. در ادامه نیز سردار معصوم بیگی لوح سپاس به سردار رحمت‌اللهی اهدا کرد.

تعیین تکلیف مسافران ایرانی در روسیه/مسافران دیپورت نشدند

تعیین تکلیف مسافران ایرانی در روسیه

این هفته خبر رسید مسافران ایرانی که مرزبانی روسیه به مدارک و اهداف سفرشان شک کرده بود؛ پس از سه روز معطلی در فرودگاه مسکو به ایران برگشتند، درحالی که مهر دیپورت روی پاسپورت آنها زده نشده است.

۳۷ مسافر ایرانی روزهای اخیر به روسیه سفر کردند آنها از طریق یکی از آژانس‌های مسافرتی معتبر که در حال حاضر تور روسیه برگزار می‌کند، اقدام به گرفتن بلیت مسابقات یورو ۲۰۲۰ و فن آی دی و در قالب پکیج تور روسیه کردند.

بسیاری از آنها با یک پرواز ایرانی توانستند از مرز روسیه و فرودگاه مسکو عبور کنند اما عده‌ای از آنها که با پرواز روسی در زمین مسکو نشسته بودند، به مشکل برخورد کردند. گویا پلیس مرزبانی فرودگاه مسکو به مدارک مسافران ایرانی شک کرده و اجازه نداده که آنها وارد خاک روسیه شوند.

مسافران ایرانی که در میان آنها سالمند و کودک نیز بود، حدود ۱۹ ساعت در راهرو منتظر ماندند. طبق گفته مدیرعامل آژانس مسافرتی؛ آنها بدون هیچ آب و غذایی در این بخش از فرودگاه منتظر مانده بودند. حتی به همکاران ما اجازه نمی‌دادند که غذا برای این افراد برده شود. این مسافران سه روز در فرودگاه معطل مانده بودند.

وی با بیان اینکه مسافران ایرانی در فرودگاه در وضعیتی قرار داشتند که بیشتر به بازداشت شبیه بود به خبرنگار مهر گفت: زمانی که چنین مشکلی پیش می‌آید معمولاً سفارت ایران در روسیه باید کمک کرده تا شأن ایرانی حفظ شود و مشکل آنها را برطرف کند. اما متأسفانه کمکی نکرد.

در این میان سفارت ایران در روسیه چند بیانیه صادر کرد. یک بار اعلام کرد که «آژانس‌های مسافرتی بلیت و فن آی دی غیرقانونی فروخته‌اند. مرزبانی هم با ادعای جعلی بودن فن آی دی و اختصاص یک بلیت به چند نفر مانع از حضور این افراد در مسکو شده‌اند. این اقدام با شیوع ویروس در روسیه و تلاش چند ایرانی برای عبور از مرز روسیه به سمت اروپا همزمان شده و در نتیجه مرزبانی سخت گیری های خود را افزایش داده است.»

زمینه حضور ضابطه‌مند گردشگران خارجی در کشور فراهم می‌شود

معاون گردشگری گفت: با توجه به احتمال بازگشایی کنترل‌شده مرزهای بین‌المللی به روی گردشگران ظرف روزهای آینده، لازم است زمینه حضور ضابطه‌مند گردشگران خارجی در استان‌های کشور فراهم شود.

ولی تیموری در نشست مجازی با مدیران کل و معاونین گردشگری استان‌های کشور که با هدف هماهنگی و برنامه‌ریزی به منظور حضور شایسته در نمایشگاه گردشگری اکسپو دبی ۲۰۲۱ برگزار شده بود؛ گفت: رویداد مهم و جهانی اکسپو دبی از دو منظر معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و نیز بهره‌مندی از فرصت نزدیکی ایران با محل برگزاری این رویداد به منظور جذب گردشگران خارجی شامل بازدیدکنندگان و غرفه داران رویداد مذکور در دستور کار قرار دارد؛ از این رو با توجه به احتمال بازگشایی کنترل‌شده و تحت نظارت مرزهای بین‌المللی به روی گردشگران ظرف روزهای آینده، لازم است زمینه حضور ضابطه‌مند گردشگران خارجی در استان‌های کشور فراهم شود.

معاون گردشگری کشور گفت: در آستانه بازگشایی مرزهای کشور به منظور تسهیل ورود و خروج گردشگران خارجی در ماه آینده، لازم است ادارات کل استانی در تعامل با فعالین بخش خصوصی با هدف معرفی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مقصد گردشگری ایمن؛ نظارت جدی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأسیسات گردشگری سراسر کشور را در دستور کار قرار دهند.

