فناوری تولید فولاد در کشور ما از فناوری‌های رایج در دنیا که به روش کوره بلند است، متفاوت است، بنابراین در زمینه تولید فولاد سبز، چند گام جلوتر از دنیا هستیم.

به گزارش درآمد نیوز «محمدیاسر طیب‌نیا» مدیرعامل فولاد مبارکه در گفتگو با «می‌متالز» درباره تولید فولاد سبز در ایران عنوان کرد: فناوری تولید فولاد در کشور ما از فناوری‌های رایج در دنیا که به روش کوره بلند است، متفاوت است، بنابراین در زمینه تولید فولاد سبز، چند گام جلوتر از دنیا هستیم.

طیب‌نیا در ادامه با اشاره به این موضوع که ما در شرکت فولاد مبارکه به‌دنبال تولید فولاد سبز هستیم، خاطرنشان کرد: در فولاد مبارکه با توجه به این موضوع که در زمینه انرژی سبز و انرژی تجدیدپذیر اقدامات ارزشمندی را آغاز کرده‌ایم، از این‌رو می‌توانیم عنوان کنیم که از رقبای علمی خود جلوتر هستیم، چراکه گام نخست در زمینه فولاد سبز، تولید انرژی سبز و تجدیدپذیر است.

گام دوم در این زمینه، به کارگیری فناوری است که در این راستا باید فناوری‌هایی را به کار بگیریم که سبب کاهش گاز co۲ شود، این در حالی است که صاحبان فناوری هنوز دستاورد جدی در این حوزه نداشته‌اند؛ بنابراین در کشور در حوزه تولید هیدروژن با هزینه پایین و هم کاربرد و استفاده آن در احیای مستقیم باید اتفاق‌هایی رقم بخورد تا به تولید فولاد سبز نزدیک‌تر شویم. ما نیز هم‌راستا با سایر شرکت‌های فولادی، اقدامات تحقیق و توسعه خود در این حوزه را آغاز کرده‌ایم. شرکت پشتیبانی و نوآوری فنی ما، در این راستا ماموریت ویژه‌ای را دنبال می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که طرح ورق هسته‌ای به کجا رسید، گفت: توافقی با ایران‌ ترانسفو انجام دادیم. در حقیقت مشارکتی را آغاز کردیم و مراحل کارشناسی کار در حال دنبال شدن است و زمانی که جزئیات طرح آماده و مکان‌یابی مشخص شود، جزئیات بیشتر آن را اعلام خواهیم کرد. مواد اولیه آن باید در مجموعه‌های فولاد مبارکه تامین شود و کارشناسان باید تعیین کنند که بهترین مکان‌یابی برای آن کجاست. پس از آن امیدواریم مراحل اجرایی کار را آغاز کنیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین در پاسخ به این پرسش که سرمایه‌گذاری در حوزه گاز به کجا رسید، گفت: فاز مهندسی آن پروژه انجام شده است و هم‌اکنون منتظر شرکت ملی گاز ایران هستیم که قرارداد نهایی را با آن‌ها منعقد کنیم و در نوع قرارداد مذاکره‌هایی با یکدیگر در حال انجام داریم. امیدواریم در اولین فرصت این موضوع را نهایی کنیم و در شش ماه دوم وارد فاز اجرایی شویم.

منبع خبر: می‌متالز