شـرکت صنعتی و معدنی توسـعه فراگیـر سـناباد (سـیمیدکو) بـا بومی سـازی تجهیـزات موفـق بـه صرفه جویـی ارزی بـا تکیه بـر تـوان متخصصان داخلی شد.

به گزارش درآمد نیوز: محمـد مدنی فـر، مدیرعامل این شـرکت تأثیـر توسـعه سیاسـت بومی سـازی سـیمیدکو در سـطح اسـتان و ملـی را اینگونـه ارزیابـی کـرد: بالطبـع وقتـی از توسـعه صنعتـی در سـطح اسـتان و کشـور صحبـت میکنیـم، بـه یـک زنجیره به هم پیوسـته از شـرکتهای سـازنده، تأمین کننـده، مشـاورین فنی و … اشـاره می شـود کـه قاعدتاً بـا حـذف وابسـتگی صنعتـی بـه خـارج از کشـور باعـث پویایـی و ظهـور شـرکتهای دانش بنیـان درسـطح اسـتان و کشـور خواهد شـد. شـرکت سـیمیدکو نیـز از این قضیه مسـتثنا نیسـت و بـا توجـه بـه سیاسـت بومی سـازی قطعـات و تجهیـزات پیچیـده، به صـورت مسـتقیم و غیرمسـتقیم باعث تأثیر

در تولیـد پایـدار، قطـع وابسـتگی خارجـی، اشـتغالزایی، توسـعه و شـکل گرفتـن کارگاه هـا و فعـال شـدن کارخانه هـای تأمین کننـده شده است.

وی بـا اشـاره بـه قطعـات و تجهیزات بومی سـازی شـده توسـط سـیمیدکو و ارزیابـی رونـد بومی سـازی در ایـن شـرکت عنوان کـرد: تـا انتهای سـال ۱۳۹۹حدود ۲۵۰۰ قطعـه و تجهیـز پیچیـده،بومی سـازی شـده کـه یـا ساخته شـده یـا در حـال سـاخت هسـتند، رونـد بومی سـازی در شـرکت صعـودی بـوده بـه طوری که در سـال ۱۳۹۹ نسـبت بـه سـال۱۳۹۹ حـدود ۳ برابر رشـد از لحاظ میـزان بومی سـازی قطعـات و تجهیزات را شاهد بودیم.

مدنـی فـر افـزود: منحصـراً در سـال گذشـته حـدود ۸ میلیـون یـورو صرفه جویـی ارزی از محـل بومی سـازی در شـرکت انجام شـده کـه بـه تفکیـک در قسـمت های فیلتراسـیون بـا حـدود ۶ میلیـون یـورو، تولیـد رول HPGR بـا حدود ۹۰۰ هـزار یـورو و تعمیـر ریکلایمر و اسـتکر دوار بـا حـدود ۲۷۷هـزار یورو و… بوده است.

مدیرعامـل شـرکت سیمیدکو در ایـن راسـتا بـه همـکاری بـا شـرکت های دانش بنیـان و متخصصـان ایـن حوزه اشـاره کرد و گفـت: تـا بـه امـروز شـرکت سـیمیدکو یکـی از شـرکت های پیشـرو صنعتـی و معدنـی کشـور بوده کـه بـا اسـتفاده از تجربیـات و فعالیت هـای شـرکت های دانش بنیان موفـق بـه بومی سـازی حـدود ۲۵۰۰ تجهیز و قطعه شـده اسـت و ماحصل این کار سـاخت قطعـات و تجهیزات تحریمـی اسـت که یا سـاخته شـده یـا در مرحلـه سـاخت می باشـد. نمونـه بارز آن را می توان مهندسـی و سـاخت رول های ماشـین HPGR ریکلایمـر و اسـتکر دوار و فیلتراسـیون دانسـت، همچنیـن در جهـت گسـترش همـکاری فـی مابیـن، سـعی شـده اسـت موانـع حضـور و فعالیـت ایـن شـرکت ها برداشته شود.