معاون گردشگری کشور افزود: نیاز است با توجه به نزدیکی زمان برگزاری رویداد اکسپو ۲۰۲۱ دبی و به طور کل فراهم آمدن امکان حضور گردشگران خارجی در کشور، استان‌هایی که مقصد گردشگران ورودی هستند؛ با تاکید، رصد و نظارت متوالی رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در مراکز و واحدهای گردشگری کشور، آموزش مجدد به ذی‌نفعان و بخش خصوصی مرتبط و نیز بهره‌برداری از اقلام تبلیغاتی متناسب برای متقاعدسازی جهت جلب اعتماد گردشگران، آمادگی لازم را برای شروع مجدد گردشگری بین‌المللی به صورت محدود و کنترل شده داشته باشند.

تخریب تدریجی دستکندهای خانه باغ قجری در ابرکوه

تخریب تدریجی دستکندهای خانه باغ قجری در ابرکوه

خانه باغ قجری و ثبت ملی شده مریم خانم سالاری در شهرستان ابرکوه به تدریج تخریب می‌شود. عملیات تخریب عمدی بخشی از دستکندهای نزدیک به آن از چند روز پیش آغاز شده است.

خانه باغی در محله نظامیه شهرستان ابرکوه در استان یزد وجود دارد که به نام مریم خانم سالاری از خوانین ابرکوه شهرت دارد و از آنجا که در دوره قاجار ساخته شده، با شماره ۱۳۷۱۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در عرصه این خانه عوارض طبیعی یا همان دست کند هایی وجود دارد که در واقع تخته سنگ‌های قدیمی به قدمت میلیون‌ها سال هستند که به عنوان دیوار استفاده شده‌اند. محلی‌ها به این دستکندها تخته دیو هم می‌گویند.

این دست کنده‌ای تاریخی جزو بافت تاریخی بوده و بخشی از خانه به شمار می‌آیند. سه سال پیش بخشی از این دست کندها تخریب شده بود ولی هنوز تکه‌هایی از آن باقی مانده است. مهم‌تر آنکه این دستکندها از لحاظ زمین شناسی بسیار ارزشمند هستند و نگهداری از آنها قطعاً باید با دقت بیشتری انجام شود.

تخریب تدریجی دستکندهای خانه باغ قجری در ابرکوه

در روزهای اخیر فعالان و دوست داران میراث فرهنگی به خبرنگار مهر اطلاع دادند که تخریب این دست کندها به عنوان بخشی از محوطه خانه، به طور عمدی در حال تخریب است. اما با اعتراض فعالان میراث فرهنگی مدتی متوقف شده و لودرها پارک شده‌اند اما هر از گاهی به کار می‌افتند. این فعالان می‌گویند که تخریب کنندگان قصد دارند با تخریب این بخش از دیوارها، حدود سه متر به فضای باغ اضافه کنند آن هم به این بهانه که دیوار احتمال ریزش دارد. این باغ قرار بود توسط اداره کل میراث فرهنگی خریداری شود اما در نهایت این اقدام انجام نشد.

وزیر میراث فرهنگی با مشورت بخش خصوصی انتخاب شود

در این هفته رئیس جامعه هتلداران ایران از رئیس جمهور منتخب خواست برای انتخاب وزیر میراث فرهنگی با بخش خصوصی بیشترین مشورت انجام شود.

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد، با تبریک به آیت الله سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدهم نوشت: گردشگری و به طور مشخص صنعت هتلداری ایران این انتخابات را به فال نیک می‌گیرد. نظر به اتفاقات فرساینده ای که برای صنعت گردشگری در سال‌های گذشته اتفاق افتاد ما از دولت سیزدهم انتظارات زیادی داریم، با توجه به اشارات و تأکیدات آیت الله رئیسی بر اهمیت صنعت گردشگری در جریان تبلیغات انتخاباتی توقع داریم در زمان تصدی ایشان به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور شاهد روزهای پررونقی برای این صنعت مهم پویا درآمدزا و اشتغال آفرین باشیم.

آیت الله رئیسی نیک می‌دانند که رونق صنعت گردشگری میسر نمی‌شود مگر در سایه تعامل ویژه دولت با بخش خصوصی. این توجه از همین حالا که هنوز مراسم تنفیذ رئیس جمهور آینده برگزار نشده باید آغاز شود، گردشگری در کابینه دولت یک وزارتخانه دارد و انتظار می‌رود این بار برای انتخاب وزیر بخش خصوصی بیشترین مشورت را به رئیس جمهور بدهد.

