نایب رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای گفت:علیرغم افزایش ۱۰۰درصدی جذب و توزیع روغن و مرغ، اما به دلیل هجوم دلالان، این دو کالا نایاب شده و فروشگاهها نیز مجبور به عرضه براساس زمانبندی هستند.

منصور عالی پور در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر کمبود کالا نداریم و فقط در دو بخش روغن و مرغ دچار مشکل هستیم؛ البته این مشکل فقط مربوط به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست بلکه تأمین این دو کالا برای واحدهای صنفی یعنی خواروبارفروشی‌ها هم مشکل شده است.

نایب رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزود: بر اساس ارزیابی انجام شده از سوی اتحادیه، میزان توزیع و جذب روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به مشابه سال قبل افزایش ۱۰۰ درصدی داشته، اما با این حال کمبود روغن محسوس است.

میزان توزیع و جذب روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به مشابه سال قبل افزایش ۱۰۰ درصدی داشته، اما با این حال کمبود روغن محسوس است

وی ادامه داد: البته به دلیل نااطمینانی مردم نسبت به قیمت‌ها و موجودی کالا، مصرف خانوار بصورت احساسی تغییر کرده و از مصرف بهینه خارج شده است و مردم یک مقداری کالا در خانه انبار می‌کنند؛ اما وضعیت فعلی فقط مربوط به خرید خانوار نیست بلکه به طور کلی مجرای خروجی روغن مشکوک شده است چراکه تولید و توزیع فراتر از سال گذشته بوده و اینکه مشکل پیش آمده است نمی‌تواند صرفاً مرتبط با رفتار خانوار باشد بلکه باید بخش دلالی و قاچاق را بررسی کرد.

عالی پور گفت: وقتی وضعیت بازار به شکلی شود که عده‌ای احساس کنند می‌توانند کالا را در بخش دیگری بفروشند، واسطه گری فعال می‌شود و وضعیت فعلی کاملاً بیانگر آن است که دلالان در بازار روغن و مرغ فعال شده‌اند.

کالا در فروشگاه‌ها وجود دارد و کمبودی نداریم اما به نظر می‌رسد دلالان روغن را از فروشگاه‌ها خریداری و جمع می‌کنند. در واقع صد در صد توزیع بیشتر صورت گرفته ولی باز هم روغن کم است و مردم باید برای خرید صف بایستند

نایب رئیس اول اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای تصریح کرد: کالا در فروشگاه‌ها وجود دارد و کمبودی نداریم اما به نظر می‌رسد دلالان روغن را از فروشگاه‌ها خریداری و جمع می‌کنند. در واقع صد در صد توزیع بیشتر صورت گرفته ولی باز هم روغن کم است و مردم باید برای خرید صف بایستند.

عالی پور تاکید کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دولت باید به صورت جدی به این بحث ورود کنند زیرا به نظر می‌رسد بخشی از کالای خریداری شده و به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

وی افزود: از سویی دیگر نیز قیمت سوبسید دار مرغ باعث شده این بخش برای دلالان جذاب شود تا مرغ را در بازارسیاه عرضه کنند.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دولت باید به صورت جدی ورود کنند زیرا به نظر می‌رسد بخشی از کالایی که توسط دلالان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری می‌شود، به خارج از کشور قاچاق می‌شود

زمانبندی فروشگاه‌ها برای عرضه کالا!

عالی پور گفت: فروشگاه‌ها دقت می‌کنند که روغن به دست دلال نیفتد از این رو بیشتر فروشگاه‌ها موجودی روغن را در ساعاتی از روز در قفسه‌ها می‌چینند که ساعت خرید خانوار است؛ به عنوان مثال در ساعات صبح بیشتر دلالان به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و فروشگاه‌ها مجبور هستند که چنین تدابیری بیاندیشند. از سویی دیگر باید مدنظر داشت که موجودی انبار فروشگاه‌ها محدود است و اگر دلالان روغن را خریداری کنند دیگری چیزی برای خانوار باقی نمی‌ماند. ناظر می بیند که روغن در سطح فروش نیست ولی نمی‌داند که اگر فروشگاه بدون زمانبندی کالا را در قفسه بچیند دلال کالا را خریده و می‌برد.

وی افزود: بازرسان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی روی سیستم توزیع نظارت می‌کنند که در حال حاضر سیستم توزیع اشکال زیادی ندارد زیرا پس از تولید، کالا به صنوف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار ارسال می‌شود. بنابراین مشکل اصلی را دلالان و قاچاقچیان ایجاد کرده‌اند و متولیان امر همچون ستاد مبارزه با قاچاق باید به این بحث ورود کنند.

عالی پور گفت: هفته گذشته این مباحث را در وزارت صمت مطرح کردیم اما ورود وزارت صمت به تنهایی کافی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، نایابی و گرانی کالاهای اساسی بویژه روغن و مرغ طی ماههای گذشته چنان دامنه پیدا کرده که رهبر انقلاب نیز اخیراً با ابراز ناخرسندی از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی، گفتند: این وضع در آستانه عید «غُصه بزرگی» ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوه‌ها فراوان است اما قیمت‌ها بسیار بالا است که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی‌رود بلکه نصیب دلال‌ها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‌رسد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

خبرگزاری مهر پیش از این در گزارشی با عنوان «حذف دلالان میوه در گروی اصلاح شبکه توزیع / سلف‌خران و توزیع کنندگان باید ساماندهی شوند» به علل گرانی در بازار میوه و در گزارشی با عنوان «‌بازار مرغ هر روز نابسامان‌تر می‌شود / مشکل، افزایش خرید احتیاطی مردم است یا کاهش تولید؟» به علل گرانی در بازار مرغ پرداخته بود.