صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران روندی نزولی داشته و در بهار امسال به کمترین سطح خود در حداقل چهار سال گذشته رسیده است.

به گزارش درآمد نیوز – آذین، داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد کل پروانه‌های ساختمانی صادر شده در نخستین فصل ۱۴۰۱ در تهران برابر با ۷۳۶ فقره بوده که از سال ۹۷ تا کنون سابقه نداشته است. این ریزش در ۳ شاخه مهم دیگر ساخت و ساز نیز به چشم می‌خورد.

بر این اساس، صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران روندی نزولی داشته و در بهار امسال به کمترین سطح خود در حداقل چهار سال گذشته رسیده است.

ریزش بی‌سابقه در آمار‌های ساخت‌و‌ساز البته در حالی در مسیر نزولی بوده که از ابتدای ۹۷ آغاز شده و تاکنون ادامه دار بوده است. موضوعی که به باور برخی کارشناسان و نشانه‌های آماری، می‌تواند علامتی از رکود دامنه دار در بخش مسکن تهران باشد.

در چنین وضعیتی قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان در بازار با سقوط معناداری روبرو بوده، به طوریکه قیمت هر پاکت سیمان به زیر ۵۰ هزار تومان سقوط کرده، این در حالیست که زمانی قیمت این محصول به بالای ۱۰۰ هزار تومان نیز افزایش پیدا کرده بود. اما حال با رکودی که در بخش ساخت و ساز ایجاد شده، دیگر کمبودی در بازار سیمان وجود ندارد، به طوریکه عرضه بر تقاضا نیز فزونی یافته و دیگر احتکاری نیز در کار نیست.

مجتبی یوسفی؛ عضو کمیسیون عمران در مجلس: ساخت و ساز در شهرهای کوچک

مجتبی یوسفی؛ عضو کمیسیون عمران در مجلس درخصوص اتفاقات اخیر بازار مسکن به خبرنگار ما گفت: یکی از نکاتی که مسوولین باید رعایت کنند این است که اظهار نظرات بی مورد باعث التهاب در بازر می شود و بهتر است که کارشناسان درخصوص این بازار تصمیم بگیرند.

وی در ادامه بیان کرد: اقداماتی که دولت سیزدهم انجام داده است مطلوب است و اینکه رییس جمهور در حوزه مسکن خودش ورود کرده و هر ماه از وزیر راه و شهرسازی گزارش مسکن سازی و بازار مسکن را دریافت می کند اقدامی بی سابقه در بوده است و حتی وزیر راه و شهرسازی نیز در شهرهای کوچک به دنبال این است که ساخت مسکن را شروع کند و در شورای عالی کشور نیز درخصوص آن صحبت می کند.

مسکن در بلند مدت به آرامش خواهد رسید

این عضور کمیسیون عمران در ادامه اظهار داشت: این اتفاقت در بلند مدت است که تاثیر می گذارد و در کوتاه مدت نیز دولت توانسته موفق باشد اما همانطور که رییس املات اعام کرده است که ۵۰ درصد مشاورین املاکی که قیمت های نجومی اعلام می کنند دارای مجوز نیستند دولت نیز به دنبال این است که این ۵۰ درصد را شناسایی کندتا حوزه مسکن در آرامش به سر ببرد از سوی دیگر مدیریت وزارت راه و شهرسازی در مالیات ستانی از سوداگران بازار مسکن بوده است که موفق ظاهر شده است هرچند که مردم انتظارات بیشتری دارند.

مجتبی یوسفی در پایان بیان کرد: هر چند مسوولین صحبت کنند و توضیح دهند مردم بیشتر نگران می شوند بنابراین بهتر است کارهای دولت بدون صحبت انجام شود تا آرامش در بازارها حکم فرما شود.