منتخب شورای شهر گفت: پروژه‌ هایی مثل خط شش و هفت مترو باقی مانده که اگر ما در دوره چهارم شورا شش ماه دیگر هم زمان داشتیم، تکمیل می‌ شد و حتما در شورای ششم، به دنبال تکمیل آن خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چمران منتخب دوره ششم شورای شهر تهران، با اشاره به شاخص‌های انتخاب یک شهردار خوب، گفت: در این دوره، چند روز پس از انتخابات، به کمک افراد منتخب و با توجه به تجربه‌ای که از دوره‌های قبلی حضورمان در شورای شهر داشتیم، به برنامه‌ریزی و پژوهش قبل از انتخابات پرداختیم تا برنامه جدیدی را در اختیار دوستان تازه وارد بگذاریم. گروهی برای تعیین شاخصه‌های یک شهردار خوب معین کردیم. درباره معیارهای انتخاب شهردار می‌توان گفت که او باید شخصی ولایی، انقلابی، دارای تجربه و تخصص، پاک‌دست، ساده زیست، مدیر و رهبر باشد. همچنین درباره مسائل اقتصاد شهری اطلاعات داشته و با پروژه‌های بزرگ شهر آشنا باشد.

وی به سایر اقدامات منتخبین این دورۀ شورای شهر اشاره کرد و گفت: یک گروه نه نفره شکل گرفت که بروند و با شهرداری تغییر و تحولاتی را انجام دهند. برنامه‌ای تنظیم و جلساتی مشخص شد تا شهردار و معاونین وی هر کدام در یک جلسه حضور یافته و در ابتدا شرح وظایف خود را برای اعضای شورای شهر اعلام کنند. سپس اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر و وضعیت فعلی شهر را در اختیارمان بگذارند. این برنامه‌ها تا ۱۴ مرداد دنبال خواهد شد. هفته‌ای حداقل سه برنامه برای خودمان در شورا هم تعیین کردیم تا برای شروع کار شورای جدید، آمادگی لازم داشته باشیم. همچنین از طریق مشارکت و تعامل مردم به‌خصوص شورایاران و کارمندان شهرداری، پیش از آغاز به کار شورای جدید، نکات و پیشنهاداتی به ما ارائه می‌شود.

منتخب شورای شهر تهران در برنامه «سلام تهران» با اشاره بر نظر خود نسبت به وضعیت فعلی شهر تهران بیان کرد: در این زمینه بهترین ارزیابی‌ها را مردم می‌توانند انجام دهند. ما در مقابل مردم و شایستگی آن‌ها، هیچ کاری انجام نداده‌ایم. آن‌چه که در این دوره انجام شده است، همان اقداماتی بوده که در پیش از دوره فعلی صورت گرفته بود. شورای فعلی اعتقادشان این بود که باید به سراغ پروژه‌های محله‌ای بروند. چون اقدامات بزرگی مثل پل و بزرگراه قبلاً انجام شده. این اقدامات قبلاً هم صورت می‌گرفت ولی در سایه پروژه‌های بزرگ به چشم نمی‌آمدند و شهردار رسماً برای افتتاح همه پروژه‌های کوچک حضور پیدا نمی‌کرد. اما در ابتدای ساخت پروژه‌ی بزرگی مثل بوستان ولایت که ۳۰۰ هکتار زمین لازم داشت. مقام معظم رهبری در آن‌جا حضور پیدا کردند و وعده افتتاح این پروژه در دو ماه به ایشان داده شد.

چمران تصریح کرد: بعد از پروژه بوستان ولایت، جنگل‌های شمال شرق تهران برای احداث بوستان الزهرا و یاس فاطمی با دستور رهبری از نهادهای نظامی، به شهرداری داده شد. افتتاح آن‌ها هم در مدت زمان کم اتفاق افتاد و توانستیم ۱۷۰۰ هکتار فضای سبز را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی با اشاره به پروژه‌های بزرگی مثل بزرگراه امام علی (ع) گفت: اکنون مردم به بزرگراه‌هایی مثل امام علی (ع)، یادگار امام و تونل نیایش عادت کرده و فکر می‌کنند که همیشه بوده است. آن‌ها فراموش کردند که شش سال پیش این بزرگراه‌ها وجود نداشت. اگر این‌ها نمی‌بودند، با وجود آلودگی هوا و معضل ترافیک، شاهد شرایطی سخت‌تر از این بودیم.

منتخب شورای شهر ششم ابراز داشت: در شورای آتی کم‌تر به این پروژه‌های بزرگ، نیاز است. زیرا آنچه باید صورت می‌گرفت را ما قبلاً انجام داده بودیم. پروژه‌هایی مثل خط شش و هفت مترو باقی مانده که اگر ما در دورۀ چهارم شورا شش ماه دیگر هم زمان داشتیم، تکمیل می‌شد. حتماً در شورای ششم، به دنبال تکمیل آن خواهیم بود.

چمران دربارۀ طراحی و تکمیل بزرگراه یادگار امام، خاطرنشان کرد: این بزرگراه از پروژه‌های بزرگی است که تا پایان خیابان امام خمینی تمام شده است در حالی که انتهای این پروژه باید تا آزادراه تهران ساوه، تهران قم و پل شهید کاظمی ادامه پیدا کند و در شاخه‌ای دیگر به میدان نه دی برسد. این پروژه در آبادانی محلات آن‌جا نیز مؤثر است. قاعدتاً باید با شهر مثل یک موجود زنده برخورد کرد و برای آبادانی آن تلاش کرد تا زخم بستر نگیرد، پویا بماند و از دنیا و تکنولوژی روز عقب نماند. باید برای هوشمندسازی شهر تلاش کرد تا از سفرهای درون شهری کاسته شود. به عنوان مثال کاری کنیم که از طریق فضای مجازی در منزل بتوان پروانه ساختمانی گرفت.

وی درباره قطعی برق در چند روز اخیر اظهار داشت: در برنامه دولت آمده بود که باید سالانه چند مگاوات به برق تولیدی کشور اضافه شود ولی این اتفاق رخ نداده است. دولت گفت باید برای کاهش آلودگی هوا تولید انرژی را از طریق انرژی‌های پاک ادامه دهیم اما متأسفانه اقداماتی برای آن هم انجام نداد. یکی از پارامترها برای بررسی میزان پیشرفت کشور، میزان برق تولیدی و مصرفی آن است.

چمران در پاسخ به این سوال که برنامه شورای ششم برای مدیریت مسائلی مثل آب و برق که در بسیاری از کشورهای دنیا به عهده شهرداری‌هاست، چه خواهد بود، گفت: هرج و مرج شهری باعث بسیاری از اتفاقات موجود می‌شود. ما به جز این موارد، به دنبال ۲۲ موضوع دیگر هم بودیم که حدود سال ۸۰ در هیئت دولت تصویب شد تا به شهرداری واگذار شود. ولی از نظر منطقی، تهیه و تولید برق و تأمین آب، بر عهده شهرداری نیست و وزارت‌خانه‌ها باید به دنبال ساخت این موارد بروند تا به میزان نیاز شهر پشت دروازه‌های شهر بیاورند. سپس شهرداری، وظیفه توزیع این منابع را می‌تواند به عهده بگیرد. البته آقای روحانی در دولت یازدهم، دو بار قول مدیریت یکپارچه شهری را به شهرداری دادند ولی به دلایلی هنوز این وعده عملی نشده است. عدم هماهنگی بین نهادهای شهری، موجب آسیب به مردم می‌شود.