وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با اجرای طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای این موضوع را در این بخش هم دنبال می‌کنیم و ثبت‌نام‌ها برای ماشین‌های سنگین صورت گرفته است و شاهد برون‌رفت ناوگان فرسوده از ناوگان جاده‌ای هستیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با اجرای طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای این موضوع را در این بخش هم دنبال می‌کنیم و ثبت‌نام‌ها برای ماشین‌های سنگین صورت گرفته است و شاهد برون‌رفت ناوگان فرسوده از ناوگان جاده‌ای هستیم.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از ایرنا  محمد اسلامی در مراسم رونمایی از سامانه ملی اطلاعات انرژی در ساختمان با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته اهتمام ویژه‌ای برای بهینه‌سازی مصرف سوخت داشته گفت: هم در بحث ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و هم ریلی بهینه‌سازی مصرف سوخت را به اجرا رسانده‌ایم و یکی از اقدامات مهم در این زمینه تبدیل دیزل‌های قطار به سوخت ال ان جی بود و بحث کاهش مصرف سوخت را با حرکت پرشتاب‌تری در بحث نوسازی ناوگان ریلی دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به کاهش مصرف انرژی در بخش جاده‌ای گفت: با اجرای طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای این موضوع را در این بخش هم دنبال می‌کنیم و ثبت‌نام‌ها برای ماشین‌های سنگین صورت گرفته است و شاهد برون‌رفت ناوگان فرسوده از ناوگان جاده‌ای هستیم.

اسلامی با بیان اینکه نقش انرژی در ساختمان موضوع حائز اهمیتی است، گفت:‌ وزارت نفت و وزارت راه و سایر نهادها متعهدانه بحث کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان را دنبال می‌کنند و آخرین ویرایش مبحث ۱۹ را هم منتشر کردیم که البته موضوع مهم این است که در فرآیند اجرایی بتوانیم آن را مستقر کنیم و گرنه عملا یک اقدام نمایشی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بحث مصرف بهینه انرژی در ساختمان سه اقدام را دنبال می‌کنیم اول نشر مقررات و آموزش است و از وزیر علوم درخواست کردیم مقررات مربوط به ساختمان‌ها را در دانشگاه برای آموزش مهندسان منتشر سازد.

وی افزود: موضوع دیگر استفاده از مصالح و لوازمی است که باید بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی را دنبال کند و نکته مهم دیگر دانش ساخت است که می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی شود و همچنین تمام این موضوعات باید توسط سازندگان ذی‌صلاح به خدمت گرفته شود.

اسلامی تاکید کرد: اگر این موضوع با برچسب‌های انرژی دنبال شود می‌توانیم در بحث پرداخت یارانه رفتار متفاوتی با افراد پرمصرف و کم مصرف داشته باشیم همچنین در این مرحله می‌توان بیمه را هم متصل کرد.

اسلامی ادامه داد: تمام این عوامل باعث می‌شود تا یک کشور پاک با حداقل مصرف انرژی داشته باشیم.

همچنین در این مراسم سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه موضوع مهم ورود جوانان و شرکت‌های استارت آپی به حوزه انرژی است، گفت: تا زمانی که این مبحث به بحث تجاری تبدیل نشود نمی‌توان آن را جلو برد.

وی گفت: در این حوزه باید توسعه شرکت‌های استارت‌آپی را دنبال کرد و با نوآوری که این شرکت‌ها ایجاد می‌کنند می‌توان رشد اقتصادی را دنبال کرد.