هتلی که آسمان میراث ملی شیراز را زشت کرد؛ ۲۰ ساله شد!

فعالان بخش خصوصی به عنوان کسانی که به طور حرفه‌ای با صنعت گردشگری سر و کار داشته‌اند و با کورترین نقاط این صنعت هم آشنایی دارند ملاک‌ها و معیارهای انتخاب یک وزیر شایسته را دقیق می‌شناسند بنابراین جا دارد که هم در انتخاب وزیر و هم سایر مدیران ذی ربط وزارتخانه از ظرفیت‌های علمی و حرفه‌ای بخش خصوصی استفاده شود.

هتلی که آسمان میراث ملی شیراز را زشت کرد؛ ۲۰ ساله شد!

وقتی کلنگ هتل آسمان شیراز در خیابان رودکی زده شده جایی که تنها صد متر از ارگ کریم خانی فاصله دارد؛ کسانی بر مسند مسئولیت نشسته بودند که الان مدعی حفاظت از میراث فرهنگی هستند. البته که در آن زمان قرار بود این هتل تنها ۶ طبقه داشته باشد اما هر بار رشد کرد!

مالک به کمیسیون ماده صد جریمه ارتفاع را پرداخت کرد و توانست ارتفاع را تا ۱۴ متر بالا ببرد. سپس میراث فرهنگی هم با ۶۴ متر ارتفاع موافقت کرد. وقتی این طبقات به عدد ۱۸ رسید، مسئولان بعد از سر و صدای دوست داران میراث فرهنگی به این فکر افتادند که در روند توقف رشد این هتل دخالت کنند. در بهار سال ۹۴ شورای عالی معماری و شهرسازی مجوز تخریب چهار طبقه از این هتل را صادر کرد، این حکم هیچ وقت کاملاً اجرا نشد با این وجود شهرداری شیراز دو متر را تخریب کرد نه چهار طبقه را. بنابراین همچنان این هتل منظر ارگ زندیه را تحت تأثیر قرار داد. طی سال‌های اخیر یک بار دیگر نام این هتل بر سر زبان‌ها افتاد. وقتی که در سال ۹۸ آتش گرفت. خاموش کردن آتش بیشتر از ۱۴ ساعت طول کشید.

پس از آن در دی ماه سال ۹۹ معاون گردشگری استانداری فارس گفت که باید پروانه ساخت این هتل به خاطر حادثه آتش سوزی سال ۹۸ بازنگری شود. علی نقی طبیب لقمانی گفته بود: در زمان تجدید پروانه، چه برای مرمت و مقاوم‌سازی یا بازسازی مجدد بنا، رعایت ارتفاع نیز مد نظر قرار خواهد گرفت.

مسئولان میراث‌فرهنگی و شهرداری شیراز مخالفت خود را اعلام کرده‌اند و در نامه‌ای مجوز این هتل با ارتفاع ۵۰ متر را تخلف دانسته، با این حال مالک هتل حاضر به پذیرش این تخلف نیست و تاکید دارد که تمامی ارگان‌ها مجوز ساخت هتل آسمان را تأیید کرده‌اند. این تأیید او از آنجا نشأت می‌گیرد که با ارتفاعی غیر از این موافقت شده بود.

حالا مشکل آسمان مجموعه ارگ کریمخانی با این هتل حل نشده ولی باز هم سر زبان‌ها افتاد این بار با یک کارزاری که از سوی فعالان و دوست داران میراث فرهنگی نوشته شده و خواستار امضا و توجه به آن هستند. معلوم نیست این کارزار تا کجا پیش می‌رود اما آنچه مهم است احترام نگذاشتن سرمایه گذاران بخش خصوصی به حریم آثار تاریخی و اصرار آنها بر تجاوز به حریم منظری آثاری مانند ارگ کریمخانی است.

از طرفی این دیدگاه مطرح می‌شود که آیا مجموعه ارگ کریمخانی که اکنون بحث ثبت جهانی آن مطرح است، با وجود این آسمان خراش زشت، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد یا نه. در این باره شاید بهتر از هر کسی کارشناسان کمیته میراث تاریخی یونسکو هستند که بعد از بررسی می‌توانند بگویند این یک ایراد است که نمی‌توان با آن ارگ کریمخانی را ثبت کرد یا اینکه چون قبل از ثبت جهانی، قد این هتل رشد کرده، با همان شرایط در فهرست جهانی قرار خواهد گرفت. حتی اگر هیچ مشکلی نیز وجود نداشته باشد اما همگی بر این باور هستند که آسمان میراثی شیراز زشت شده است.