مدیر آزمایشگاه و کنترل کیفیت شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: شرکت فولاد اکسین خوزستان با سابقه‌ای طولانی در زمینه تولید ورق‌های فولادی جهت مصارف گوناگون در صنایع استراتژیک مختلف مانند لوله‌سازی، مخزن‌سازی، کشتی‌سازی و ساختمانی به فعالیت می‌پردازد و این شرکت به ویژه در راستای کنترل کیفیت ورق‌های فولادی تجهیزات و قابلیت‌های متعدد و متنوعی را در اختیار دارد.

به گزارش درآمد نیوز: ابوالفضل حیدریان فیروزآبادی اظهار داشت: شرکت فولاد اکسین با راه‌اندازی یکی از مدرن‌ترین مجتمع‌های آزمایشگاهی در سطح کشور، توانسته است با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، آزمایشگاه خوردگی گاز H۲S را بومی‌سازی کند. در حال حاضر، این مجتمع آزمایشگاهی با داشتن استاندارد ISO۱۷۰۲۵ به عنوان یک آزمایشگاه مرجع بین‌المللی در زمینه تست‌های آزمایشگاهی ورق‌های فولادی در داخل و خارج کشور شناخته می‎شود.

وی افزود: واحد کنترل کیفیت جزو واحدهای کلیدی و مهم شرکت فولاد اکسین به حساب می‌آید. این واحد شامل دو واحد مجزای «بازرسی کنترل کیفیت» و «آزمایشگاه کنترل کیفیت» است. در واحد بازرسی کنترل کیفیت، کیفیت اسلب‌های ورودی به شرکت و محصولات در حین تولید و همچنین در انتهای فرایند تولید با استفاده از تجهیزات پیشرفته کنترل می‌شود. به عنوان مثال، دستگاه التراسونیک به صورت آنلاین کیفیت داخلی ورق را کنترل می‌کند و همچنین به وسیله بازرسی نهایی، کیفیت سطحی و ظاهری و ابعادی ورق‌های تولیدی به صورت آنلاین تحت کنترل و بازرسی قرار می‌گیرند.

مدیر آزمایشگاه و کنترل کیفیت شرکت فولاد اکسین خوزستان خاطرنشان کرد: آزمایشگاه کنترل کیفیت شرکت فولاد اکسین، با داشتن تجهیزات پیشرفته جهت انجام تست‌های آزمایشگاهی و استاندارد ۱SO۱۷۰۲۵ از آنالیتیکا روسیه به عنوان آزمایشگاه مرجع در داخل و خارج کشور محسوب می‌شود. در این آزمایشگاه، آزمون‌های مختلفی مانند آنالیز شیمیایی، کشش، مقاومت به ضربه، خمش، سختی‌سنجی، متالوگرافی و تعیین اندازه دانه، میزان ناخالصی، DWTT و آزمایشگاه خوردگی گاز H۲S انجام می‌شود.

مجتمع آزمایشگاهی فولاد اکسین

حیدریان فیروزآبادی با اشاره به ویژگی‌های آزمایشگاه فولاد اکسین، تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های مهم و استراتژیک که شرکت فولاد اکسین خوزستان را منحصربه‌فرد می‌کند، مجتمع آزمایشگاهی کنترل کیفیت آن بوده که از آزمایشگاه‌های مختلف و تجهیزات پیشرفته تشکیل شده است. شرکت فولاد اکسین با افزودن یک ساختمان جدید آزمایشگاهی به مساحت ۲۰۰ مترمربع (آزمایشگاه خوردگی، متالوگرافی، مکانیک) در کنار ساختمان آزمایشگاهی قدیمی به مساحت ۳۰۰ مترمربع (آزمایشگاه مکانیک، کوانتومتری، سیالات و کارگاه ساخت نمونه‌ها)، توانسته است بر ظرفیت تست‌های متعدد کیفی ورق‌های فولادی بیفزاید. مجموع پرسنل شاغل در این واحد به حدود ۵۰ نفر می‌رسد که ۲۰ نفر به واحد آزمایشگاه و ۳۰ نفر به واحد بازرسی کنترل کیفیت تعلق دارند.

بومی‌سازی تجهیزات آزمایشگاهی

مدیر آزمایشگاه و کنترل کیفیت شرکت فولاد اکسین خوزستان در خصوص تامین تجهیزات آزمایشگاهی با توجه به شرایط تحریمی، عنوان کرد: یکی از الزامات مهم تولید ورق‌های API مورد استفاده در لوله‌های خط انتقال نفت و گاز در محیط ترش، آزمایشگاه خوردگی گاز H۲S است که در آن تست‌های HIC و SSCC مطابق با استانداردهای مربوطه انجام می‌شود و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی، امکان واردات تجهیزات آن وجود نداشت از این رو با اخذ تاییدیه لازم از شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) در راستای تکمیل پروژه استراتژیک خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک، آزمایشگاه خوردگی فولاد اکسین توسط متخصصان داخلی شرکت و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و با کیفیت و شرایط مشابه شرکت‌های اروپایی طراحی و اجرا و بصورت کامل بومی‌سازی شد. آزمایشگاه خوردگی فولاد اکسین به عنوان بزرگ‌ترین آزمایشگاه خوردگی کشور محسوب می‌شود که دارای ۱۰ کابین و ۱۸ وسل است و توسط وزیر محترم نفت جناب آقای زنگنه در سال ۱۳۹۸ افتتاح شد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از تجهیزات جدید آزمایشگاه، دستگاه کشش ۲۰۰ تنی است که با توجه به ورق‌های تولیدی فولاد اکسین در ضخامت‌های مختلف تا ۱۵۰ میلی‌متر، وجود این دستگاه برای انجام تست‌های متنوع، ضروری و لازم است. این دستگاه توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی، ساخته و در فولاد اکسین نصب و راه‌اندازی شد.

برنامه‌های آینده برای نصب تجهیزات کیفی در فولاد اکسین

حیدریان فیروزآبادی با اشاره به تولید محصولات کیفیت در فولاد اکسین، بیان کرد: در طی دو سال گذشته و با تغییر اهداف و استراتژی سازمان جهت تولید ورق‌های آلیاژی با ارزش افزوده بالا و API، با اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه، عملا افتی در شاخص کیفی ورق‌های تولیدی فولاد اکسین مشاهده نشد و در حال حاضر راندمان کیفی ورق‌های تولیدی فولاد اکسین به ۹۹ درصد می‌رسد که به طور کامل با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد و از لحاظ کیفی قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است.

مدیر آزمایشگاه و کنترل کیفیت شرکت فولاد اکسین خوزستان ابراز کرد: در برنامه توسعه‌ای و اهداف استراتژیک شرکت، طراحی و ساخت و نصب دستگاه سیستم هوشمند تشخیص عیوب سطح ورق عریض فولادی در حالت آنلاین، به عنوان یک تجهیز کیفی دیگر است که طی سال آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید. این دستگاه بر روی خط تولید مستقر می‌شود و به صورت کاملا اتوماتیک، عیوب و وضعیت کیفی پشت و روی ورق فولادی را از طریق دوربین‌های مخصوص کنترل می‌کند.