در راستای ارتقاء و بهبود مستمر در نحوه ارائه خدمات غیرحضوری، امکان استعلام مراجع برون سازمانی در خصوص بررسی وضعیت بیمه‌ای افراد (بیمه‌شده و مستمری‌بگیر) از طریق درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به آدرس https:‏/‏/eservices.tamin.ir در بستر اینترنت فراهم شد.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در دستور اداری صادر شده از سوی دکتر مصطفی سالاری آمده است: در راستای ارتقاء و بهبود مستمر در نحوه ارائه خدمات غیرحضوری، امکان استعلام مراجع برون سازمانی اعم از مراجع قضایی و شبه قضایی، صندوق‌های بیمه‌ای، سازمان‌ها و نهادهای حمایتی و امدادی و … در خصوص بررسی وضعیت بیمه‌ای افراد (بیمه‌شده و مستمری‌بگیر) از طریق درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به آدرس https:‏/‏/eservices.tamin.ir در بستر اینترنت طراحی و آماده بهره‌برداری است و علاوه بر آن، استعلام وضعیت مزبور و ارائه نتیجه به مراجع برون سازمانی مورد نظر توسط اشخاص حقیقی میسر شده است.

 الف ‏-استعلام مراجع برون سازمانی

۱-      به منظور پاسخگویی به موسسات، سازمانها و نهادهایی که قبلاً به سامانه استعلام ارتباط بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی دسترسی داشته‌اند، اطلاعات کاربری مخاطبین موردنظر را از سامانه حساب مخاطبین به سامانه (account.tamin.ir) منتقل می‌شود.

۲-      پس از انتقال کامل اطلاعات کاربری، سامانه استعلام ارتباط بیمه‌ای (isinsured.tamin.ir) غیرفعال و از دسترس کاربران ذیربط خارج شده و هرگونه استعلام در خصوص وضعیت بیمه‌ای صرفاً از طریق درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی (eservices.tamin.ir) انجام خواهد شد.

۳-      نهادها و سازمان‌های ذیصلاح از طریق پنل مخصوص دستگاه‌های دولتی و مرجع استعلامات رسمی در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان امکان بهره‌مندی از این خدمت را خواهند داشت، لذا پس از اعلام نیاز دستگاه متقاضی، مراتب بررسی و در صورت تأیید و عقد تفاهم نامه دسترسی لازم فراهم خواهد شد.

۴-      تفاهم‌نامه‌هایی که تا پیش از این با سایر دستگاهها منعقد شده، کماکان معتبر بوده و مبنای استعلام مراجع ذیربط از طریق درگاه خدمات غیرحضوری خواهند بود.

۵-      با راه‌اندازی سرویس استعلام ارتباط بیمه‌ای، مکاتبه مراجع برون سازمانی و مراجعه حضوری در خصوص وضعیت بیمه‌ای فاقد موضوعیت بوده و واحدهای سازمان ملزم به اقدام در این زمینه نخواهند بود.

ب : استعلام اشخاص حقیقی

۱-      آندسته از اشخاص حقیقی (اعم از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی، اشخاص فاقد ارتباط با سازمان و …) که دارای حساب کاربری فعال در درگاه غیرحضوری سازمان باشند، در صورت نیاز و به منظور ارائه گواهی در خصوص وضعیت بیمه‌ای خود به مراجع برون سازمانی و دستگاههای مورد نظر می‌توانند راساً نسبت به استعلام از طریق درگاه موصوف اقدام کنند.

۲-      اشخاص حقیقی می‌توانند پاسخ استعلام (سند یا گواهی استعلام) را به صندوق شخصی خود انتقال داده و رمز بهره‌برداری از سند مذکور را به صورت الکترونیکی و از طریق درگاه خدمات غیرحضوری دریافت کنند.

۳-      مراجع برون سازمانی با استفاده از کد رمز ارائه شده توسط اشخاص حقیقی(بیمه شده) می‌توانند سند وضعیت بیمه‌ای آنها را از بخش استعلام سند در پنل مخصوص دستگاه‌های دولتی و مرجع استعلامات رسمی سامانه خدمات غیرحضوری سازمان و با استفاده از کد رمز ارائه شده توسط متقاضی دریافت و مورد بهره‌برداری قرار دهند.