مرکز انفورماتیک و معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم‌نامه راه‌اندازی مرکز نوآوری هوش مصنوعی را امضا کردند.

به گزارش درآمد نیوز مرکز انفورماتیک و معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم‌نامه راه‌اندازی مرکز نوآوری هوش مصنوعی را امضا کردند.

سید محمدجواد صدری مهر؛ مدیر دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در گفتگو با خبرنگار ایبنا در این‌باره عنوان کرد: امروز بین معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت ملی انفورماتیک تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد مرکز نوآوری هوش مصنوعی امضا شد که در حوزه فناوری‌های نوین بانک مرکزی و به خصوص در حوزه رگتک‌ها کمک شایانی می‌کند. این حوزه‌ها برای نظام بانکداری کشور بسیاری کلیدی است.

وی افزود: بانکداری ما امروز هر چند درگیر تحریم‌های ظالمانه است، اما این شرایط پایدار نخواهد بود و به زودی شبکه بانکی ایران به نظام جهانی متصل می‌شود و در این اتصال می‌بایست در حوزه فناوری‌های قوانین و مقررات پیشرو باشیم.

صدری مهر در ادامه اظهار کرد: معاونت علمی از این حرکت حمایت می‌کند تا در کوتاه مدت و طبق آنچه در تفاهم‌نامه آمده در شش ماه شرکت ملی انفورماتیک موظف است مرکز را ایجاد و تیم‌ها و استارت‌آپ‌های متناسب را مستقر کند. در شش ماه آینده بررسی و ارزیابی مجددی انجام می‌شود و افق همکاری تعیین می‌شود. امیدواریم با این اقدام شبکه بانکی و مردم بتوانند از این همکاری منتفع شوند.

علیرضا ماهیار؛ مدیرعامل شرکت ملی انفوماتیک در رابطه با این تفاهمنامه به خبرنگار ایبنا، گفت: در حاشیه دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در خدمت مدیران معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری هستیم.

وی در ادامه گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در حوزه هوش مصنوعی تمام ارکان کشور باید فعالیت کنند. ما هم در بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک از رسالت‌ها و ماموریت‌های مهم توسعه زیرساخت‌ها و حرکت به سمت بانکداری هوشمند است.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در پایان اظهار کرد: در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم بر آن هستیم که با شتاب بیشتری زیرساخت‌ها، سرویس‌ها و مراکز نوآوری و بانکی را به ابزار‌های هوش مصنوعی متصل کنیم و از همه مهم‌تر بتوانیم یکپارچگی را میان جزایر مختلف و محصولات مختلف این حوزه به وجود آورده و روند استفاده از هوش مصنوعی در شبکه بانکی کشور را تسریع و تسهیل کنیم.

مرکز ملی انفورماتیک در این همایش از دو تکنولوژی جدید رونمایی کرد. تکنولوژی دستیار هوشمند بانکی «نیکای» در این همایش معرفی شد. نیکای، این امکان این را فراهم می‌کند که مشتریان و کاربران آن بتوانند بدون اینکه متنی را تایپ کنند و از طریق گفتار با این دستیار هوشمند بانکی ارتباط برقرار کرده و خدمات را دریافت کنند. یکی از اهداف نیکای پاسخ به سوالات متداول مشتریان و مخاطبان شبکه بانکی است.

مرکز ملی انفورماتیک در این همایش از تکنولوژی ویترین مجازی نیز رونمایی کرد که امکان تصویرسازی هولوگرافیک و صحبت با فرد دیگر به صورت از راه دور را فراهم می‌کند. این تکنولوژی می‌تواند در آینده بستری برای اتصال به هوش مصنوعی خواهد بود و می‌تواند امکان برقراری ارتباط با بانکدار مجازی متصل به فناوری هوش مصنوعی را فراهم کند.