یک کارشناس اقتصادی معتقد است مشکلات فروش نفت، تحریم گسترده و اختلال در دسترسی به منابع ارزی باعث شد که در سال اخیر، بانک مرکزی فشار بیشتری را تجربه کند.

 به گزارش درآمد نیوز؛ این روزها یکی از اشکالاتی که به رسانه‌ها و افکار عمومی وارد است نگاه تک بعدی به مسائل اقتصادی است. نگاهی که یک شخص یا نهاد را مسئول وضعیت اقتصادی معرفی می‌کند و نقش ساختار اقتصادی یک کشور را نادیده می‌گیرد. با این حال، بانک مرکزی بارها بر اصلاح ساختارها و روندها تاکید کرده است و رئیس کل آن هم معتقد است باید شرایط را کامل و همه جانبه دید تا به راهکار درست دست پیدا کرد؛ به نظر هم می‌رسد این روزها بانک مرکزی بیش از همیشه نیازمند واقعی شدن توقعات از خود است تا بتواند سیاست‌های پولی و مالی خود را ادامه دهد. سیاست‌هایی که مهم‌ترین رسالت آن، مدیریت نقدینگی و کنترل تورم در شرایط رکودی است که تحریم و کرونا رقم زده است.

اما این شرایط در سال آتی نیز ادامه خواهد یافت؟ پیش‌بینی‌ها در این‌باره چه می‌گویند؟ اینکه برخی سال‌ها درآمد ارزی تا ۶۰ میلیارد دلار بوده است ولی در مجموع دو سال گذشته به کمتر از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است کار بانک مرکزی را برای تخصیص ارز واردات، ‌ مدیریت سخت‌گیرانه‌تر و نظارت بر تامین نیازهای ارزی کشور دشوار کرده است. اما آیا در سال ۱۴۰۰ نیز باید فشارها بر بانک مرکزی را شاهد باشیم؟ خوش‌بینی‌ها و بدبینی‌ها در این باره کدام است؟

هادی حق شناس؛ استاندار گلستان و کارشناس اقتصادی درباره پیش‌بینی‌ها از شرایط ارزی در سال آینده به خبرنگار ایبِنا گفت: من فکر می‌کنم شاید بدترین سال ارزی در اقتصاد ایران همین سال جاری باشد.

وی به چند دلیل سال ۹۹ را از منظر منابع ارزی بدترین سال دانست و افزود: اولاً به لحاظ فروش نفتی و ثانیاً به این لحاظ که ما سومین سالی است که تحریم هستیم و نکته مهم‌تر بعدی هم آن است که نقل و انتقالات پولی ما به شدت دچار مشکل شده است و نقطه اوج فشار حداکثری در همین امسال بوده است.

حق‌شناس ادامه داد: البته پیش‌بینی ما برای سال آینده این است که شرایط بهتر از امسال خواهد بود. به این دلیل که قیمت نفت ایران و اوپک در این ماه‌های آخر سال به نظر می‌رسد در شرایط بهتری قرار گرفته و انتظار می‌رود برای سال آینده این رقم نیز بهبود بیشتری داشته باشد و عدد آن از میانگین سال جاری بیشتر باشد.

وی اضافه کرد: همچنین به نظر می‌رسد آثار رفع تحریم را ما در سال آینده بینیم و یا حداقل آنکه تحریم‌های سال آینده به نظر می‌رسد بیشتر از سال جاری نباشد.

این کارشناس اقتصادی نکته مهم را در این دانست که ایران در مورد دو لایحه پالرمو و CFT  تکلیفش را روشن و مشخص کند و تصریح کرد: از منظر منابع ارزی و تخصیص ارز سال آینده بدبینانه‌ترین حالت آن است که اوضاع تغییر نخواهد کرد و خوش‌بینانه‌ترین حالت هم آن است که ما به شرایط عادی باز می‌گردیم.

حق‌شناس یادآور شد: همین که الان برای مثال، کشور عراق اعلام کرده‌ است که ایران می‌تواند به منابع خود دسترسی پیدا کند؛ این ها علایم خوبی است و من خوش‌بین هستم که در بحث منابع ارزی، ایران در سال ۱۴۰۰ شرایط بهتری نسبت به امسال داشته باشد.

وی واکسیناسیون را دیگر خوش‌بینی اقتصاد ۱۴۰۰ دانست و در پایان گفت: با توجه به کاهش شیوع کرونا در سال آینده به دلیل اینکه بخشی از مردم واکسینه می‌شوند و هم اینکه به نظر می‌رسد رفتار برجامی دولت بایدن شبیه رفتار دولت ترامپ نخواهد بود، می‌توان امیدوار بود که سیاست‌های اقتصادی رنگ و روی تازه‌ای به خود بگیرد.

  • منبع خبر : ایبنا