تهران- درآمدنیوز- سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به رشد ۱۹ درصدی تولید تایر در کشور، گفت: باتوجه به پیش‌بینی رکوردشکنی در تولید تایر سواری تا پایان سال و مازاد تولید در این بخش، انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت با صادرات تایر خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور موافقت کند.

«مصطفی تنها» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات به‌ویژه تحریم‌ها، اما شرکت‌های تایرسازی تاکنون عملکردی چشمگیر داشته و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیشتر از ۱۹ درصدی در تولید به ثبت رساندند.

وی بیان‌داشت: پیش‌بینی می‌شود در چند ماه باقی‌مانده تا پایان سال نیز این روند خوب حفظ شده و بین ۲۲ تا ۲۳ میلیون حلقه تایر سواری در کشور تولید شود که بیش از میزان نیاز خواهد بود.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: با وجود ممنوعیت‌های صادراتی، اما تایرسازان انتظار دارند تا دست‌کم اجازه صادرات تایرهای بزرگ (تایر خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور) داده شود تا انگیزه‌ای برای کارخانجات به منظور توسعه تحقیقات و ارتقای فناوری باشد.

وی گفت: امروز برخلاف سال‌های گذشته، سهم بالایی از تایر خودروهای شاسی‌بلند در داخل کشور ساخته می‌شود و ضربه‌پذیری اقتصاد کشور در این بخش کاهش یافته است، در حالی که پیش از این باید همه طرح‌ها، دستورالعمل‌ها، خطوط تولید و غیره را از خارج تهیه می‌کردیم.

به گزارش ایرنا، در سال‌های گذشته با انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده شرکت‌های داخلی و با بها دادن بیشتر به موضوع تحقیق و توسعه(R&D)، تولید این تایرها با استاندارد کیفی بالا در دستور کار قرار گرفت، این در حالی است که در گذشته برای تغییر نسل تایرها ناگزیر از اتکا به کمک‌های خارجی بودیم.  

کراس‌اوور عنوان نوعی از طرح خودرو است که دارای ظاهر و طراحی بینابینی هستند. یعنی هم برخی ویژگی‌های خودروهای شاسی‌بلند را دارا هستند و هم برخی ویژگی‌های خودروهای سدان یا هاچ‌بک را دارند.

تنها خاطرنشان‌کرد: تولید تایر در کشور سابقه‌ای بیش از ۶۰ سال دارد و با این تجربه ارزشمند، این صنعت آماده جهش است.

وی یادآور شد: مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار، کارخانجاتی که ارز دولتی نمی‌گیرند از شمول قیمت‌گذاری معاف هستند، اما با وجود این مصوبه تاکنون سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با آن موافقت نکرده است.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در عین حال تاکید کرد: افزایش ظرفیت‌ها و ارتقای تولید نیازمند تأمین ماشین‌آلات جدید است، به‌طور نمونه در حالی که سال گذشته برای یک خط تولید و ماشین آلات جدید پنج میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز بود، امسال به دلیل مشکلات ارزی و تحریم‌ها به بیش از ۳۰ میلیارد تومان رسیده است، اما در این زمینه کمکی را شاهد نیستیم.

وی اظهار داشت: در موضوع تایرهای سنگین باری و اتوبوسی بایاس، قیمتی که کارخانجات این تایرها را به فروش می‌رسانند پاسخگوی تامین مواد اولیه‌شان با توجه به تغییر همه روزه قیمت‌ها نیست و تولیدکنندگان رسیدگی جدی به این موارد را خواستارند.

تایرهای بایاس از لایه‌های لاستیکی و متقاطع ساخته شده‌اند که در زاویه ۳۰ درجه‌ای قرار گرفته‌اند.  

به گزارش ایرنا، بررسی آمار عملکرد کارخانجات تایرسازی حاکی از تولید ۱۹۸ هزار و ۳۳۹ تن تایر از ابتدای امسال تا پایان آذرماه است، آماری که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

این میزان تولید معادل ۱۸ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۸۱۸ حلقه تایر است که از این نظر نیز در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.