روند دو ماه پایانی سال قبل، نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در بهمن و اسفندماه ۱۳۹۹، نزولی بوده است.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، مرکز آمار ایران «اطلاعات بدون نویز» از تغییرات قیمت مسکن منتشر کرد. داده‌های جدید با محاسبه «شاخص قیمت مسکن به روش هدانیک» نشان می‌دهد بهای متوسط آپارتمان‌های فروخته‌شده در تهران طی اسفندماه ۱۳۹۹ بیش از ۳ درصد نسبت به بهمن ماه ۱۳۹۹ کاهش یافته است.

تاکید مرکز آمار بر استفاده از روش هدانیک به این دلیل است که اثر تغییرات کیفی در طول دوره‌های مختلف را از بین می‌برد. به عنوان مثال، ممکن است تعداد واحدهای فروش رفته نوساز در یک دوره بسیار بیشتر از دوره قبلی باشد که در این حالت متوسط قیمت دو دوره متوالی قابل مقایسه با یکدیگر نخواهد بود. در نتیجه شاخص قیمت محاسبه شده به روش هدانیک این مشکل را برطرف می‌کند.

حال بر اساس گزارش، عدد شاخص املاک مسکونی شهر تهران در اسفند ماه ١٣٩٩ بر اساس ماه پایه فروردین ١٣٩۵ به عدد ۶٨٩, ٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٢ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم نقطه‌ای

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩ به عدد ٨١, ٩ درصد رسیده است؛ یعنی بایستی خریداران برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به اسفند ١٣٩٨، ٨١.٩ درصد بیشتر پرداخت کنند. تورم نقطه‌ای این ماه در مقایسه با ماه قبل (٩١, ٣) ٩.۵ واحد درصد کاهش یافته است.

کاهش تورم ماهانه

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به عدد شاخص ماه قبل می‌باشد که در اسفند ماه ١٣٩٩ این اطلاع به عدد ٣, ٢ درصد رسیده است. تورم ماهانه اسفند در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴, ٧ درصد)، ١.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

روند دو ماه پایانی سال قبل، نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در بهمن و اسفندماه ۱۳۹۹، نزولی بوده است. هرچند نرخ تورم ماهانه در آذرماه ۱۳۹۹ با منفی ۸.۵ درصد همراه شده بود.