وی تأثیـر همـکاری مشـترک و حمایت های سیمیدکو از دانشگاه های صنعتـی و معدنـی در بومی سـازی را مثبـت دانسـت و در ایـن خصـوص تشـریح کـرد: اولیـن دسـتاورد همـکاری بـا دانشـگاه ها و مراکـز علمـی، کسـب دانـش و ارتقـای دانـش فنـی بیـن پرسـنل مجموعه سـیمیدکو اسـت، همچنیـن اسـتفاده از دانشـگاه های صنعتـی و معدنـی در پیشـبرد و راهبـری پـروژه هـای فنـی و تحقیقاتـی شـرکت و همچنیـن افزایـش کیفیـت محصـول، افزایـش عمـر تجهیـزات و بهبـود و بهینه سـازی فرآیندهـا در سـیمیدکو را سـبب شده است.

مدنـی فـر نتیجـه نهادینه شـدن فرآینـد بومی سـازی در شـرکت را رشـد و توسـعه اعلام کـرد و افزود: بـا فعـال شـدن دفاتـر فنـی شـرکت های سـازنده و دانش بنیـان و همـکاری آنهـا در جهت تأمین و سـاخت قطعـات و تجهیـزات پیچیـده ی کارخانه هـای شـرکت سـیمیدکو، ماحصل ایـن همکاری ها باعـث بـه وجـود آمـدن زمینه هـای انگیـزش، رشـد و توسـعه ی بومی سـازی در مجموعه سـیمیدکو از طریـق توانمندسـازی سـازندگان گردیـده اسـت. همچنیـن ایـن امـرباعـث ارتقـای دانش فنـی کارکنان مرتبـط در ایـن حـوزه و انتقـال دانـش و تجربـه بومی سـازی و اشـتراک گذاری تجربیـات به سـایر شـرکت های صنعتـی و معدنـی شده است.

مدنـی فر افـزود: سـیمیدکو در سـال گذشـته حدود ۱۰۰ میلیارد ریـال را صـرف بومی سـازی ومهندسـی معکـوس قطعـات و تجهیـزات و همچنیـن مطالعـات کـرده اسـت کـه سـرمایه گذاری در ایـن بخـش باعـث صرفه جویـی ۸ میلیـون یورویـی در این سال شـده اسـت.

سیاسـت بومی سـازی قطعـات و تجهیـزات از طـرف مدیـران شـرکت و ایجاد نیـاز بـه گسـترش و همـکاری شـرکت های دانش بنیـان در سـطح منطقـه باعـث تقویـت ایـن شـرکتها در سـطح شهرسـتان و اسـتان گردیـده اسـت و بالطبـع میـزان اشـتغال نیـز خصوصا در بخـش صنایـع و کارگاه هـای سـاخت تقویت شده است.

مدیرعامـل سـیمیدکو عنـوان کـرد: بـا توجـه بـه ماهیـت مشـابه فعالیت هـای صنعتـی و معدنـی در منطقـه سـنگان، خوشـبختانه ایـن فرهنـگ بیـن شـرکت های مختلـف در ایـن منطقـه بـه وجـود آمـده اسـت کـه برای رسـیدن بـه اهداف کوتاه مـدت و بلندمـدت خـود نیـاز بـه حمایـت و پشـتیبانی از هـم دارنـد کـه بـا تدابیـر و ارتباطاتـی کـه بین شـرکت ها بـه وجـود آمده اسـت، کلیـه شـرکت ها به صـورت مشـترک المنافع اقـدام بـه همکاری و پشـتیبانی از یکدیگـر میکننـد کـه در خصـوص تأمیـن قطعـات و انتقـال دانـش و تجربـه ی فنی بین مجموعه هـای مختلف شـاهد موارد فراوانی هستیم.

وی بـه ارتقـابومی سـازی در ایـن شـرکت اشـاره کـرد و گفـت: برنامـه توسـعه ای بومی سـازی در سـال جـاری را می تـوان بـه افزایـش بودجـه سـالیانه این واحد از بخـش صرفه جویـی ارزی بومی سـازی به منظـور توسـعه و انگیـزه تأمین کننـدگان و سـازندگان داخلـی و همچنیـن تکمیـل تیـم فنـی و مهندسـی مربـوط بـه واحـد بومی سـازی عنوان کرد.