وزیر صمت گفت: دولت نباید به طور مستقیم در بازار رقابتی و قیمت‌گذاری دخالت کند، اما در ابتدا باید به رفع انحصار پرداخت و بازار را تبدیل به بازار رقابتی کامل کرد.

به گزارش درآمد نیوز ، عباس علی آبادی امروز شنبه در آئین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن که در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: طی چهار دهه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی دستاوردهای شکوهمندی نصیب کشور شده است اگرچه ناکامی‌ها و نواقصی نیز وجود داشته است.

وزیر صمت با اشاره به نامگذاری سال‌ها در یک دهه اخیر با شعارهای اقتصادی از سوی رهبری، افزود: رهبری بر ایجاد اعتماد برای بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری و کارآفرینی تاکید داشتند و در این مسیر باید تلاش کرد تا بازار کشور تبدیل به یک بازار رقابتی کامل شود، هرچند تحقق آن و رفع انحصار در همه عرصه‌ها با سرعت بالا بسیار سخت خواهد بود.

وی ادا مه داد: دولت نباید به طور مستقیم در بازار رقابتی و قیمت‌گذاری دخالت کند، اما در ابتدا باید به رفع انحصار پرداخته و بازار را تبدیل به یک بازار رقابتی کامل کرد.

علی آبادی با بیان اینکه این وزارتخانه به محیط زیست و توسعه پایدار متعهد است و این‌ها شعار نیست، گفت: نه تنها بر کاهش دخالت در اقتصاد اعتقاد داریم، بلکه تلاش و تمرکز ما بر سیاست گذاری و تنظیم‌گری خواهد بود و در این راستا به تشکل‌های صنفی اعتقاد کامل داشته و احترام می‌گذاریم.

وزیر صمت تاکید کرد: همچنین با انواع و اقسام ویژه خواری‌ها از جمله وام‌های بدون حساب، تعرفه‌های نادرست، واگذاری‌های غلط و یارانه‌های ناعادلانه مقابله خواهم کرد.

علی آبادی گفت: برای تأمین سرمایه در گردش واحدها نیز به دنبال ساز و کار و نظام مالی مستقل هستیم و اعتقاد جدی به توسعه صنایع نرم و دانش‌بنیان داریم.

وی با تاکید بر اینکه اینکه با خام فروشی مقابله خواهیم کرد، ادامه داد: با پیوند زدن واحدها در قالب شرکت‌های مادر، به ایجاد صرفه مقیاس و صرفه دامنه در تولید خواهیم پرداخت.

علی آبادی در ادامه گفت: افراد خبره به دور از سیاست زدگی باید در مناصب مختلف به کار گرفته شوند.

وی تصریح کرد: همچنین برای حل مشکلات زیرساخت‌های اصلی صنایع یعنی آب، برق و گاز راهکارهایی ارائه خواهیم داد.

علی آبادی با تاکید بر اینکه کیفیت کالاها و خدمات یک اصل است و از آن کوتاه نخواهیم آمد، اظهار داشت:
محرومیت زدایی و مسئولیت‌های اجتماعی را از طریق اعطای مشوق به بنگاه‌ها در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی در ادامه با بیان اینکه هرچند وضعیت موجود امید آفرین است، اما هنوز فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم و جایگاه فعلی شایسته نظام مقدس اسلامی نیست، تصریح کرد: بخش صنعت، معدن و تجارت ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد از اشتغال را در اختیار دارد و با ۷۰ هزار واحد صنعتی، ۱۰ هزار معدن، سه میلیون واحد صنفی، ۹۰ هزار انبار و ۴۰ هزار بازرگان، بیشترین عوامل مولد اقتصاد را در خود جای داده است.

وزیر صمت افزود: در این دوره در تلاشیم تا از رویکرد قیمت گذاری و تنظیم بازار به تمرکز بر اقتصاد منطقه‌ای یا ژئو اکونومیک صنعتی چرخش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رهبری چشم انداز صنعتی، معدنی و تجاری کشور را در دو جمله درون‌زایی و برون‌گرایی خلاصه کرده‌اند، اظهار داشت: برای توسعه درون‌زا باید ظرفیت‌ها بر اساس زنجیره ارزش و استفاده از ظرفیت‌های ملی و ارتقای شاخص‌های ارزش در صادرات -بدون در نظر گرفتن صادرات مواد خام و نیمه خام- هدف گذاری شود.

علی آبادی ادامه داد: در محور برون‌گرایی باید زیرساخت لازم فراهم شود، بر این اساس زیرساختی ایجاد خواهیم کرد که جریان ارزش پایداری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: این زیرساخت در برابر نوسانات ارزی مصون خواهد بود و منجر به خلق مزیت پایدار و همکاری وفادارانه بین ایران و کشورهای مد نظر خواهد شد.

وزیر صمت گفت: این رویه سبب خواهد شد تا به جای نفت در برابر غذا، کالای صنعتی و تولیدی در برابر کالاهای مورد نیاز را داشته باشیم و بتوانیم به‌تدریج کشور را از اسارت تحریم‌ها نجات دهیم.

وی تصریح کرد: بی‌تردید این مهم جز با همکاری دولت، مردم و بخش خصوصی میسر نخواهد شد و باید بتوانیم مسیرهای رشد و توسعه از جمله مسیر جاده ابریشم را احیا کنیم.

علی آبادی همچنین اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه کشور، بر توسعه زنجیره‌های ارزش ملی و منطقه‌ای و تکمیل زنجیره مواد تاکید شده است.

وزیر صمت همچنین گفت: اگرچه در زمان تحریم بیان این صحبت سخت است اما معتقدم در بخش ارز ما باید به تدریج مطابق سیاست شورای پول و اعتبار به سمت تک نرخی شدن حرکت کنیم. ما در این زمینه راهکاری را داریم.